Skapa spellista

Jag skulle vilja kunna skapa en lista för att i en följd kunna lyssna på t ex medierna, sedan ett avsnitt av p1 dokumentär och slutligen […] , utan att behöva öppna appen och starta varje program för sig. Det vore fenomenalt när man är ute och springer.

Kommentarer

  • Hej Jörn!

    Vi kikar på en enklare variant av detta just för lyssnare där det är bra att enkelt kunna hoppa vidare till nästa program utan att fixa med telefonen.

    Den flexibilitet där du själv kan sätta ihop spellistan är inte aktuell i de testversioner jag sett, utan där är det mer "först en P1 dokumentär, sedan nästa avsnitt av P1 dokumentär", "först ett program som är markerat som favorit, sedan nästa i favoritlistan" eller "först ett program under Populärt i appen, sedan nästa", d v s att låta de listor som redan genereras i appen bli en slags spellista.

    Men det är ju ändå ett steg på vägen och kanske delvis kan fylla ditt behov?

    Till denna funktion kommer det att bli ett extra tydligt gränssnitt med stora klickytor, just för att det ska bli enkelt att använda under löpturen, i bilen eller om du arbetar i en miljö där du inte kan ta upp telefonen och klicka en massa på den. (Dessa funktioner utvecklas framför allt med tanke på att det ska gå att använda appen som en slags bilradio, eftersom vi vet att många redan använder appen på det viset, men även om vi kommer att kalla det för "billäget" eller något åt det hållet så är de funktionerna även bra under löpturen!)

    Detta är alltså vad vi arbetar med på relativt kort sikt (några månader fram i tiden kanske?), men bra spellistor i både appen och på sverigesradio.se är förstås väldigt bra saker som skulle tillföra ytterligare ett värde!

    Tack för att du vill att vi blir bättre! Det vill vi med.

    God jul!

    Annika Webbmaster
  • Tack för hoppingivande svar. Jag undrar dock om det skulle vara möjligt att så här inför julafton önska sig att ni INTE väljer att döpa funktionen till ”billäge”, eftersom det är dumt att uppmuntra folk att pillra på mobilen när de kör bil – och för att det låter så trist. Om ni ändå känner för att tassa runt i lagens gränsområden genom att locka folk till bristande trafikuppmärksamhet kan ni ju kalla det för ”Cykelläge”, och låta bilisterna gissa sig till att det läget även kan vara användbart dem. Cykel är alltid en bättre utgångspunkt än bil. Annars kan nu ju välja den lite mer skötsamma, på gränsen till hurtfriska, termen ”joggingläge”. Hur som helst ser jag fram emot den nya funktionen. God jul & gott nytt år.

  • Bra synpunkter.

    Det är just för att folk ska slippa pilla på telefonen i trafiken som detta är viktigt. FM-radio i bilar har länge varit standard, men är på väg att försvinna. Vi har insett att bilister använder vår app även under körning och för att minska risken för olyckor vill vi att den ska kunna slås på innan man startar bilen och sedan fungera utan att man pillar på den. Vi vill öka trafiksäkerheten, inte det motsatta.

    Att cykla med appen är kanske inte heller idealt men beror på var du cyklar och vad du lyssnar på. I storstadstrafik behövs alla sinnen (ibland även ett sjätte), och ett spännande program i hörlurarna kanske inte är så lyckat... Så cykelläge tror jag inte på.

    Fickläge? Eller väskversion? Eller slippa-pilla-läget? Non stop-läge?

    Jag ser till att de kolleger som jobbar med appens utveckling får del av din återkoppling. Det är en bra funktion och jag tror att vi kommer att kunna förklara användarnyttan (och vådan med att pyssla med annat i trafiken) oavsett vad vi döper den till - även om ett bra namn förstås är trevligt!

    Annika Webbmaster
  • Önskar också göra spellistor dör jag fritt väljer vilka olika radioprogram jag ska lyssna på.
    Dumt att låsa funktionen till bara en programserie eller dyligt. Vissa program i programserierna vill man ju slippa att höra!

    Ibland kan man vilja lyssna på program från olika programserier, men efter varandra som i en mp3 spelare.
    Det är inte så bra marknadsföring om ni tar fram en oflexibel spellistefunkion när folk är vana vid flexibla spellistor i andra sammanhang.

  • Det är klart att en väldigt flexibel spellista är det bästa!

    Men det är även mer komplicerat (= är dyrt och tar lång tid) - medan en spellista som bygger på listor vi redan skapar är betydligt enklare att utveckla.

    Funktionaliteten att kunna spela alla favoritprogram eller alla avsnitt från en viss serie är en enkel version som i sig är bra och som vi satsar på att utveckla snabbt. Den ska sättas i relation till dagens version av appen - ingen spellista alls - inte till de flexibla spellistor som finns i vissa andra ljudtjänster.

    Det är som att söka bostad och kika på en etta med kokvrå och delat badrum. Det är klart att det vore bättre med en större bostad och med riktigt kök och eget badrum (stor balkong i söderläge är också fint...) - men det är något som får komma med tiden. Den mindre och enklare bostaden är ett steg på vägen.

    Och den enklare spellistan kan mycket väl komma att bli grunden till en mer avancerad listfunktion. Vi har med det bland sådant vi tycker vore bra att få in i appen, men inom den närmaste tiden är det den enklare varianten som är realistisk att utveckla.

    Jag tror inte att det är dåligt för Sveriges Radio att ta fram en tjänst som fyller ett behov, även om tjänsten inte är färdigutvecklad till fulländning när den lanseras.

    Jag hoppas att du förstår hur vi tänker här! Tack för att jag fick tillfälle att tänka till och förklara det 😀

    Annika Webbmaster
  • Alltså, möjligheten att lägga upp en egen flexibel spellista/kö har ju funnits när man lyssnar på SR på webben för ett par generationer spelare sedan. Var ju superbra - bara att klicka "Köa" på alla intressanta inslag/program man hittade när man klickade runt på sidan så hade man sin personliga readiokanal för dagen. Att det inte finns längre är ju ett ENORMT steg tillbaka. För oss som gärna lyssnar via datorn medan vi gör annat hemma var detta oändligt mycket smidigare än att:

    Starta klipp 1 - sök efter nytt intressant klipp - vänta tills klipp ett är slut - starta klipp 2 etc medan man samtidigt kanske lagar mat eller tom duschar. Särskilt märks skillnaden när det gäller kortare klipp, som inslag från ekofödet, studio ett, P1-morgon etc.

    Ordnar ni så att denna funktion från ca 2011(?) funkar igen vore det, ja.. bra... 😉

  • Den forna spelkön var en strålande funktion tycker jag med. Men en funktion som inte så många av besökarna använde (och som, när den fanns, inte fungerade på alla plattformar). Men bra, som sagt.

    Att vi nu pratar om en väldigt enkel spelkö i appen är inget motsatsförhållande till en riktigt vass spelkö på webben (eller i appen heller för den delen). Men den ena är relativt enkel att bygga, medan den andra är relativt komplicerad (och komplicerad betyder dyr).

    Den spelare vi har idag är rent tekniskt helt annan än den där spelkön fanns, så att "lägga tillbaka" går inte. Däremot att bygga en helt ny. Hittills har vi tyvärr inte hunnit det. .

    Annika Webbmaster
  • Detta var ett gammalt inlägg jag hittade och det står att ni är på väg utveckla appen så att man kan spela upp t.ex. flera avsnitt i rad utan att ta upp telefonen. Jag saknar den funktionen när jag t.ex är ute och springer eller vill sova i bilen och barnen vill lyssna på en serie med väldigt korta avsnitt.

    Har ni kommit vidare? Jag hittar iaf inget att jag kan spela upp det jag har laddat ner utan att starta varje avsnitt.

  • Hej Rakel! Tyvärr har vi inte några goda nyheter på den fronten.

    Min chef Lotta Kjellin har svarat på vad det beror på i en annan tråd:
    Spelkön - igen

    Det går att skapa spellistor med våra avsnitt med andra applikationer än Sveriges Radio Play. Vill du att vi berättar hur man gör det?

    Annika Webbmaster
  • Ja! Hur var och i vilja appar. Jag vill kunna plocka ihop småprogram både för kvällslyssnig, uteliv ch i bilen. Vad har hänt?
  • Hej Anders!

    Det gör lite ont att läsa den här tråden, eftersom det är så tydligt att vi vid flera gånger har trott att spelkö är något som snart ska komma, och den fortfarande inte finns på plats ...

    I vår egen Play-app finns alltså inte denna typ av tjänst (ännu), men dels finns det tredjeparts-appar och dels finns det en funktion på webben som kanske kan vara av intresse, trots att den inte riktigt är det du efterfrågar.

    Vilken eller vilka plattformar är det du vill ha spellistan på?

    I detta forum finns en lång "huvudtråd" om spelkön där vi försöker uppdatera vad som händer. Där förs det en rätt intensiv debatt. Den tråden är dock väldigt lång och något spretig vid det här laget ...
    Spelkön - igen

    Om du skummar de senaste inläggen (kanske räcker att skumma de blå som jag skrivit, eftersom jag försöker vara tydlig med vad det är jag svarar på) i den tråden, så får du ett hum om hur frågan har utvecklats. Annars ger vi en kortare sammanfattning samtidigt som vi tipsar om hur du kan lösa ditt behov av "kontinuerlig lyssning" - när vi vet vilken plattform som är aktuell!

    Vi hörs
    Annika Webbmaster
  • Jag har idag en iPhone o iPad. Kanske byter jag till Android i framtiden. Jag använder mest radion för att somna/vila och då är det så jäkla dumt att ett vetenskapsinslag tar slut efter 20 min och sen måste jag välja nytt...... Det gör inte att jag somna och det gör inte att jag vilar! Känns som att gå över ån efter vatten med tredjepartsleverantör då kan ni lika gärna skippa er app 😉 Så slipper ni utvecklingskostnaderna. Men vilka 3:dje parts leverantörer rekommenderar ni?
  • Anders, jag rekommenderar varmt appen RSSRadio. Den är lättöverskådlig och det går lätt att dra program till önskad plats i spellistan.
  • Tack, Jörn!

    En annan som jag vet att många lyssnare (inklusive kolleger - vi är ju lyssnare själva för det mesta) uppskattar, är Pocket Casts. Den appen kan du läsa om här:
    Surfa.se: Uppgradera ditt podcastlyssnande
    Annika Webbmaster
  • Hej! Efter nästan ett år återkommer jag ...

    Jag vill berätta att det snart finns möjlighet att betatesta en första version av Min lista i Sveriges Radio Play!

    Ni som vill vara med och beta-testa får anmäla ert intresse i denna tråd:
    Beta-testa Min lista (sparade avsnitt och spelkö) i Sveriges Radio Play!

    Trevlig sommar!
    Annika Webbmaster