Sonos och SR

Ljudet försvinner på SR Direkt. Både P1 och P2.
Går någon minut, försvinner sen - tillbaka igen.
Tunein - No problem.
Allt annat fungerar på Sonos. Både radio och musik.
SR Direkt. Bor i Landskrona.
Måste vara utsändningsproblem.

Kommentarer

  • Hej Kenneth!

    Kan du alltså lyssna på både P1 och P2 direkt utan problem ifall du lyssnar med Tunein-appen, men inte när du använder den app vi skriver om här?
    Sveriges Radio i Sonos

    När började problemet?

    Annika Webbmaster
  • Igår började även Tunein tappa.

    Idag har vi kört på MyTuner Radio P! = kanonbra. Inga som helst tapp.
    Detta började ca en vecka sen. Har fungerat utmärk i flera år.

    Har startat om alla högtalare (4) samt router.
    Sonos genomgående.
  • Märkligt, men bra att MyTuner Radio fungerar!

    Att starta om högtalare och router är precis det jag själv hade testat som första åtgärd.

    Jag hör med de kolleger som kodat Sonos-tjänsten om de har något tips.
    Annika Webbmaster
  • Vad är det för router? Det fel du beskriver skulle kunna bero på en inställning i routern som heter Airtime Fairnes, som kan ställa till med problem med strömmat ljud.

    Vad har du för router? Jag kan försöka hjälpa dig att se om denna inställning finns hos dig och hur du i så fall inaktiverar den.

    Se här:
    Sonos Community: Airtime Fairness On or Off
    Annika Webbmaster
  • ComHem. Haft den i flera år.
    Detta började för ca en vecka sedan.
  • Tack!

    Här kan vi se bilder på olika router-modeller som ComHem har (och har haft). Finns din router med där?
    Routrar/modem hos ComHem
    Annika Webbmaster
  • Yes, HUB C2
  • Jag hittar tyvärr inte någon information om denna inställning finns i Hub C2.

    Har något annat i nätverket eller hemmiljön förändrats, som att du har en ny dator ansluten, har möblerat om eller så?

    Jag hoppas att det fortsätter att fungera bra med MyTuner Radio, men tycker att du kanske ändå ska kontakta Sonos kundtjänst och höra om de har några råd!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Nej - inga som helst ändringar.
    Ska göra om allt i helgen och försöka en gång till.
    MEN - detta hände efter den uppdatering som
    Sonos gjorde för en dryg vecka sen.
    Så jag har mina aningar.
    Sonos vill första kolla med alla andra utom Sonos!!!
  • Hej Kenneth!

    Hur har det gått för dig? Kvarstår problemen i både vår app och Tunein?

    Andra lyssnare har rapporterat in liknande problem här, men ingen av dem har haft problem i Tunein:
    SR-appen i Sonos fungerar inte
    Annika Webbmaster
  • Nej Tunein fungerar. Bara problem med P1. Ljudet försvinner.
    Detta svar fick jag av Sonos :
    Hej Kenneth,

    Tack för att du kontaktade Sonos Support.

    Ville bara informera er om att det är fel på vissa streaming tjänster just nu och vi jobbar för fullt med att korrigera detta. När detta blir korrigerad vet vi dock inte just nu men vi hoppas på att det ska bli ordnat så snabbt som möjligt.

    Erat ärendenummer : 01216228

    Med vänlig hälsning,

    Ion.R
    Sonos Support
  • Tack för att du berättade det!
    Annika Webbmaster
  • Har du testat att ta bort Sveriges Radio från Sonos och sedan lägga till tjänsten igen? Det är i alla fall värt att testa, tycker jag!

    Ta bort kontot för en musiktjänst från Sonos

    Hur man lägger till musiktjänster till Sonos
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag har testat allt.
    Jag har 4 högtalare och det är bara på 1 som SR P1
    inte fungerar ok. Detta vet Sonos.
  • Och nu vet även vi på Sveriges Radio! Att du hade fyra enheter visste jag, men inte att felet endast visar sig på en av dessa.

    Vad är det för modell på den enhet som har fått problem? Den kan vara den gemensamma nämnaren för er som rapporterat in detta fel.

    I ditt första inlägg skrev du att även P2 hade problem. Är de problemen över, eller är det oklart för att det är P1 som du lyssnar på normalt? (Mitt intryck är att det är just P1 som är drabbat, men jag kan ha fel.)
    Annika Webbmaster
  • Det är den första versionen av 5.
    1orna (2) och Beam fungerar.
    2 försvann när jag startade om allt.
    Högtalarna och router samt SR-appen.

    Så ALLT fungera utom 5:an med SR P1 på appen.
  • Tack.

    Play:5 generation 1 tycks vara den gemensamma nämnaren. Jag delar din tro att felet uppstod i samband med uppdateringen hos Sonos, men det kan ändå bero på att något hos oss inte följer standarden, någon just denna version är extra känslig för.

    Oavsett var felet ligger, så ligger det i Sonos och vårt gemensamma intresse att lösa det, och om jag hoppas att vi kan hitta ett sätt att samarbeta om detta. (Jag har god erfarenhet av att felsöka ihop med dem!)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Igår fick jag svar från Sonos:
    This did indeed looks to have surfaced after update to version 10.5 on some devices.
    But it's not limited to Sveriges Radio, we are seeing other services suffering from the same problem.
    - So for now I believe no action from your side is required.
    I will make sure to keep you updated on the issue.
    I och med att de själva tror att det inte är så mycket vi på Sveriges Radio kan göra åt problemet, så överlämnar jag med stort förtroende felsökningen åt dem.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Precis som jag trodde från början. Men då sa Sonos - totalt omöjligt att felet ligger hos oss. Så var det med den omöjligheten.
  • Då lär vi oss att det omöjliga faktiskt är möjligt, och det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet 😀
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag stänger denna tråd, och hänvisar (som du redan sett på annat håll) till en annan om samma problem (där jag just tipsat om beta-delen i appen).:
    Sonos: SR-appen hackar vid direktlyssning (Play 5: gen 1)
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.