Sonos stängs av Hel /halv timma, varför?

Jag har Sonos på 3 olika orter. Även utomlands. När jag lyssnar på SR så stängs Sonos ofta av på exakt hel eller halv timma. (Programmet har ca 2 min fördröjning.) Vad jag upplever är det bara SR som gör så.
Jag lyssnar mest på P4 (Gbg och Väst).
Varför är det så?
Känner ni till problemet?
Har varit så i flera år och jag har trott att ni skulle fixa det efter era uppdateringar mm, men felet är kvar.

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta problem!

    Jag känner inte till felet sedan tidigare.

    Hur lyssnar du på P4? Är det via Sveriges Radios app, eller via någon annan tjänst, som Tunein eller MyTuner Radio?

    Upphör sändningen i samband med att exempelvis Förmiddag i P4 Göteborg slutar och Ekot börjar klockan 13? Är du i så fall helt säker på att det du lyssnade på verkligen var en liveström, och inte sändningen av programmet i efterhand? (Jag har själv trott att jag lyssnat live, när det varit i efterhand ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen.
    Det är som jag skrev. Jag lyssnar via Sonos högtalarsystem, det känner
    ni väl till antar jag? I Sonos väljer jag då radiostation SR P4, Göteborg eller P4 Väst mm.
    Och väldigt ofta så slutar streamingen EXAKT VARJE HEL ELLER HAL TIMMA. Det blir då avstängt och tyst. Detta händer inte när jag lyssnar på andra streming stationer i Sonos.
    (Sändningen har i sig ca 2 min fördröjning, men sändningen stannar exakt i verklig tid hel eller halv timma).
    Hoppas ni kan fixa felet så prommet fortsätter så länge jag önskar. Det är väl både er och min önskan hoppas jag.
    Mvh Lennart Pettersson
  • Hej igen!

    Självfallet ligger det helt i vårt intresse att du ska kunna lyssna på våra kanaler utan avbrott.

    ... Sonos högtalarsystem, det känner ni väl till antar jag?

    Sonos har jag hjälpt lyssnare med sedan det kom till Sverige. Och att just detta fel är nytt för mig, gör att jag misstänker att det inte ligger i våra ljudströmmar, eftersom andra då hade rapporterat in det. .

    Jag har Sonos på 3 olika orter. Även utomlands.

    Blir det samma fel på alla orter? Finns det i så fall någon gemensam nämnare (som att du kopplar upp dig med samma mobila router eller liknande)?

    Vad är det för Sonos-enheter?

    Är det trådlösa eller trådbundna installationer?
    Kontrollera om Sonos-installationen är trådlös eller trådbunden

    Hur länge har detta pågått?

    Det finns olika sätt att ta del av våra kanaler och program genom Sonos-system, så det jag undrade ovan var om du använder exempelvis Tunein, Mytuner Radio eller Sveriges Radios egen appför Sonos.Ett annat sätt är att lyssna via exempelvis vår vanliga Iphone-app på telefonen och skicka ljudströmmen vidare till Sonos-enheten via AirPlay:
    Använda AirPlay med Sonos

    Ytterligare ett sätt (relativt nytt) är att använda Google Assistant på Sonos, vilken i sin tur kan hämta ljudströmmen från olika källor, till exempel vår app för Google Assistant:
    Konfigurera Google Assistent på en Sonos One eller Beam

    Läs mer om vår app för Google-assistenten:
    Styr radion med rösten

    För att ge dig så bra hjälp som möjligt, behöver vi alltså veta vilken teknik du använder när du lyssnar! Det vore förstås också intressant för felsökningen om du kan se ifall samma problem uppstår om du testar att lyssna med en annan metod, och där rekommenderar jag i första hand vår egen app för Sonos.

    Ditt svar Jag lyssnar via Sonos högtalarsystem tyder på att du inte har tänkt på hur du lyssnar rent tekniskt. Det får mig att tro att du använder Tunein, eftersom den appen finns förinstallerad. På Sonos sida om Tunein står det:
    Om du har fortsatta problem med en särskild station, skicka oss en e-post och vi kommer gladligen undersöka problemet.

    Kontakta alltså gärna Sonos, eftersom de har större kunskap om sitt eget system än vad vi har, även om vi givetvis också försöker lösa detta!

    Och återkom med svar på mina frågor, så försöker vi naturligtvis att hjälpa dig att lösa detta!
    1. Blir det samma fel på alla orter?
    2. Om ja, finns det någon gemensam nämnare (exempelvis den mobila routern)?
    3. Genom vilken tjänst lyssnar du på Sveriges Radio?
    4. Uppstår samma fel om du använder en annan tjänst?
    5. Vilken eller vilka Sonos-enheter gäller det?
    6. Är det trådlösa eller trådbundna installationer?
    7. Hur länge har felet förekommit?
    Svara på det du kan, så hoppas jag att vi kommer vidare därifrån!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika tack för att du vill hjälpa mig med detta störande problem.

    1. Ja samma fel på alla 3 orterna varav ena är i Spanien.
    2. Ser ingen gemansam nämnare. Telia fiber i Gbg, Telia trådlös internet i Bohuslän, och fiber i Spanien med spansk lev.
    3. Jag lyssnar vi Sonosappen radiostationer från Tuneln.
    4. Jag använder ingen annan tjänst.
    5. Jag har Play 1, 3 och 5. Några olika på varje ort.
    6. 1 är tråduppkopplad på varje ort och övriga trådlöst.
    7. Jag upplever att det pågått i åtminstone några år.

    Idag 12/11 stannade P4 Väst exakt 10:30 och jag fick starta om Sonos.
    Jag har en Samsung Galaxy s7,och frugan en Sony Xperia.
    Jag upplever inte att någon annan radiostation stoppar.

    Vänligen återkom med dina teorier. Ring gärna 0709241500 om det kan underlätta.

    Mvh Lennart Pettersson

  • Tack!

    Som sagt tror jag att Sonos har större möjlighet att ge bra hjälp, men jag försöker ändå. Och jag har fler frågor ...

    1. Använder enheterna på alla dessa ställen samma Sonos-appar?
      Se i sådana fall under Väckning att ni inte har ställt in något regelbundet återkommande larm som bryter ljudet
    2. Vilka andra kanaler lyssnar ni på i Sonos? Lyssnar ni vid samma tid som felet uppträder i P4-kanalerna (exempelvis klockan 10.30 en tisdag)?
    3. Uppstår problemet helt oberoende av om du har lyssnat endast i fem minuter eller om du lyssnat i två timmar?
    4. Du skriver att det sker väldigt ofta, men kan du precisera? Går det ibland att lyssna flera timmar i sträck utan att det blir problem, medan det en annan dag bryts varje exakt halvtimme?
    5. Testa som sagt gärna att lyssna med vår app. Dels är det bra för din felsökning att se om felet endast är kopplat till Tunein eller uppstår även i andra appar, och dels kanske det kan ge dig avbrottsfri lyssning på P4 Väst och P4 Göteborg.
    Annika Webbmaster
  • Har varit så i flera år och jag har trott att ni skulle fixa det efter era uppdateringar mm, men felet är kvar.

    Bra att du tillslut tog dig tid att skriva till oss. Eftersom vi inte har hört talas om detta fel förrän du kontaktade oss, har vi naturligtvis inte kunnat åtgärda det.
    Annika Webbmaster
  • 1. Ja, jag använder samma mobil med samma Sonosapp på alla ställen. Det ligger inget i väckningar som stänger av.

    2. Jag lyssnar på tex Radio Sotenäs, Kiss fm.es, Radio Paetille, mfl. Men har inte märkt att Sonos stannat då jag lyssnar på annat än P4.

    3. Jag upplever att det inte spelar ngn roll hur länge jag lyssnat.
    Hur tänker du om detta?

    4. Jag upplever att avbrottet kan komma efter flera timmar ibland, och ibland efter kort tid. Ska försöka analysera mer.

    5. Vad jag vet kan jag bara lyssna på Sonos via de radiostationer som finns i deras Tuneln.
    Hur menar du att jag kan lyssna på SR app via Sonos? Har aldrig provat men set kanske går? Hittar inget i er app där jag kan spela upp den i Sonos.

    HAR NI ALDRIG HÖRT ATT SR STOPPAT SONOS FÖRR? ÄR DET BARA JAG SOM UPPLEVER DET? LÅTER ISF MYCKET KONSTIGT.
    Mvh Lennart

  • Nu exakt 09:30 18/112019 stannade P4 Väst.  Hade varit på sedan 07:30.
  • Tack!

    En lyssnare som använder vår Sonos-app (det är alltså inte den vanliga appen, utan en speciell app för Sonos) har nu skrivit:
    Varje dag blir det tyst omkring 9, 30 i ca tio minuter när vi lyssnar på radio uppland via soonos och SR appen!?
    Tyst en stund varje dag

    Eftersom hans fel kommer vid samma tid varje dag, medan det verkar vara olika tider hos dig och ni dessutom använder olika appar (Tunein respektive Sveriges Radios), behöver det inte vara samma fel – men det kan vara det.

    Hos den andre lyssnaren kommer ljudet igång automatiskt efter tio minuter. Vet du om den någon gång auto-startat igen hos er, eller brukar ni vara så snabba med att slå på den igen så att det inte går att avgöra om den hade autostartat efter en stund?
    Annika Webbmaster
  • Här kan du läsa om vår Sonos-app

    Och här kan du läsa hur du lägger till olika tjänster i Sonos. Sveriges Radio är namnet på vår tjänst:
    Hur man lägger till musiktjänster till Sonos

    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Nej jag tror inte att den autostartar igen. Sonosappen står i stoppläge och måste återstartas av mig. Ibland kommer man på att det varit tyst en lång stund, mer än 10 minuter iaf.
    Mvh Lennart

  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Nu exakt 10:30 21/11 2019 stannade Sonos med P4 Västs radiokanal från Tuneln. Har varit på sedan 08:30.

    Varför?????
  • Tack!

    Jag funderar över detta:
    Nu exakt 09:30 18/11 2019 stannade P4 Väst. Hade varit på sedan 07:30
    och
    Nu exakt 10:30 21/11 2019 stannade Sonos med P4 Västs radiokanal från Tuneln. Har varit på sedan 08:30.

    Slår ni på radion vid exakta halvtimmar (exempelvis genom någon klockradio-funktion), eller hade ni startat sändningen ungefär 7.30 den 18 november och ungefär 8.30 idag?

    Om ni startade sändningen vid exakta halvtimmar, är det ju samma sak som hänt båda gångerna. Kanalen har slutat spela efter exakt två timmar. Om detta är ett mönster (vilket jag inte kan avgöra eftersom jag endast har två dokumenterade belägg för att det är vad som skett), så tror jag att vi kan närma oss en lösning på mysteriet.

    Exakt när och på vilket vis startade ni radion i morse (torsdag)? Var det på samma vis men en timma tidigare måndag den 18 november? Kan ni ha startat på det viset klockan 8.30 tisdagen den 12 november, när P4 Väst sedan stannade klockan 10.30?

    Om du tänker tillbaka, är det ett återkommande mönster att avbrotten sker just morgon/förmiddag?
    Annika Webbmaster
  • Det ligger inget i väckningar som stänger av.

    Ligger det något i väckningar som slår på P4 Väst?
    Annika Webbmaster
  • Om jag har rätt beror alltså ert problem på att Sonos stängs av två timmar efter att klockradion drar igång. Att det bara är P4 Väst och P4 Göteborg som drabbats av problemet ser jag som något positivt - nämligen att det endast är våra kanaler som har fått äran att väcka dig!

    Enligt denna Reddit-tråd är grundinställningen för väckarklockan att spela i två timmar:
    I think the default is 2 hours [...]

    My weekday alarm starts every morning at 7:30 then shuts off automatically at 9:30 am [...] so I think they all stop after 2 hours.
    I'm on vacation. Will alarm go off forever?

    Här ändrar ni (kan se lite annorlunda ut i din app men bör vara ungefär samma ställe):

    Om du sätter tiden till No Limit, kommer dessa avbrott att upphöra.

    Tack för att du fick min att lära mig något nytt, som även andra lyssnare kan ha nytta av!

    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Annika! Jag tror du kommit lösningen på spåret!
    Det är tydligen default 2 timmar i väckningarna.
    Ja, så är det, alltid väckning med SR nyheter för att få reda på om jorden är kvar och det finns anledning att gå upp.

    Jag tar bort default 2 timmar så är antagligen problemet borta tror jag.

    Jättestort tack får din hjälp och serviceinställning!

    Mvh hälsning Lennart Pettersson
  • alltid väckning med SR nyheter för att få reda på om jorden är kvar och det finns anledning att gå upp

    Låter klokt!

    Skönt att det fanns en logisk förklaring. (Om det mot förmodan fortsätter att bli avbrott, så vet du hur du når vår support.)
    Annika Webbmaster
  • Tack!😍
  • Hej
    jag nästan samma problem men det klipper ofta, ibland 5 min intervall ibland länger mellanrum. Och det är enbart SR-P4 via sonos. Hittar inte att jag har något larm som spökar. Lyssnar vi på annan radio kanal är det inte samma problem.
  • Hej, ditt problem känner jag inte igen, men det händer att det blir uppehåll någon gång, men det kan nog ha många olika orsaker. Även att det stänger av sig ibland.
    Hälsning Lennart
  • Hej!

    Mats:
    Om du har en Sonos-modell som heter Play 5, generation 1, så är det ett känt problem. (Det finns ytterligare en lite äldre Sonos-modell som har samma fel, men kommer inte på rak arm på vilken ...)

    Vi har gjort en lösning för detta problem som du hittar under "beta-versionen" där alla våra kanaler ligger ute med en annan teknik. Den ger inte samma typ av avbrott:

    Lennart:
    Skönt att det verkar fungera bra sedan vi väl hittade det där med alarm-funktionen!

    Annika Webbmaster