Senaste sändningarna från ekot

Har irriterat mig på det här i flera år nu men på senaste tiden har det blivit ännu värre.När man går in via SR appen och väljer att lyssna på senaste nyhetssändningarna så får man väldigt ofta endast delar av sändningen och (numera ganska ofta) delar av helt andra program.

Kan ni lägga lite fokus att via automatik eller minimalt manuellt arbete för att se till att det är rätt klippt för åtminstone senaste nyheterna?

Vad som skulle innebära ett par minuters arbete per klipp skulle innebära väldigt mycket för era lyssnare. Då ni nu har ökat anslag via skatt så borde det rimligen gå hitta utrymme att spendera dessa timmar för att få rätt på era nyhetsklipp.

Snälla snälla, se till att detta kommer till någon som faktiskt är ansvarig och ge mig inte bara ett standard klipp-klistra-svar med följden att mitt mail bara blir en axelryckning för den som råkar vara ansvarig för att svara på mailen just den dagen.

Med vänliga hälsningar,
Vän av ordning

Kommentarer

  • Hej och förlåt att svaret dröjt!

    Detta svar är inte skrivet av någon ansvarig på Ekot, men inte heller av någon som råkar svara just idag. Jag är webbmaster och har givit lyssnare support på Sveriges Radios webbtjänster redan innan appen fanns till. Jag har inget ansvar över hur Ekot läggs ut på de digitala plattformarna. Det jag tar ansvar för är att din kritik når till rätt kolleger.

    Ett standardsvar
    Svaret är delvis ett standardsvar, klippt och klistrat. Du är inte den första som reagerar, och därmed har jag tidigare svarat ungefär det jag nu svarar dig.

    Detta fel förknippar jag dock mer med Ekonomiekot, Vetenskapsradions nyheter och våra lokala kanaler, medan Ekot inte har haft problemet i lika hög utsträckning. Ge mig gärna exempel på drabbade sändningar! När jag återkopplar till redaktionen vill jag kunna visa på tydliga exempel där det är mycket "slask" i början eller i slutet, alternativt där det kapats så att delar av programmet inte kommit med.

    När verkligheten avviker från tablån
    Detta problem beror på att nyheterna spelas in från tablåns angivna tider och om sändningstiden avviker från tablån blir det fel inspelat. (Du känner kanske redan till det, men andra som läser detta kan vara intresserade av bakgrunden).

    Ofta gör nyhetsläget att det är viktigare att sända det relevanta än att gå efter klockan. Då kan (och ska) den redaktionen korrigera i efterhand, så att det automatiskt inspelade ljudet ersätts med en ny fil med rätt sändningstid. I grunden behövs en bättre teknisk lösning än den vi har idag, då våra system gör det omständligt att kompensera när programmens verkliga sändningstid avviker från tablån.

    Eftersom just nyheter ofta är något vi vill höra när de är färska, så krävs det inte bara att redaktionen gör den manöver som behövs, utan att de gör det omgående. Om du lyssnar på nyheterna tio minuter efter att de sändes så blir du ju inte hjälpt av att den felaktiga ljudfilen ersätts en halvtimma senare ... Men att hinna göra detta på en redaktion som prioriterar journalistiskt arbete högre än "tekniskt finlir" om de måste välja, är svårt.

    Ett bättre nyhetsformat för appen
    I appen kan du ta del av Ekots nyheter i formen toppnyheter, där de mest aktuella och relevanta inslagen går att lyssna på i en följd. Denna nyhetstjänst är framtagen för digital lyssning och fungerar mycket bättre än att lyssna i efterhand på sändningar som egentligen är anpassade efter "flödesradio".

    Toppnyheterna når du från appens startsida. Även Vetenskapsnyheter, lokala nyheter, sport och kultur har liknande listor som du når via "Nyheter" i appens nederkant.

    Återkom med exempel på drabbade sändningar, så att jag kan ta reda på varför detta fel verkar uppstå oftare nu. Kanske Ekot behöver hjälp att se till att även nya kolleger vet hur de ändrar i systemen? Den typen av uppgifter är det inte helt självklart att alla sommarvikarier fått instruktioner för.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre. Det uppskattas!
    Annika Webbmaster