skärmläsare

Var med i ett program i SR Väst 25 feb kl 17- 17 30 men kan inte fatta hur man letar fram detta. Läser med skärmläsare vilket är talande dator. Detta formuläret var inte speciellt bra det heller!

Kommentarer

  • Hej Rolf!

    Jag börjar med att ge dig länken, och längre ned skriver jag hur jag hittar dit.

    På den här sidan kan du lyssna:
    Eftermiddag i P4 Väst med Skoob Salihi och Lasse Sergård (programmet framspolat till rätt tidpunkt)

    På den sidan finns en länk som din skärmläsare bör läsa upp som Lyssna på Med Skoob Salihi och Lasse Sergård och där det i anslutning till länken står Börja lyssna från: 128 min. Det är den länken som startar ljudet framspolat till strax innan din medverkan.

    Jag hittade dit genom att gå via tablån för den 25 februari och sedan "dela från tidpunkt", vilket är lite omständligt även för oss som navigerar med synen.

    Om du vill spola i våra ljudfiler framöver, så fungerar de tangentkommandon som ska vara standard, vilket är Shift + Alt + vänster- eller högerpil just för att spola.

    Övriga kortkommandon och lite annat som förenklar när man använder skärmläsare har vi samlat här:
    Om webbplatsen: Så här navigerar du med tangentbordet

    Tråkigt att du tycker att både hemsidan och detta forum är knöliga. Tillgänglighetsfrågor brukar jag försöka ringa in och beskriva tydligt, eftersom det är svårt för oss som navigerar med synen att upptäcka, men i det här aktuella fallet är det nog inte en fråga om att vi har missat att anpassa (utom ljudlänken som har dålig titel), utan att det är svårt för de flesta att hitta en viss del av en längre sändning. Att du så väl kunde berätta vilken tid det började sparade mig mycket tid!

    Om du får problem att lyssna även med min länk så vill vi veta det! Att lyssna på radio ska självfallet fungera utan perfekt syn.
    Annika Webbmaster
  • Jag använder också skärmläsare (Jaws 2018 och Google Chrome med Windows 10). Länken tycks inte vara någon länk och är omöjlig att trycka på. Jag har även testat med andra webbläsare. Har ni själva testat detta med skärmläsare? Det är också komplicerat att hoppa med tangentbordet eftersom tidslinjefunktionen inte är tillgänglig, En funktion som liknar tidsdelningsfunktionen hade ju varit utmärkt. Det fungerar så mycket bättre i mobilapparna där det först går att hoppa långt (10 procent i taget för iOS) och sedan finjustera.
  • Men ser nu att man kan hålla nere pilarna för att snabbspola. Det var ju väldigt bra.
  • Vi stämmer av tillgängligheten då och då med synskadade konsulter, men eftersom vi förändrar både sajten och apparna ofta, är det svårt att hålla jämna steg. Därför är förstås återkoppling av det här slaget väldigt viktig, och jag ser till att de som arbetar med sajten ser över detta!

    Vi har en sida med tips om genvägar för att navigera med tangentbordet, som jag hoppas att du kan ha nytta av:
    Om webbplatsen: Så här navigerar du med tangentbordet

    Det ska vara webbläsarens inbyggda standardfunktioner (till exempel ALT + Shift + Vänsterpil för att backa tio sekunder och ALT + Shift + Högerpil för att hoppa framåt tio sekunder).

    Hoppas att den sidan hjälper dig att lättare ta del av vårt innehåll. Radio har alltid varit ett medium som synskadade ska kunna använda på samma villkor som seende, och om webben försvårar snarare än förenklar det, så har vi misslyckats!
    Annika Webbmaster
  • Förlåt, jag svarade ju ungefär samma sak som jag svarade igår. (Nu behöver jag helgledigt, inser jag!)
    Annika Webbmaster
  • Kanske länk till den sidan kunde dyka upp i navigeringen om man har skärmläsare. Jfr bbc.co.uk.
  • Bra förslag, som jag framför till rätt kolleger!

    Tack.
    Annika Webbmaster