Är allt ni säger sant?

Hej jag gör en skoluppgift att göra. och jag undrar Vart ni får all information om och om allt som ni pratar om är sant. tack för svar 😀

Kommentarer

  • Hej N!
    Jag blev väldigt glad över att höra att skolorna undervisar i det vi kallar källkritik, för det är väldigt viktigt att vi lär oss att kunna bedöma om till exempel en viss nyhet är sann eller inte.

    Fråga gärna om du vill att jag förklarar något bättre, för jag skriver ungefär på samma sätt som jag svarar till vuxna, så om det är svårt att förstå, beror det nog på att jag behöver förklara bättre 😀

    Om trovärdighet
    De flesta svenskar tycker nog att vi på Sveriges Radio är en trovärdig källa. Vi har ett speciellt uppdrag, att vara en radio i allmänhetens tjänst. Det uppdraget kan du läsa om här:
    Om Sveriges Radio: Uppdraget

    Det gör att vi blir granskade och kan bli fällda om vi till exempel brister i saklighet eller opartiskhet. Det är egentligen hur vi agerar i radio som granskas, men eftersom webb och radio och vad vi skriver på till exempel sociala medier går hand i hand, vill vi förstås hålla lika högtrovärdighet överallt.

    Sveriges Radio är ett av de medieföretag, institutioner och företag i landet som år efter år får högst förtroende från svenskarna, även om vi (och alla andra medieföretag) har fått lite lägre värden än tidigare i den senaste mätningen. Det kan du se på diagrammet på sidan 17 här:
    Förtroendebarometern 2017

    Detta förtroende är vi stolta över och rädda om. Ifall vi skulle slarva, och till exempel lägga ut slarvigt kollade uppgifter på webben, så skulle det skada hela företaget. Vi blir, och vill bli, granskade, så att vi kan rätta till de fel vi gör (för självfallet gör vi fel ibland).

    Varifrån kommer vår information?
    Det är blandat. Vi får tips från allmänheten på olika vis, samarbetar med nyhetsbyråer och letar själva fram nyheter, både nyheter lokalt i P4-kanalerna, över hela landet (till exempel Ekot) och utomlands där vi har korrespondenter på plats i många länder. Sedan tar vi förstås del av vad andra nyhetsförmedlare berättar.

    Det brukar stå under våra nyheter varifrån nyheten kommer och vem hos oss som man kan vända sig till för att få veta mer. Här är några exempel från idag:

    Orangutangunge född på Furuvik
    Under den nyheten står det att det är Johanna Lill-Inger Karlsson på P4 Gävleborg som skrivit nyheten. (Troligen har djurparken Furuvik tipsat många medier om samma nyhet.)

    Jättefynd av dinosaurieägg i Kina
    Under den nyheten från Vetenskapsradion står det dels att det är Simon Magnusson på Sveriges Radio som har skrivit nyheten och dels vilken vetenskaplig artikel hans information bygger på.

    Nya regeringssamtal mellan Merkel och Schultz i Tyskland
    Under den nyheten står det inte något namn på en journalist från oss. Det står TT. TT är en förkortning för Tidningarnas telegrambyrå, en av de nyhetsbyråer vi får nyheter från. Om jag söker på nätet, så hittar jag samma nyhet, med nästan samma ord (men lite olika rubrik och bild) hos flera andra nyhetsförmedlare.

    Är allt som vi pratar om sant?

    Nej, verkligen inte. Vi gör teater, humorprogram och en hel del innehåll som inte är sant.

    Men även i de program som ska handla om nyheter händer det att vi gör fel. Det går nämligen inte att göra så mycket radio som vi gör utan att ibland begå misstag.

    När vi har gjort fel, är det meningen att vi ska rätta till uppgifterna så tydligt vi kan.

    Igår gjorde vi en allvarlig tabbe. Vi skrev att en man som heter Ingvar Kamprad, Ikeas grundare, skulle vara död, vilket absolut inte stämmer. Han lever och är frisk.

    Det var riktigt dumt och tråkigt och vi har förstås bett honom, hans familj och Ikea om ursäkt. Du kan läsa om det här:
    Felaktig publicering om Ingvar Kamprad

    Vi kommer att göra allt vi kan för att något liknande inte ska hända igen, men vi kommer säkert att begå andra misstag.

    Hoppas att det var svar på dina frågor!
    Annika Webbmaster