Senaste nyhetssändning från lokala stationer

Senaste nyhetssändning från lokala stationer innebär att allt efter 3 min tas bort ! Exempelvis vädret som kommer sist, försvinner! Har för flera år sedan påpekat detta och fått svaret att detta beror på en datorstyrning och kan inte ändras! Godmorgon 2020, har ni gjort några framsteg? Vore trevligt med hela inslag!

Kommentarer

  • Hej och förlåt det sena svaret!

    När verkligheten avviker från tablån
    Detta problem som beror på att nyheterna spelas in från tablåns angivna tider och om sändningstiden avviker från tablån blir det fel inspelat. (Du känner redan till det, men andra som läser detta kanske är intresserade av bakgrunden).

    Ofta gör nyhetsläget att det är viktigare att sända det relevanta än att gå efter klockan. Då kan (och ska) den redaktionen korrigera i efterhand, så att det automatiskt inspelade ljudet ersätts med en ny fil med rätt sändningstid. I grunden behövs en bättre teknisk lösning än den vi har idag, då våra system gör det omständligt att kompensera när programmens verkliga sändningstid avviker från tablån.

    Eftersom just nyheter ofta är något vi vill höra när de är färska, så krävs det inte bara att redaktionen gör den manöver som behövs, utan att de gör det omgående. Om du lyssnar på nyheterna tio minuter efter att de sändes så blir du ju inte hjälpt av att den felaktiga ljudfilen ersätts en halvtimma senare ... Men att hinna göra detta på en redaktion som prioriterar journalistiskt arbete högre än "tekniskt finlir" om de måste välja, är svårt.

    Ett bättre nyhetsformat för appen
    I appen kan du ta del av lokala nyheter från vår "vita nyhetssida", där de mest aktuella och relevanta inslagen går att lyssna på i en följd. Denna nyhetstjänst är framtagen för digital lyssning och fungerar mycket bättre än att lyssna i efterhand på sändningar som är anpassade efter "flödesradio".

    På appens nyhetssida når du alltid uppdaterade nyheter i ett flöde - utan slask i början eller kapade slut. Det finns en länk till denna nyhetssida nertill i appen.

    Hjälp din kanal
    Om du berättar vilken P4-kanal det gäller, så återkopplar jag så att alla kolleger där är medvetna om hur de ska göra för att kompensera de gånger det blir avvikelser från tablån.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster