Slutet saknas, Ekot.

Hej
Lyssnar på ekot och ekonomiekot via appen spotify, i samsung telefon.
Och samtliga avsnitt klipps av på slutet, uppskatttningsvis saknas flera sekunder av de sista orden i avsnitten.

Är detta enbart ett problem med appen Spotify. Eller saknas det flera sekunder i alla appar mm?

Ha en bra måndag
Tommy L

Kommentarer

  • Hej Tommy!

    Bra att du rapporterade in detta! En del nyhetssändningar spelas in felaktigt, men just Ekot har jag inte fått in den typen av rapporter om tidigare (så vitt jag kan komma ihåg).

    Här är det till exempel en lyssnare som undrar över återkommande problem med nyheter från Vetenskapsradion:
    Varför kapas vetenskapsradions sändning ofta mitt i en nyhet?

    Problemet beror på att nyheter spelas in automatiskt och detta styrs efter tablån. Om det vi sen sänder inte stämmer med tablån, behöver vi korrigera det i efterhand, något Ekot vanligtvis är snabba med (eller om de är bra på att hålla tablåns tider?), annars skulle fler ha hört av sig!

    Om du berättar vilken Eko-sändning det gäller, så kan jag ta reda på om felet är specifikt för Spotify, eller om sändningen blivit fel även på andra plattformar. Det kan vara problem med att Spotify inte uppdaterar till den justerade ljudfilen utan håller fast vid den felaktiga första versionen av Ekot, men det kan också bero på att vi helt enkelt har missat att korrigera sändningstiden i systemet för en viss sändning.

    Så hjälp mig att ta reda på mer om problemet genom att berätta vilken sändning det var du reagerade över (om du minns det)! Tack på förhand för hjälp.
    Annika Webbmaster
  • Förlåt, jag läste slarvigt och ser nu att du skrev att samtliga avsnitt kapas, och att det gäller slutet på Ekot och Ekonomiekot.

    Jag vet att just Ekonomiekot tidigare har haft problem med detta:
    Valutanotering bortklippt i Ekonomiekot

    Jag undersöker detta. Gissningsvis är felet inte hos just Spotify, utan på vår sida och något som det ligger helt i vårt intresse att lösa.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag upplever också samma problem med att ekonomiekot mer eller mindre varje avsnitt klipps för tidigt i slutet (och ibland även i början). Hoppas det går att rätta till detta!
  • Hej!

    Jag vill följa upp detta. Har ni har märkt någon förbättring, eller är det fortfarande lika illa?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag lyssnar oftast på ekonomiekot på väg till jobbet och såhär ser veckans avsnitt av ekonomiekot 06.30 ut:
    Måndag: Börjar mitt i sändningen men slutar som den ska.
    Tisdag: Börjar mitt i sändningen men slutar som den ska.
    Onsdag: Börjar bra men klipper för tidigt.
    Torsdag: Början bra men klipper för tidigt.
    Fredag: Börjar mitt i sändningen och klipper för tidigt.
  • Det var fel hela vägen, om än olika fel.

    Tommys felanmälan gäler Spotify. Är det så du också lyssnar, eller är det via vår egen app Sveriges Radio Play eller någon annan plattform?

    Jag vet att många redaktioner har ett extra pressat läge med mer jobb och färre som kan göra jobbet, och "finlir med tekniken" är inte lika högt prioriterat som det journalistiska arbetet, men jag påminner dem ändå om att de kan och bör korrigera i våra system så att den ljudfil som lyssnarna får stämmer med tiden vi verkligen sände!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Hoppas allt är väl med dej i dessa tider.

    Ingen skillnad.
    Det finns säkert något avsnitt som råkat få med slutet.
    Men 9 av 10 avsnitts saknar de sista biten.
    Ekot, ekonomiekot.
    Idag, igår...
    När man sitter och lyssnar har man ingen aning om man missar bara ett ord eller flera minuter, tyvärr.

    Det är enkelt att provlyssna på er sida, sverigesradio.se/ekot

    Trevlig helg
    /Tommy
  • Hej!

    Jag lyssnar via iTunes eller via Overcast och det är likadant på båda plattformarna.

    /Jesper
  • Tack båda.

    När man sitter och lyssnar har man ingen aning om man missar bara ett ord eller flera minuter, tyvärr.

    En viktig poäng. Även om det endast rör sig om något ord och ni egentligen fått del av allt centralt nyhetsmässigt, så är et ju omöjligt att avgöra detta.

    Det är enkelt att provlyssna på er sida, sverigesradio.se/ekot
    Jag har "stickprovslyssnat" och hört samma fel, men eftersom jag inte brukar lyssna på dessa sändningar i efterhand ville jag höra med er som lyssnar i vardagen.

    Ekots nyheter tar jag i allmänhet del av genom en tjänst i vår Play-app som heter Toppnyheter, där de mest aktuella och relevanta inslagen går att lyssna på i en följd. En spellista med ljudklipp, alltså. Denna variant av nyheterna fungerar mycket bättre på digitala plattformar än att lyssna i efterhand på sändningar som är anpassade för "flödesradio" (i synnerhet om sändningarna inte spelats in korrekt!). Liknande tjänst finns för lokala nyheter, vetenskapsnyheter och en del andra kategorier, men tyvärr ännu inte för ekonomi.

    Toppnyheter finns även som nyhetstjänst i Google Assistant (som finns för både Ios och Android), om ni föredrar den framför våra Play-appar. Jag rekommenderar detta sätt att lyssna.
    Annika Webbmaster