Separera timmar och minuter i väckarklockan

Hej,
Väckarklockan i SR appen är en eminent funktion som jag använder dagligen. Tack för en bra funktion!

Vissa dagar har jag dock försovit mig på grund av att appen väckt mig en timme för sent. Det är inte bra så klart. Jag har varit mycket förbluffad över att jag måste ha ställt klockan en timme fel, tills jag upptäckte att inställningen av minuter är kopplad till inställningen av timme.

Jag insåg att det jag gjort var att ha klockan på 06:30 och därefter insett att jag måste upp 06:00 för att hinna, och utan att reflektera över vilket håll jag "rullat" på minutinställningen, rullat den framåt till "00". Eftersom jag rullade den framåt slog timinställningen om till 07 och jag vaknade en timme för sent.

Jag förstår att det oftast inte spelar så stor roll, men i mitt exempel spelar det roll. Jag vill också påstå att ingen annan app som har inställning av minuter och timmar med samma grafiska utformning som SR appen har, har en koppling mellan minuter och timmar. Man ställer in timmar för sig och minuter för sig. Därav förväntar man sig inte att det skall finnas en koppling mellan "hjulen".

Mitt förslag är att ni tar bort kopplingen mellan minuter och timmar. Det kan bli ett extra moment för användaren, men vinsten är att appen aldrig kan beskyllas för att ställa in fel tid. Om hjulen är frikopplade och fel tid är inställd kan det bara bero på om användaren ställt in fel tid. Det är ett mer naturligt sätt att hantera den funktionen upplever jag.

Vad tycker ni?

Mvh
/Magnus

Kommentarer

  • Jag tycker precis som du, och det hoppas jag att mina kolleger också gör.

    Jag har dock inte hunnit stämma av det med dem än och vet inte hur svårt det är att påverka i den modul jag antar att vi byggt funktionen kring.

    Återkommer när vi hunnit prata om det, vilket jag tror blir i början av nästa vecka.
    Annika Webbmaster
  • Hej och förlåt att du inte fick någon återkoppling!

    Vi har nu släppt version 20.1.2 av appen, och har där tagit bort kopplingen mellan timmar och minuter.

    Tack för hjälp att hitta detta förbättringsområde!
    Annika Webbmaster