Sony SRS-X77 - inget ljud vid Chromecast

(Inlägget skrevs ursprungligen i en annan tråd, men flyttades till en egen rubrik av Webbmaster-Annika, så att andra med liknande problem lättare ska hitta detta.)

-------

Hej

kan lägga till att problemet uppstår även på Sony SRS-X77, får sedan några dagar alltid felkod 9, 92 och alltså inget ljud när jag castar via Chrome Cast funktionen (både från Android och Apple appen).  P3 etc via Tunein funkar dock som det ska till exempel (både från Android och Apple appen)

Att casta till en ren Chromecast enhet funkar dock alltid bra och att casta till SRS-X77 via Airplay via appen funkar också utan problem.

Samma nätverk/router för alla exempel ovan.
Att spela upp en tidigare ospelad  kanal och sedan byta hjälper inte mig iaf.

Kommentarer

  • Kan tillägga att  problemen med SRS-X77 ovan endast gäller för livestreaming, nedladdat material och direktstreamade "gamla" program funkar via Chreomecast funktionen både i Android och Apple appen.
  • Hej Anders!

    Felkod 9, 92 bör vara de koder som Google beskriver här:
    Google Cast: Error codes

    Får du samma kod både i Ios-appen och Android-appen?

    Felkod 9:
    Error code indicating that the request is not allowed in the current state.
    (Det går inte att göra det du försöker göra i nuvarande "state", t ex för att du försöker casta innan du startat en ljudström.)

    Felkod 92:
    Error code indicating a disconnection occurred during the request.
    (Avbrott har uppstått innan castingen startat - vilket är bra, den ska inte fortsätta att försöka ansluta i all oändlighet om det inte fungerar.)

    Du skriver att du har fått problem sedan några dagar. Kan du ringa in närmare när du upptäckte problemet? Eller när det senast fungerade? Gör du på samma vis, så att du först startar ljudet, och sedan ansluter?

    Hoppas att vi snart kan komma fram till varför det inte längre fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Lyssnaren Pär, med andra Sony-enheter, har fått problem (på nytt) ungefär samtidigt som du, vilket tyder på att något har förändrats:
    Högtalare med Chromecast inbyggt är buggigt

    Kan det ha kommit någon automatisk uppdatering av Sonys firmware som fungerar dåligt med vår teknik?

    Eftersom du får samma fel i både Ios-appen och Android-appen, är det troligen inte uppdatering av appen som påverkar, däremot kan det finnas andra tekniska förändringar hos oss som ligger bakom problemet.

    Tack för att du snabbt felanmälde!
    Annika Webbmaster
  • Semaste Firmware uppdateringen från Sony kom i Augusti.

    Ljudströmmen är startad innan anslutning, gör på samma sätt som tidigare då det funkade.

    Sist jag vet att det funkade var 29/10 eller 30/10. Har varit bortrest ett par veckor och när jag kom hem igen 15/11 fungerar det inte längre.

    Har även gjort fabriksåterställning av min SRS-X77 och ställt in den på nytt utan att det hjälpt.

  • Hej Anders!

    Min kollega som har en SRS-X77 och lyssnar mycket på Sveriges Radio, har inte lyckats återskapa detta fel och Pär (han med samma fel) har skrivit:
    Funkar nu igen, helt plötsligt? Kan det vara ngn google koppling med streamingen (meckade med det i gårkväll)?

    Hur har det gått för dig?

    Bra att Tunein i alla fall fungerar.
    Annika Webbmaster
  • Nu fungerar det igen även för mig utan att jag gjort något med min utrustning eller inställningar.
  • Det var verkligen kul att höra!

    Mindre kul är att vi inte har en susning om vad felet berodde på. Och sådant gör mig både frustrerad och nyfiken. Inga fel uppstår av sig själva ... Däremot löser de sig rätt ofta på detta vis, när något som felaktigt lagrats i en lokal cache "lossnat".

    Om felet uppstår på nytt, vet vi att en fabriksåterställning inte påverkar vad-det-nu-är-som-är-fel, vilket kan utesluta några potentiella felkällor.

    Men tills vidare släpper jag detta och önskar dig fortsatt trevlig - och avbrottsfri - lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Hej. Hur fungerar tunein för idag? Jag kan ej casta längre till min sony srs-x77! Felet har funnits i flera månader. Jag har kollat att senaste firmware är installerat,resettat men inget hjälper!
  • Telefonenerna jag testat med är Samsung galaxy s7 och s8.
  • Via iPhone funkar  det både med  Chromecast och Apple Play.
  • Hej Mikko och Anders och förlåt det sena svaret!

    Anders:
    Bra att Iphone-castingen fungerar!

    Mikko:
    Du skrev om Tunein-problem. Kvarstår dessa? I så fall: gäller problemet endast våra kanaler eller drabbas andra kanaler också?

    Om du även har problem med vår Play-app, så testa att svepa bort appen, som väg runt. När du ser lilla spinnern i början när appen startar borde det funka att casta igen!
    Annika Webbmaster
  • Problemet löst, det var tunein som felet, oinstallerade en annan version (30 dagar gratis provperiod), så fungerade det igen :-)
  • ominstallerade ska det stå!
  • Så bra att det löste sig!

    Trevlig helg 😀
    Annika Webbmaster
  • Då var det dags igen.... Nu fungerar det inte igen! Jag har ominstallerat alla program, resettat högtalaren men inget hjälper, den kan ej logga in på wifin!
  • Hej!

    Det låter i så fall som ett problem som egentligen ligger utanför vår app. Har du kontaktat supporten för Sony?
    Annika Webbmaster
  • Nej,ska göra det.
  • Bra!

    Hoppas att det löser sig. Om vår app, eller vårt innehåll i andra appar som Tunein, drabbas specifikt vill vi felsöka, men i det här fallet kan vi nog inte tillförs något.

    Lycka till och om du hittar en lösning som du tror att andra lyssnare har nytta av, så får du förstås gärna berätta det!
    Annika Webbmaster
  • Löste problemet med omstart av routern! 😀
  • Så skönt att det löste sig och tack för att du berättade hur!
    Annika Webbmaster