Skillnad i ljudvolym mellan musik och tal

Hejsan, jag upplever att ljudet på dialogen har sänkts och musiken har kvar samma volym som förut. Har ni uppdaterat spelaren på hemsidan eller något annat kanske?
Jag lyssnar P4 live, men även P1-, P3- och P4 dokumentär från er hemsida på datorn i hörlurar och det har inte varit några problem alls tidigare, men nu är det något vajsing. Dialogen måste lyftas för annars blir musiken alldeles för hög och öronen kommer att trilla av...

Kommentarer

  • Hej Andreas!
    Upplever du detta på alla kanaler alltså? Är det skillnad på nedladdat eller om du lyssnar direkt? Jag känner inte riktigt igen det här problemet, så jag måste veta lite mer.
    I vissa program som Itunes exempelvis , kan man ju ställa in olika förinställningar för ljud, för tal och olika sorters musik etc. Något sådant har du inte väl?

  • Det var på allt material. Jag startade om datorn och märkte ingen skillnad. Så jag tog ut hörlurskontakten ur datorn och tryckte dit den igen och fick då bra ljud, så jag var nog för snabb på att "gnälla" på er. Så är det fler som har samma problem, be dem dra ut kontakten till sina hörlurar och sen sätta in kontakten ordentligt i datorn.
    Tack för snabbt svar!

  • Ok, skönt att det låter bra nu!
    ja det kan vara ett bra tips, ska tänka på det! 😀

  • Fortfarande ett problem.
    P3, pratet är låg, så jag höjer volymen, sedan kommer det en låt som då nästan exploderar högtalarna för att ni inte har samma nivå på prat-volym och musik-volym.
  • Hej Stefan!

    Fullt så ojämna ljudnivåer har vi inte, så det är troligen något i dina lokala inställningar som är lite knasigt.

    Gäller det den Ubuntu-dator du skrev hit med (information jag kan se "bakom kulisserna")?

    Hur lyssnar du? Med hörlurar, externa högtalare eller datorns inbyggda? Om externa högtalare, är det något speciellt vi behöver veta, t ex att det är ett surround-system?
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem i min nya bil, och hade samma problem i min förra bil.
    Jag får jämnt slänga mig på volymkontrollen mellan prat-delen och musik-delen på P3.
    Kör bara högtalare, inga speciella "häftiga" funktioner, utan bara rena högtalare på 3.5mm-porten i datorn alt bilhögtalarna i bilen.

    Jag laddade ner en app som heter Sound Meter till min android-telefon.
    Under pratdelen så ligger det på cirka 42-50dB.
    Under musikdelen så ligger det på 55-65 dB.
    med samma volym på högtalarna och telefonen på samma plats.
    Körde nyss under relationsradio, och låten The Vaccines - I Can't Quit. 12:53-hållet och innan

  • Tack för exemplet, det är alltid enklare att förstå problemet då!

    Jag lyssnar igenom och ber kolleger (i synnerhet kolleger på P3) att göra detsamma. Jag håller (utan att mäta) med dig om att det är skillnad i volymen.

    Är detta exempel från relationsradion ett "typiskt exempel"? Finns det några program i P3 där du har reagerat på att det är jämnare nivåer?

    Eftersom detta är ett forum för våra webbtjänster, har jag inte så bra koll på vilka kolleger det egentligen är som har hand om den här delen av vår teknik, men jag har till att börja med frågat producenten för detta avsnitt av Relationsradion hur hon tänker om detta - och vem som bör få del av din synpunkt!
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Tycker det är i stort sett alla program när jag har lyssnat.
    Lyssnar på PP3, låten SZA & Calvin HAttis - The Weekend startade precis, (15:54), reagerar inte på att det är enorm skillnad på volymen.
  • Ok!

    Producenten för Relationsradion, Sofie Dahlstedt, svarade snabbt. Hon tyckte att det var väldigt intressant och tillade:
    Juan har en kraftig röst och pratar högt, och brukar därför lägga musiken lite, lite högre än vad andraprogramledare gör. Kan hända att han i vissa program pratar lägre (som i det programmet du länkade, som vi sände direkt efter P3-nyheters extrasändning omterrordådet) men ändå lägger musiken högt av vana.

    Ska lyssna igenom lite olika program och snacka med Juan om det.

    Men eftersom problemet är mer genomgående än så, försöker jag som sagt ta reda på vem på P3 som bör ta del av detta. Att P3 älskar ny musik, innebär inte att vi vill att våra lyssnare ska få skador på hörselorganen (eller högtalarna) ...

    Tack för att du tog dig tid att berätta om detta.
    Annika Webbmaster
  • Sofie hälsar att hon deltar i "cross-möten" ihop med representanter från de flesta p3-program varje vecka och diskuterar saker som rör alla program.

    Hon lovar att ta upp frågan om ljudnivåer!
    Annika Webbmaster
  • Hej, Annika,
    jag flyttade till jämtland men jobbar mycket utomlands var jag lyssna på P4 jämtland genom sveriges radio appen. (med mobilen, lyssna med inbyggt högtalaren)
    jag har samma problemet att musiken är för högt jämfört med prat. (dygnet runt, alla sändningar.)
    finns det en funktion i appen att anpassa ljudnivån eller kan du tar hand om det på någon annat sätt?

    tack så mycket, mvh wolfgang
  • Hej Wolfgang!

    Jag bill försöka lösa detta, men behöver förstå om det är ett "app-problem" eller ett problem med själva ljudproduktionen.

    Lyssnar du alltså ibland på P4 Jämtland i Iphone-appen och ibland, när du är i Jämtland, via FM-radio?

    Är det i så fall samma problem med för stark musik oavsett hur du lyssnar, eller är skillnaden större i appen?

    Är det någon skillnad mellan vardagarnas lokala sändningar (Förmiddag i P4 Jämtland till exempel) och kvällar och helger när det är riksprogram (Karlavagnen, Svensktoppen och så vidare)?
    Annika Webbmaster
  • Förlåt, den sista frågan har du ju svarat på redan! Problemet finns vid alla sändningar.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack för snabba svaret, jag känner det inte på radion men bara på appen (det är android, inte i-phone), och som du redan sade, det är dygnet runt, man är faktiskt permanent på volymknappen. Med vänliga hälsningar Wolfgang
  • Tack, och bra att du rättade mig beträffande Android.

    Vad är det för telefon-modell? Vissa Android-telefoner har inbyggd equalizer (EQ) som kan reglera nivåerna mellan ljud och musik.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, telefonen heter doogee s80 lite, det är inte så populärt men fungerar vanligtvis perfekt :-)) mvh Wolfgang
  • Det var nog första gången jag kommer i kontakt med en Doogee. Kul att lära sig något nytt!

    Och jag tror att jag har en lösning på ditt problem! På en Doogee kan du nämligen gå in i utvecklarläge och där ändra telefonens ljudinställningar. Det ska finnas en inställning som förstärker talet i förhållande till musiken, Speech enhancement. Öka denna tills ljudet har bra balans:
    Why the sound (loudspeaker/microphone/receiver) is so weak in my phone?
    Please enter engineering mode (press *#*#3646633#*#* on dial) to modify some settings.

    Find the option “Audio”,you can see many sound option, such as “Headset mode” “Loudspeaker mode” “Speech enhancement”. Choose one of them according to your need and modify the value to a higher one.

    Note: Please do this carefully and do not change other setting, we are not responsible for damage caused by change setting arbitrarily.

    Doogees support: FAQ
    Annika Webbmaster
  • Hej, Annika,
    tack för länken och sökning! jag försökte det men fungerade inte- jag har kommit in i utvecklar-funktion men jag kan inte hitta sådant menypunkten också google vet inte mer :-((( det ser ut att jag måste leva med situationen.....
    med vänliga hälsningar, wolfgang
  • Så lätt ska du inte ge upp!

    Fann du Audio-valet i utvecklarläget?
    Annika Webbmaster
  • Fan- jag tappade täckningen, hela texten borta :-((

    En gång till,
    hej Annika,

    Jag hittade inte audio inställningar och koden som ska slås i fungerade inte (men jag var i utvecklings menyn).

    Jag letade också efter en app som kunde ta hand om det men jag hittade ingenting.

    En idé har jag, eftersom det ser ut som jag är inte den enda som är drabbad: kanske går det att implementera inställningsfunktion på Sveriges radio appen?

    Med vänliga hälsningar Wolfgang

  • Testa om du hittar inställningen genom att slå koden *#*#197328640#*#*
    This code can be used to enter into Service mode. You can run various tests and change settings in the service mode.
    DOOGEE S80 Lite - secret codes

    Inställningsfunktion på Sveriges Radio Play?
    Frågan om att kunna reglera ljuden i själva appen har kanske dykt upp en handfull gånger i detta forum, som vi startade våren 2013. Det är alltså något som jag inte upplever att våra lyssnare frågar efter speciellt ofta - delvis för att det går att reglera i telefonen.

    En app som kunde ta hand om det
    Det finns många appar som påverkar ljudet, men i vilken mån dessa kan påverka vår apps ljud, vet jag inte.

    Du kanske kan testa? Här tipsar Android Authority  om tio sådana appar:
    10 best equalizer apps for Android!

    Hörlurar eller extern högtalare
    Ytterligare ett tänkbart sätt är att lyssna med hörlurar eller externa högtalare. Kanske blir det i sig ett lyft, för inställningarna för den inbyggda högtalaren skiljer sig från hörlurars/externa högtalares. Annars kan du köpa hörlurar med equalizer-funktion.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej, Annika,

    tack igen, också den här koden fungerar inte, jag kan slå det in och efter sista tecken försvinner hela radon utan att det öppna någon meny....

    iden med inbyggt inställning: kanske det finns flera lyssnare som har samma problem men de skriver inte- det tog ju nu ett år för mig innan jag tänkte att rapportera problemet.

    Hur som helst har jag laddad ner en av ovanstående app men just nu ser det inte ut som problemet är löst - jag undrar hur appen ska ser skillnad mellan tal och låt....

    jag försökte redan tidigare med hörluraren men det gjorde ingen skillnad.

    kanske lyssna jag med på dokumentationer och rapporter utan musik - först och främst att förbättra min svenska :-))

    tack igen för din input, med vänliga hälsningar, wolfgang

  • jag försökte redan tidigare med hörluraren men det gjorde ingen skillnad.

    Var det hörlurar med EQ?
    Annika Webbmaster
  • kanske lyssna jag med på dokumentationer och rapporter utan musik - först och främst att förbättra min svenska :-)

    P1 har mycket mindre musik än P4 Jämtland.
    Annika Webbmaster
  • OK, tack - men om det går tycker jag mer om P4 Jämtland för att det känns mer som hemma och musiken är bra :-)
    mvh wolfgang
  • Hörluraren var utan EQ, det är en större "headset" - ingenting som man stoppa in i öron utan över öron....
    mvh wolfgang
  • jag installerade en annan app istället. "musik volume EQ" man kan höra förändringar men det är samma för musik och tal- jag vet fortfarande inte hur en telefon eller telefoninställningar hitta skillnaden mellan låt och språk....

    mvh wolfgang
  • Talets frekvenser ligger i "mellanregistret", så i en EQ ska du förstärka detta och dra ned styrkan i basen och diskanten. (Detta var en väldigt förenklad beskrivning och i avancerade anläggningar kan man finjustera det betydligt bättre.)

    Doogee har en Facebook-sida där de mer i detalj beskriver hur du hittar till ljudinställningarna (fast för en annan modell):
    https://m.facebook.com/doogee.cc/posts/460443540735138

    En annan beskrivning, för en helt annan telefon, hittar jag här. Eftersom det fimnns bilder i den beskrivningen, kanske den är till större hjälp:
    How to Increse Speaker Volume on Android Smartphone

    Så här tolkar jag det:

    1. Gå in i utvecklar-läget, vilket du skrev att du kom in i utan kod
    2. I toppen där finns det olika alternativ (svep till vänster för att se fler). Telephony, Connectivity med flera. En heter Hardware TestingVälj den!
    3. Välj Audio

    4. Där väljer du Speech Enhancement

    5. Vilka val som finns där har jag inte koll på, men om det inte är inställt på Normal Mode, så testa det till att börja med! Experimentera runt lite, helt enkelt.
    Jag tror tyvärr inte att jag kan hjälpa dig mer än så här. Vänd dig till Doogees support för mer hjälp. Eftersom de har skapat en telefon med en högtalare som är märkligt konfigurerad och ett gränssnitt som är svårt att förstå, så de har säkert fått frågor om detta förr!

    Du hittar deras supportforum här

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej, Annika,

    en gång till tack så mycket för dina ansträngningar!
    det är konstig för att jag läsa överallt att man ska slå in den här koden men efter sista tecken försvinna hela radon och ingenting händer.

    jag undrar också om "utveckleralternativ" är samma sak som "engineering mode", men jag hitta ingenting mer- jag ska fråga i deras forum som du föreslå.

    ha en trevlig vecka och tack för hjälpen!!

    mvh wolfgang