Söka efter inslag

I t ex studio ett, god morgon världen, P2s utmärkta musikprogram, t ex just nu.
Hur gör jag om jag senare vill hitta ett specifikt inslag?
Hitta programmet på er webb på datorn är enkelt.
Men sedan...utan att behöva treva sig fram och åter inom hela programmet för att efter en god stund höra det jag är ute efter och sedan nå starten på inslaget?
En minuttabell vore finemang!

Kommentarer

  • Hej Bo!

    För den typen av program brukar de enskilda inslagen finnas utlagda som separata ljudklipp, som du når från programmets startsida. Och den når du genom att klicka på start eller på programmets rubrik, markerade på denna bild:

    Här använder jag Godmorgon världen som exempel och utgår från att du har kommit till senaste avsnittet exempelvis via tablån.

    Från startsidan når du alltså reportage, men även fasta punkter som panelen, krönikor och kåserier. Ljuden går att starta från den sidan via play-knapp, men genom att klicka på rubrik eller bild kommer du till det enskilda islaget och kan exempelvis dela en länk via e-post, i sociala medier eller på en webbplats, som leder till just det inslag du avser, exempelvis detta inslag:
    Kommer London bli samma stad som förr?

    Mycket smidigare än att dela en länk till hela programmet och förklara hur långt in man ska spola för att nå detta ...

    Självfallet går detta även att göra med äldre inslag, som denna fem år gammal krönika:
    Krönikör Ulrika Knutson: "Minns ni vem som är världens flitigaste kompositör....?"

    Fördelen med att program av denna karaktär, som består av olika "självständiga inslag", erbjuder inslagen som separata ljudklipp är just sökbarheten och att det blir enklare att dela. Jag kan dels söka (både med sökfunktionen på vår egen sajt och med externa sökmotorer) efter ett visst innehåll, men jag kan även, under den inte helt självförklarande länken "textarkiv" (länken ligger i samma rad som "start", men längst till höger) och kalendern där, söka efter innehåll från ett visst datum.

    Dessutom har redaktionen möjlighet att skapa samlingssidor, där du kan finna alla krönikor, alla kåserier eller alla inslag med panelen. För ofta återkommande kåsörer och krönikörer, finns det även samlingssidor där du kan gå in på "personnivå" och hitta exempelvis alla kåserier med Mark Levengood. (Ur sökbarhets-synpunkt fungerar det bättre med de kåserier där något av innehållet är nämnt, som Kåsör Mark Levengood: Sommaren då jag aldrig besökte egyptiska museet, jämfört med det hans senaste kåseris rubrik Kåseri av Mark Levengood (15 augusti).

    För att hitta till de grupper där du hittar exempelvis alla kåserier eller alla kåserier av Mark Levengood, kan du gå in på ett enskilt inslag (i mitt exempel nedan ett kåseri av Mark Levengood) och sedan klicka på de "ovala grupp-länkar" jag markerat på bilden. I den här typen av "inslag som hör till en grupp" ligger ofta ett par inslag från en av grupperna (i mitt exempel "kåserier i allmänhet", inte "kkåserier av just Mark L") åtkomliga direkt från sidan, så att du kan lyssna utan att lämna den sida du är på.

    Ett fåtal av grupperna finns även länkade i högerspalten på alla Godmorgon Världens sidor - utom just de avsnittssidor som jag tänker mig att du har som ingång till programmet.

    Jag hoppas att denna beskrivning var begriplig för i alla fall Godmorgon världen och Studio Ett.

    När det gäller musikprogrammet i P2, så var det som sändes när du skrev hit Klassiska konserten: Musik på liv och död från Change Music Festival 2019.

    Där är det nog "spola i ljudfilen och lyssna" som gäller. Jag tycker att det är enklare att göra ifall jag fäller ut den "större spelaren" med pilen längst till höger i spelaren. (I många musikprogram ser jag dessutom konvolut och musikinformation i det läget, men just med livekonserter sätts detta ur spel.)

    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för klarlägganden(som väl en normalbegåvad borde fixat själv).
    Med åren blir det allt viktigare att använda tiden till vad man anser viktig samt njutbart, t ex Musik mot midnatt.
    Vänligen,
    Bo
  • som väl en normalbegåvad borde fixat själv.
    Det vet jag inte. Om man, som jag antar att du har gjort, kommer in till ett avsnitts egen sida, är det inte alls tydligt att samma innehåll finns presenterat även som enskilda inslag via själva programseriens startsida.

    Dessutom fungerar detta med inslag idag endast på vår hemsida, så för lyssnare som använder andra tjänster, är det inte till så stor hjälp att inslagen ligger samlade på hemsidan.

    Många program, inte minst de långa block som P4:s lokala program sänds i, har dessutom en väldigt liten andel sådana "utklippta inslag" i förhållande till den totala sändningstiden, och det är idag svårt för lyssnare att återfinna en viss del av en sådan längre sändning.

    Ditt förslag om någon form av minut-tabell är därför något vi själva tycker vore bra. Helst då en där vi dessutom kan länka tabellposterna till rätt del av den längre sändningen. Och helst en som bygger på det "körschema" redaktionen redan använder, så att vi kan förenkla för lyssnarna, utan att samtidigt lägga på våra kolleger mer arbete.

    Jag vet att vi har utforskat den här typen av tjänster, men vet inte hur det har gått, så jag hör med en kollega som jag hoppas vet det!
    Annika Webbmaster
  • Tack igen, ja så många reportage och inte minst musiken i P2 är av högsta kvalitet så att enkelt hitta rätt till det vad som är mest intressant av vad som annonseras underlättar. T ex i Musik mot midnatt i går, utsökt sammansatt!
    B