Sökindexering av innehåll i avsnitt och artiklar.

Jag letar efter ett inslag i Klingan om dataspelsmusik, men jag kan inte hitta det under programsidan eller genom sökning:
P2 Klingan, dataspel, musik av Peter McConnell, spelets namn Grim Fandango.

Jag kan heller inte se inslaget på programhemsidan, trots att det publicerades tidigare i år.

Uppdatering; hittade sidan när jag kryssade i Nyheter/artiklar och sökte på ord i rubriken. I detta fall ger "dataspelsmusik" eller "1990-talet" träff, men inte verkets namn eller författarens namn som är huvudinnehållet i inslaget.

I och med det så ändrar jag inläggstypen från fråga till förslag istället;
Indexera innehållet i artiklarna och inte bara rubrikraden, annars är det stor risk att generiska rubriker inte täcker nyckelorden i innehållet. Sedan kunde det vara så att man som förval söker i samtliga typer av material tycker jag, och har möjligheten att begränsa urvalet genom att kryssa ur kategorier om man får många träffar.

Kommentarer

  • Jag saknar "Kossornas planet" som POD/Mp3 och i POD-programlistan.
    Med vänlig hälsning
    Nils Wikholm

  • Hej, hade ni en artikel eller ett inslag någonstans om boken "Kulturvandringar kring Stockholm"? Jag vill minnas att en av författarna, utalade sig om Farsta Gård, men jag kan inte hitta något om detta på SR.
  • Möjligt att jag läst det på någon annan sajt, har inte återfunnit den sidan.

    Har ni funderat över sökindexeringen? Är det avsiktligt att den är begränsad till endast rubriktexten i artiklarna? Finns alla artiklar på andra söktjänster?
  • Hej och förlåt det sena svaret!

    Johannes, det var nog kollegerna på SVT som hade inslaget:
    Stockholmsguide ska locka till turism på hemmaplan

    Nils, programmet hade tappat bort ett kryss i en ruta ("visa i Program A-Ö") i vårt publiceringssystem.

    Nu är krysset där, men det kan ta ett litet tag innan ordningen är återställd, för den här typen av inställningar har rätt lång cache-tid.

    Jag ber om ursäkt över att vi inte löste det snabbare.
    Annika Webbmaster
  • Johannes igen:
    Finns alla artiklar på andra söktjänster?
    Externa söktjänster ska indexera våra artiklar bättre än vad vi gör själva (men vi söker på rubrik och ingress, så det är inte bara rubriken).

    Här skriver jag hur man kan använda Googles site-funktion, men jag vill minnas att det fungerar på liknande vis på exempelvis Duckduckgo:
    Sökfunktioner

    Jag använder mig ofta av denna metod, både på vår egen sajt och på andra sajter, och både i jobbet och privat. (Jag har en del tämligen nördiga intressen som vässar min förmåga att söka på webben.)

    Hoppas att du har nytta av tipsen!
    Annika Webbmaster
  • Kan ni inte slå på indexering av hela artikeltexten? Som det är nu blir sökfunktionen mest vilseledande tycker jag. Det hänger ju på om rubrikerna innehåller relevanta ord för innehållet och det är uppenbarligen inte alltid fallet.

    Det stämmer nog att det var på SVT jag sett artikeln, tack för tipset.
  • Hej
    I nuläget har vi inte ett team som kan arbeta med söket under en längre period, vilket skulle krävas för att börja indexera allt.
    Vi pratar dock om en lättare lösning för att förbättra söket.

    mvh