Sommar-manus för hörselskadade?

Hej, när ska ni äntligen börja publicera Sommar i P1 i läsbar form så att även vi hörselskadade kan ta del av dem? Radio som ljudbaserat medium är naturligtvis svårt att göra tillgängligt för alla med olika handikapp, men just Sommar borde vara fullt möjligt: programmen följar färdiga manus och innehåller inga samtal där folk pratar i mun på varann (sånt kan ju vara svårt att transkribera).

Dessutom är Sommar ett kulturellt fenomen på ett sätt som få andra radioprogram är: de recenseras på DN:s förstasida, precis alla har en åsikt om senaste Sommarpratarna - utom vi hörselskadade, för vi kan ju inte ta del av dem på nåt sätt...

Häromåret tog som bekant en privatperson på sig att transkribera alla säsongens Sommar-avsnitt - jättebra, men ni är ju faktiskt public service och ska väl själva klara av att göra era program tillgängliga? Inte lämpa över uppgiften på välgörare ur allmänheten.

Kommentarer

  • Hej!

    Vi håller med. Att kunna delta i samhällsdebatten ska inte vara beroende av välgörenhet, och det ligger i vårt intresse att tillgängliggöra våra program så att alla kan ta del av dem.

    I vilken mån Sommar & Vinter bygger på ett skriftligt manus, varierar. Många av avsnitten gör det, men vissa sommarpratare har ett stolpmanus som de pratar utifrån. Att tempot och "monolog-formen" underlättar för transkribering stämmer dock även där. Och i det sammanhanget är speach-to-text, transkribering via datorer, något vi undersöker, men där vi ännu inte tycker att kvaliteten är god nog. Vi vill se vad som krävs för att det ska fungera bättre och vad vi kan göra för att snabba på den utvecklingen!

    Vi kommer därför att, tillsammans med flera intresseorganisationer för hörselskadade, samarbeta kring transkribering under hösten. Målet är att vi ska kunna erbjuda transkribering i samband med att vi sänder Vinter i P1 i december. Läs mer om detta här:
    Under hösten ska vi testa transkribering

    Det går tyvärr inte snabbt, men vi rör oss åt rätt håll, kan man säga.
    Annika Webbmaster