Sökfunktioner

Hej
Hur gör jag för att söka på t.ex dokumentärer av Susanne Bäckman? Jag kan inte hitta någon sökfunktion som listar namn.
För övrigt: era program och dokumentärer är verkligen av högsta kvalitet och mycket intressanta. Vänliga hälsningar Ingrid Lundberg

Kommentarer

  • Hej Ingrid!

    Jag har också svårt att hitta något, så jag undrar om du egentligen vill hitta program av den strålande kollegan Susanne Björkman?

    Här hittar du flera av hennes dokumentärer:
    Program av Susanne Björkman

    Och här hittar du en dokumentär om Susanne Björkman:
    Samtal vid sjön

    Har jag fel, och du faktiskt är ute efter program av en Susanne Bäckman som jag inte är känner till, så hjälp mig att leta genom att berätta vad någon av hennes tidigare dokumentärer har handlat om.

    Lycke till!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svar.
    Naturligtvis menar jag Susanne Björkman ! Tack för det.
    Men om jag nu själv ska in och leta efter hennes dokumentärer - var går jag in då?
    Hälsningar Ingrid

  • Så bra att jag gissade rätt!

    Vi har bytt sökmotor både på hemsidan och i appen, så just nu fungerar det tyvärr lite sämre än vad jag är van vid, men utvecklarna kommer att skruva på detta allt eftersom, så att det går bra att söka.

    Söka med Google på valfri sajt
    Jag börjar därför med allmänna Google-söktips, som du kan ha nytta av vad du än ska söka efter. Du kan nämligen använda Google för att söka på vilken sajt som helst!

    Först skriver du in det du vill söka på, Susanne Björkman, men efter det så skriver du in site: och adressen till den sida du vill söka på, utan mellanslag. Vill du alltså söka med Google på Sveriges Radios hemsida, så går du till Google och skriver:
    Susanne Björkman site:sverigesradio.se

    Vill du få ännu bättre träffar, kan du lägga citationstecken runt namnet, så att du slipper få med någon sida som innehåller Christer Björkman och Susanne Alfvengren eller något annat som du inte är fullt lika intresserad av som just Susanne Björkman. Citationstecken gör att du endast får träffar som innehåller just den exakta söksträngen.

    Alltså så här:
    "Susanne Björkman" site:sverigesradio.se

    Du kan även söka hos SVT eller UR och se vad du hittar:
    "Susanne Björkman" site:ur.se

    "Susanne Björkman" site:svt.se

    Vår egen sökfunktion: Hela sajten
    Det finns en sökfunktion både på vår hemsida och i appen Sveriges Radio Play. Den på hemsidan är (när sökmotorn inte lider av barnsjukdomar som nu) lite bättre än den i Play och fungerar även i mobilen, så jag beskriver den.

    Även om jag vill lyssna i appen, så brukar jag leta upp ett avsnitt via hemsidan och sedan använda funktionen Öppna i Sveriges Radio Play. I min beskrivning utgår jag från hur det ser ut på en dator. Det ser lite annorlunda ut på mobilens mindre skärm, så ifall det är något jag beskriver som du inte får att stämma, så hojta till.

    Sökrutan hittar du högt uppe till höger på alla våra sidor, under spelarens volymkontroll. Skriv in Susanne Björkman och klicka på Sök (eller enter, eller "visa alla sökresultat") för att göra en "bred sökning" över hela sverigesradio.se.

    Jag får många helt ointressanta träffar, men den översta träffen jag då får är denna sida, som är från 2013:
    P1 Dokumentär: Om Susanne Björkman

    Se bild:

    Det verkar ju lovande, men tyvärr ... Trots att det nämns en hel del namn på hennes dokumentärer, och det till och med står Lyssna till ”Ett riktigt hem, finns det inget att lyssna på. Däremot kan jag med hjälp av de namn som står leta upp flera av dessa program med sökrutan. Att det inte finns några länkar vidare är troligen för att sidan är så gammal att länkar som en gång har funnits nu raderas. (När jag har skrivit klart denna beskrivning, så kommer jag dock att länka upp sidan, så om du kikar, kanske jag redan har hunnit rätta den bristen.)

    Vår egen sökfunktion: Bara P1 Dokumentär
    Det finns ett annat sätt att söka som hjälper mig att snabbare hitta just sådant som går att lyssna på, och som gör att jag håller mig till avsnitt från P1 Dokumentär (som jag vet är det ställe där det bör finnas Susanne Björkman-avsnitt). Först går jag till P1 Dokumentär (t ex genom sökfunktionen - programnamn hittar vi alltid).

    När jag är på P1 Dokumentärs sida så söker jag på nytt efter Susanne Björkman, och får samma resultat som nyss. Men denna gång väljer jag att bocka i Sök inom P1 Dokumentär (samt experimenterar med att se om relevans eller senaste ger bäst träffar). Se här:

    Tyvärr vart det inte riktigt bra träffar här heller, men jag tror att det var på detta vis jag fann en av hennes dokumentärer, kanske denna:
    För varje andetag

    Och då visste jag att det fanns stor möjlighet att redaktionen har skapat en grupp av just Susanne Björkman-dokumentärer (vilket vi förstås inte kan utgå från att lyssnare vet), så jag letade där jag vet att den typen av länkar ska finnas, se här:

    Och på det viset lyckades jag hitta gruppen jag länkade till i förra svaret.

    Eftersom jag vet att de kolleger som arbetar med att skruva på den nya sökmotorn vill ha tydliga exempel på vilka problem som finns, kommer de att få del av detta, för gruppen med alla hennes dokumentärer borde självfallet ha dykt upp som en av de allra översta sökträffarna!

    Tack för att du fick mig att tänka efter hur jag egentligen bar mig åt ... Det här hoppas jag att vi kan förbättra framöver!

    Annika Webbmaster