Skulle gärna vilja ställa in startvy i iOS-appen

Jag skulle gärna se en inställning där jag kan välja att alltid komma till t.ex. "Direkt" när appen startar.

Om jag t.ex. vill användas appen för att koppla av så vill jag helst undvika att se en massa nyheter direkt. Märkte dock att det inte går att komma undan nyheter ens på Direkt-vyn vid extrainsatta eko 😀

Jag skulle som komplement också gärna se att fliken "Favoriter" blir mer användbar, dvs att den stödjer alla typer av uppspelningsobjekt – även direktkanaler. Jag undviker gärna att filtrera ut merparten av kanalerna i huvet varje gång jag vill lyssna på en favoritkanal. Ber om ursäkt ifall jag redan önskat detta tidigare.

Kommentarer

  • Tack för dessa tydliga önskemål, som vi tar upp med app-teamet när vi har avstämning på måndag.

    I den senaste versionen av appen är det en hemskärm du kommer till så snart appens data försvinner ur telefonens RAM-minne, annars ska det vara det ställe du senast var på, exempelvis Direkt. Hur snart appen ramlar ur RAM-minnet, varierar beroende på vilken telefon du har och hur du använder telefonen. Om du stänger ned appen genom att "svepa bort" den inträffar det t ex direkt. Ett råd, som inte bara gäller vår app, är att inte stänga ned de appar du använder ofta, ett annat är att undvika appar som rensar data.

    (Jag vet att du inte uppskattar att vi berättar för lyssnare hur de bör göra, men att mobiler i fungerar så mycket bättre om man undviker att stänga ned appar är något jag själv rätt nyligen blivit varse, och därför gärna missionerar om! Även om det är gammal skåpmat för dig, så kan detta vara en hjälp för andra som läser tråden.)

    Om du har önskat samma sak tidigare, så har du inte gjort det under samma inlogg.

    När en lyssnare framför samma önskemål två gånger, så  är det en påminnelse. Först vid fjärde gången övergår påminnelser till tjat (enligt en åttaåring jag känner). Och när lyssnare tjatar, så behöver vi fundera över varför. Ofta beror det på att vi inte svarat tydligt nog.

    Här får du ett tydligare svar om "kanaler under favoriter" under nästa vecka. Påminn oss annars 😉
    Annika Webbmaster
  • Ni är rätt många som reagerat över att hemskärmen dyker upp väl ofta. T ex Daniel här:
    SR Play för iPhone navigerar numera till Hem vid varje start

    Den saken stämmer vi självfallet också av med app-teamet.
    Annika Webbmaster
  • Tack, jag avvaktar.

    Håller med om att inte tvångsavsluta appar. Själv fyller jag arbetsminnet med en sån frekvens att SR play alltid hinner dödas av systemet mellan användningarna.

    Ett alternativ kan vara UI state restoration om det inte är önskvärt med många inställningar.

    Jag tvivlar starkt på att nya hemskärmen dyker upp mer än den förra, den råkar nog bara vara väldigt distinkt.
  • Detta kan absolut vara en förklaring. Det kanske inte alls är ett nytt beteende, bara mer tydligt? Om Play-appen försvann från arbetsminnet i tidigare versioner, så tror jag att det var Direkt-sidan man kom till, och i och med att det är en vy du ofta är inne på, så kanske du inte har reagerat över att du förflyttats när detta har skett?

    Nåväl, det är värt att fundera över om vi kan förbättra appens förmåga att minnas, oavsett om det är appens vanliga beteende som nu märks på ett annat vis eller något nytt. Vi lagrar information om vilket avsnitt du lyssnar på och hur långt du hunnit på annat håll än i arbetsminnet, för detta ska appen minnas även om den stängs ned. En parameter som berättar vilken vy du är i borde kunna sparas på liknande vis. Denna behöver ju endast uppdateras när du byter vy, till skillnad från spelarens information som behöver uppdateras kontinuerligt för att kunna återansluta på rätt ställe i ett avsnitt. Jag hör i alla fall med experterna vad de tänker om den saken!

    Trevlig helg.
    Annika Webbmaster
  • Hur gick det?
    Jag kommer nog behöva gå till en annan app, då det f.n. är omöjligt att undvika nyheter i denna även om jag skulle vilja.
  • Ok. En app som kanske passar dig bättre, är appen Replay.

    Den är utvecklad mot vårt öppna API av en privatperson:
    Replay-appen

    Jag vet att många lyssnare uppskattar den appen!

    Annika Webbmaster
  • Tack för tipset!
    Hoppas det blir verklighet i officiella spelaren framöver också
  • "Här får du ett tydligare svar om "kanaler under favoriter" under nästa vecka. Påminn oss annars"

    Påminn
  • Hej och tack för påminnelsen.

    Kanaler som favoriter
    Själva fovoritfunktionen är byggd kring avsnitt, men det skulle kanske kunna gå att få till ett eget utrymme för kanaler.

    Det finns planer för att de kanaler som visas överst på hemskärmen ska få en "sockerbit" som är valfri, så att du kan lägga in en favoritkanal där. Men om du har flera favoriter som inte finns med bland de kanaler som vi visar i grundinställningen, och vill kunna nå exempelvis P2 Världen, P3 Star och P4 Plus snabbt, så räcker det ju inte.

    Hemskärmen

    Hemskärmen har väl snarare blivit mer nyhetstung under det senaste året, så för dig som inte vill kastas in i ett nyhetsflöde, är hemskärmen fortfarande inte en bra plats att hamna på ...

    Bokmärke till sajten?
    Förutom Replay som jag tipsade om i fjol, finns förstås även möjligheten att använda vår hemsida, och skapa bokmärken till de kanaler du lätt vill nå, alternativt ett bokmärke till denna sida:
    https://sverigesradio.se/kanaler/

    I normala fall är den sidan fri från nyheter, men när kanalen "Ekot sänder direkt" har en sändning, så kommer du att kunna se den, men utan påträngande bilder. Och vissa typer av puffar (som vid VMA) syns på sidan. För det mesta bör den dock gå att besöka utan att riskera att ta del av nyheter du inte efterfrågat...

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster