Senaste nyheter fungerar inte längre med Google home

När jag försökte använda Sveriges radios kommando för att spela senaste nyheterna så säger min Google home ”Swedish radio is no available” det har fungerat bra fram tills nu.

Kommentarer

  • Samma sak för alla användare, inklusive mig! Detta var en av de mest värdefulla tjänsterna för mig så jag är mkt besviken om den är nedmonterad. Men jag hoppas såklart att det är ett tillfälligt fel!
    Kanske Magnus Sunesson har ett bra svar åt oss! 😀
  • Jag gör ett tillägg att det gäller samtliga program man försöker starta genom "Swedish radio", då får du svaret som Hans beskriver ovan!
  • Samma här. Jag använde det dagligen. Det är den här tjänsten vi pratar om: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4282&artikel=6853959
  • Inget svar från Sveriges radio?
  • Jag höll just på att svara ...

    Vi har tillfälligt fått stoppa denna tjänst på grund av att det fanns ett problem där vi ibland lämnade mikrofonen öppen utan att det gavs något meddelande, om jag har förstått saken rätt.

    Jag hör med mina kolleger om hur lång tid de tror att detta, högst ofrivilliga, avbrott kommer att pågå och vill förstås lösa problemet så snart vi kan!
    Annika Webbmaster
  • Och, glömde:
    Tack för att ni snabbt rapporterade in det!
    Annika Webbmaster
  • Stort tack för svar! Ser fram emot en fortsatt god funktion! 😀
  • Stort tack för info!
  • Stort tack för svar! Håller tummarna att ni löser detta snabbt
  • Håller tummarna. Det är en bra tjänst. Skulle dock gärna ha en instruktion som beskriver vad som finns tillgängligt i tjänsten.

  • Bra förslag om ökad tydlighet, Claes, som jag för vidare till de kolleger som skapat tjänsten. Det kanske redan finns något i den vägen, som vi bara behöver få hjälp att hitta!

    Jag kollar också hur det går med att lösa problemet.
    Annika Webbmaster
  • https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4282&grupp=16907&artikel=6853959

    där står det:

    Vi avslutar året med att lansera Sveriges Radios app för Google Home och Google Assistant.

    De senaste veckorna har vi arbetat med att göra Sveriges Radios nyheter från Ekot, Radiosporten, Kulturnytt och Vetenskapsradion tillgängliga för Google Home och Google Assistant. Även om produkterna inte stödjer svenska än så har vi ändå valt att lansera en version av appen, detta för att bättre kunna förstå och utvärdera det växande området av digitala assistenter. Har man inte en Google Home kan man testa appen på en Android telefon (version 6.0+) eller Iphone (IOS 9+). Observera, man måste ha valt engelska som systemspråk för att det ska fungera.

    När man aktiverat appen är det bara att säga:
    "Talk to Swedish Radio"
    "Ask Swedish Radio to play the latest news"

  • Tack, Hans!

    Även väder ska den kunna spela upp.

    Utvecklarna rapporterar att felet är fixat, men jag vet inte om det innebär att allt åter fungerar, eller om Google först behöver godkänna vår uppdatering.

    Jag hoppas och tror i alla fall att vi snart finns med i Google home igen!
    Annika Webbmaster
  • Annika, vilka fler kommandon finns det?

    Vad säger man för att få vädret?

    Va bra att den skall fungera igen, testar så fort jag har möjlighet.

  • App-utvecklarna skriver att den nya koden behöver gå igenom en massa automatiska tester innan appen kommer ut.

    Vilka fler kommandon som finns och vad man säger man för att få höra vädret återkommer jag till! Troligen är det den senaste rapport som finns här som spelas upp:
    https://sverigesradio.se/vaderfranhelalandet
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Några nyheter när den kan vara ute igen?

    Mvh,
    Daniel
  • Nu funger det igen, tack för snabb lösning. Peter
  • Bra att du upptäckte det själv innan vi hann återkoppla!

    I går godkändes appen på nytt, och bör ha kommit ut under kvällen, svensk tid.

    Skönt att det gick förhållandevis snabbt att åtgärda – och trevligt att se att tjänsten är viktig för många lyssnare.
    Annika Webbmaster
  • Jag försöker kolla med kollegerna vad de säger för att spela upp våra väderprognoser, men om någon av er som nu återfått Sveriges Radio i Google home experimenterar er fram till vad som funkar, så sprid gärna tipser här i tråden!
    Annika Webbmaster
  • “Ask Swedish Radio to play the weather”
    Annika Webbmaster
  • Om man säger "Hey, google, talk to Swedish radio", och sedan när hon svarar helt enkelt säger "weather" så får man senaste väderleksrapporten.
  • Min utvecklar-kollega tackar för att ni fått oss att inse att det behövs tydligare beskrivning!
    Annika Webbmaster
  • Som sagt, kul att det redan funkar igen, tack!

    Kommer ni dokumentera kommandona/funktioner någonstans?

    Fortsätt med ett grymt arbete!

    Mvh Daniel
  • Viktors frågor och Hans hjälp bryter jag ut till ett eget inlägg, eftersom jag tror att det kan hjälpa andra med samma problem:
    Hur får jag Google assistent i Pixel-telefon att spela Sveriges Radio?

    Hoppas att den rubriken är vettig ... I och med att jag personligen har rätt dimmigt begrepp om ämnet, är jag tacksam över hjälp att formulera rubriken så att rätt nyckelord finns med i rubriken. (Sökmotorer prioriterar rubriker ...)

    Annika Webbmaster
  • Kommer ni dokumentera kommandona/funktioner någonstans?

    Ja, det kommer vi, men jag är inte säker på när-var-hur ... Så återkom gärna och fråga hur det går!

    (Vi försöker ofta leta upp äldre trådar i forumet och berätta att vi genomfört förbättringar våra lyssnare efterfrågat, men ibland glömmer vi och i synnerhet om förbättringarna sker under min semester så kan jag inte begära att mina kolleger kommer att kunna hitta denna tråd och återkoppla!)
    Annika Webbmaster
  • Fungerade bra med både nyheter och väder idag!
    Tänk att tekniken gått så långt frammåt,

    Tänker tillbaka på mitt hemmaprojekt som jag byggde ihop 2001, 17 år sedan där jag kunde göra samma sak fast med hjälp av en ir-fjärrkontroll, en köksradio, en ljud/videosändare (använde bara ljuddelen) och två ir-ögon. Jag skrev ihop en liten text om hur jag gick tillväga nedan. Efter jag skrivit artikeln så la jag även till möjligheten att lyssna på senaste nyheter från sr.se vilket redan var möjligt 2001.
    http://bbbweb.mine.nu/itv/stroboscope/artiklar/bredband.htm
  • Plus en gammal dator som fick agera ljudserver och en ir-mottagare kopplad till serieporten på datorn 😀
  • Vilken kreativ lösning! Kul att du fick det att fungera så tidigt.

    Det är samma år som jag började arbeta på Sveriges Radio, och ibland känns det som om saker går långsamt, men när jag kikar på din sida och minns Real Audio (ett i grunden helt okej format som sköts i sank av att Real Player var närmast malware) och när jag läser "det bästa med att ha Bredband är egentligen att man alltid är uppkopplad", så inser jag att utvecklingen går framåt ...

    Lite off topic:
    Du är kreativ, IT-kunnig och har ett genuint intresse för Sveriges Radios innehåll ... Är du utvecklare? Vi söker folk!
    Fullstack-utvecklare till Sveriges Radios utvecklingsteam

    Är du inte utvecklare? Vi söker även drift- och systemtekniker, producenter och redaktörer - bland annat:
    https://sverigesradio.se/jobba-hos-oss/

    Jag delar länken med ditt hemmaprojekt till mina kolleger, som nog kommer att uppskatta detta!
    Annika Webbmaster
  • Ja visst, håller med dig helt när det gäller RealAudio och RealVideo också, de straffade ut sig själva genom att ha en dålig klient med massa malware som du säger. Ja har alltid sett möjligheterna i förhand och sedan försökt att hitta en kreativ lösning för att resten av familjen skall kunna använda den på ett enkelt sätt.
    Ja visst, mmm jag skrev ju så. För DÅ var det ju inte självklart att gå omkring med en mobil som kunde göra allt som en dator. Då var det ju poppis med WAP portaler som man i bästa fall kunde lyssna på en ljudström eller kanske en liten videosnutt medans idag så kan vi i vissa fall göra saker enklare / effektivare och bättre med en mobil än med en dator, det var ju verkligen inte fallet då.
    Jag jobbar och trivs otroligt bra med mitt arbete just nu som IT-tekniker och har faktiskt varit i min roll som fälttekniker på Sveriges Radio och reparerat datorer en gång i tiden. En annan rolig sak var att jag när jag gick i skolan fick göra PRAO just på Sveriges Radio 😀
    Va roligt att du gillade mitt hemmaprojekt och att du delar med dig av det till dina kollegor 😀 Numera så älskar jag hemautomatation och har t.ex byggt en lösning med hjälp av IFTTT + Philips HUE + Arlo där belysningen i vardagsrummet ändrar färg till rött när vår son vaknar i spjälsängen så vi kan gå in dit och lyfta upp honom innan han börjar skrika 😀
    Så intresset för att hitta nya kreativa lösningar på problem finns fortfarande där 😃
    /H
  • 😀
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Allas positiva erfarenheter till trots får jag fortfarande inte appen att funka i GH. Felmeddelandet är "Swedish Radio is no longer available", hittar heller inte appen i Googles explore-funktion: https://assistant.google.com/explore/search?q=swedish%20radio

    Har en ny uppdatering gått? Mitt inställda språk är English (US).

    Tack,
    Martin
  • Det funkar inte för mig heller nu.
  • Fungerar inte för mig längre, får meddelandet "Swedish radio is no longer availible" 🙁
  • ok, då är jag inte ensam om att det inte funkar
  • Liknande problem igen. Google har tagit ned vår app. Det verkar som om de genomför en stor "hygien-kampanj" och får oss app-tillverkare att åtgärda olika typer av problem, vilket förstås både är bra och frustrerande.

    Vi hade självfallet önskat att problem upptäcktes innan en uppdatering godkänns. Den här versionen kom ju förra veckan ... Vi tar reda på om det fortfarande är mikrofon-problem eller om det är något helt annat som måste fixas.

    Som sagt, bra att de hittar förbättringsområden, men synd att sådana finns – och att appen då helt sonika slutar fungera.
    Annika Webbmaster
  • Kommer svar i den här tråden när det funkar igen?
  • Ja, absolut!
    Annika Webbmaster
  • Följer tråden
  • Det problem som Googles nya testbatteri har ringat in är att appen tidvis väntar på svar utan att först ställa en fråga.

    Jag återkommer i ämnet!
    Annika Webbmaster
  • Annika, det fungerar fortfarande inte.. vad händer i frågan?
  • Annika? Fortfarande inte ett ljud från er, varken här eller i Goolge Home. Vad händer?
  • Jag saknar också tjänsten.
  • vad händer?
  • Hej och förlåt det senfärdiga svaret!

    Jag har försökt få reda på samma sak under denna tid, för det är en rak fråga som borde kunna få ett rakt svar. Och det korta svaret är att vi arbetar för att lösa detta!

    Lite längre svar (och tyvärr inte mycket tydligare):
    Lösningen försenas för att vi har dykt på ett Moment 22, där vi inte kan genomföra en effektiv lösning (skriva om det som krånglar helt) förrän vi först har gjort en mer ineffektiv lösning (att rätta buggen). Det krävs därför mer utvecklingstimmar än annars, och utvecklingstimmar är något vi har ont om.

    Det finns tyvärr inget team som aktivt förvaltar denna app. Den utvecklades inom ett tillfälligt projekt i fjol, ett projekt där vi tog fram flera bra appar på nya (eller för oss nya) plattformar.

    Många appar snabbt
    Att ta fram flera appar för olika plattformar under kort tid var effektivt. Även om olika plattformar har sina förutsättningar, så finns det logik och kod som vi kunde överföra mellan plattformarna. Det innebär att nya lyssnargrupper kan nå oss enklare än innan och vi har lärt oss mycket som vi kommer att vidareutveckla. I synnerhet de röststyrda plattformarna ser vi på Sveriges Radio som väldigt viktiga radions framtid.

    Men att vi drev detta som ett tidsbegränsat projekt är något som märks nu när buggar uppstår (vilket de alltid gör förr eller senare). Det saknas aktiv förvaltning av dessa nya appar just nu. När problem uppstår, så saknar vi resurser för att ta hand om dessa. När lyssnare eller vi själva kommer med förbättringsförslag, kan vi idag inte bygga in det utan lägger det i listan över "bra grejer för framtiden".

    Och där står vi. Problemet med Google Home-appen vill vi lösa, men för att göra det krävs utvecklingstid som måste lånas in från andra projekt. Dessa andra projekt är också väldigt viktiga (och berör oftast fler användare).

    Den ljudande framtid är vår
    Förutom att berätta vad som händer med denna bugg, rör mitt svar alltså nuläget och framtiden för Google Home-appen och de andra apparna som togs fram inom det tillfälliga projektet. Där tror jag att några av apparna (i synnerhet där det finns andra bra alternativ för att ta del av innehållet på samma plattform) kommer att lämnas "lite vind för våg", men jag vet att vi kommer att ta hand om Google Home.

    Sammanfattar igen:
    Vi försöker lösa problemet.
    Annika Webbmaster
  • Följer med spänning då jag fick hem min GHome igår.

    Hey Google play P3 Stockholm on TuneIn löser radion. Men allt det andra ni bjöd på är ovärderligt.
  • Tack för att du delade med dig av Tunein-tipset, som borde fungera med alla våra kanaler!

    -------

    OBSERVERA:
    I detta inlägg ber jag lyssnare att testa att spela upp våra poddfiler, något som tyvärr ännu inte fungerar. Google Home kan endast spela poddar som indexerats av Google, och Sveriges Radios poddar är ännu inte indexerade. Jag hoppas dock att detta snart kommer att gå!

    Annika Webbmaster

    -------

    Vissa program on demand
    De program vi erbjuder som poddar bör även gå att nå för efterhandslyssning:
    Google Home Help: Listen to podcasts

    Vilka program det gäller kan ni se här:
    Alla våra poddar

    Här torrsimmar jag och har inte testat hur detta fungerar i verkligheten, men i teorin borde det gå att nå exempelvis Väder från hela landet, Ekots längre sändningar, P3 Nyheter på en minut och nyhetssändningar från våra lokala P4-kanaler. När det gäller nyheterna (både Ekot och de lokala) så är det inte alla sändningar som poddas, så de senaste poddade nyheterna är ibland några timmar gamla. Har ni behov av att det verkligen ska vara de senaste nyheterna, är det då bättre att lyssna via Tunein när dessa sänds i respektive kanal.

    Dessutom finns trafikrapporterna från Stockholm, Göteborg och Malmö som podd. De listas inte bland "alla poddade program", troligen för att vi har sållat bort lokala program ur den vyn. Eftersom jag antar att de senaste trafikrapporterna är intressanta att kunna nå på Google Home för några av er, nämner jag dem.

    Det ska alltså gå att säga:
    - Hey Google, play Trafikredaktionen Göteborg podcast, för att sedan få senaste trafikrapporten från Göteborg.

    Om någon av er testar, så berätta hur det går. Eventuellt kan det finnas något vi bör justera (till exempel där podden listas som något annat hos oss än vad den gör hos Google), och det vill vi självfallet rätta till i så fall.

    Och hur går det med vår app?
    Jag har tyvärr ingen ny information om läget. Vi försöker lösa problemet.
    Annika Webbmaster
  • Claes och Peter var snabba med att svara min fråga om hur det går att lyssna på våra poddar i Google Home, Och eftersom det inte verkar gå speciellt bra, är det något vi behöver felsöka separat.

    För att inte stjäla fokus från frågan om vår app, och för att andra intresserade enklare ska finna tråden, har jag brutit ut deras svar till en ny tråd:
    Spela poddar i Google home
    Annika Webbmaster
  • Kort resumé från tråden om poddar i Google Home:
    För att Google Home ska finna våra poddar, behöver Google Search identifiera och lista våra poddflöden som just poddflöden.

    Vi ser ifall vi på något vis kan snabba på den processen! (Jag redigerar mitt inlägg ovan, så att ingen lyssnare ska behöva lägga tid på att försöka uttala "Ekot podcast" på olika vis i hopp om att Google Home ska spela upp det, när detta ännu inte fungerar som jag beskrev!)

    Och hur går det med vår app?
    Jag har tyvärr ingen ny information om läget. Vi försöker lösa problemet.
    Annika Webbmaster
  • Grymt bra funktion, hoppas ni får liv i den snart igen. Mvh Johan
  • +1 på detta. Jag har gjort alias för p3,p4  via tunein men att få nyheterna på google mini när man vaknade var guld.
  • När tror ni att man kommer kunna få Ekot uppläst via Google Home igen? Vilka alternativa sätt finns nu?
  • Nu har vi äntligen fått ut vår senaste version av vår Google Home / Google Assistant app.

    Vi har tvingats byta invocation namn från Swedish Radio till Swedish Public Radio eftersom man ansåg namnet var för generellt för den engelska marknaden.
    Exempel fraser:

    Talk to Swedish Public Radio
    Ask Swedish Public Radio about the weather
    Ask Swedish Public Radio to play P1
    Ask Swedish Public Radio to play P3 Documentary
    Ask Swedish Public Radio to play the news
  • Fungerar bra och mycket snabbare. Tack
  • Vart hittar jag denna app?
  • Gör jag något fel, eller varför väljer den inte att spela upp på mina standardhögtalare?? Typ "Downastairs" där jag har fyra högtalare grupperade.
    Den spelar bara upp på den högtalaren som får kommandot.
    Mvh//
  • @Magnus Suneson

    Toppen! Tack så mycket.
  • Hej
    Verkar som om att ni nte löst problemet med öppen mic. Jag körde min rutin, nyheter, och det fungerade bra. 10 min senare så skulle jag sätta en timer, Ok Google set a timer for 30 minutes. Får då som svar något i stil med "I didn't get that. Could you please try again?" Rösten var SRs. Var likadant senare på kvällen. Har ni nån fix på gång?
  • För tillfället är Googles lösning för ljuduppspelning väldigt begränsad i jämförelse med andra plattformar. Ang. uppspelning på andra högtalare och ändring av volym så skickas dessa kommandon till applikationen som spelar upp ljudet. I detta fallet alltså Sveriges Radio. 3e parts appar kan för närvarande inte ändra volym eller spela upp på andra högtalare. Vi har skickat en förfrågan om detta till Google och de säger att det ligger i deras backlog. Bäst vore om dessa kommandon inte skickades till vår applikation utan stannade hos Google och hanterades där.

    Som svar på Daniels fråga ang. öppen mikrofon så är den inte öppen. Däremot är applikationen fortfarande igång efter att ett ljud har slutat spela. För att avsluta applikationen kan man t.ex. säga "OK Google, quit". Även detta är en begränsning hos Google. För att göra detta lite enklare frågar Sveriges Radio om man vill lyssna på något mer efter avlyssnat ljud. Svarar man "no" på den frågan avslutas sessionen.
  • Går det inte att ge kommandot "talk to Swedish public radio to play the news" det känns omständigt att behöva säga det i två moment och behöva lyssna på SR voice varje gång?
  • Peter, jag testade nu med "Hey Google, ask Swedish radio to play the news", och det funkade. Fungerar *inte* med "ask Swedish Public Radio" av någon anledning. När jag ber om "Talk to Swedish Public Radio" svarar Google "you might want to try talking to Swedish Radio instead"...
  • Tack, fungerar.

    Nu fungerade även kommando som

    ask Swedish radio to play P1 odla med p1

    bäst är att göra det via Google assistent routines/shortcut så att det inte strular med svenskt uttalande.
  • Tack för detta. Mycket bra tjänst!
  • Peter Elgemark fick ett inlägg utbrutet till en ny tråd, eftersom det är en annan fråga än rubrikens:
    Går det att spela upp Sveriges Radio på en "group" av Google-högtalare?

    Och eftersom det finns så många hjälpsamma medlyssnare i den här tråden, så hoppas jag att ni som har erfarenheter kring grupperade högtalare kan hitta även till den nya tråden!
    Annika Webbmaster
  • Fungerar även på svenska om man säger :
    Prata med Sveriges radio
    (För mig fungerade inte engelska, fast jag har det i inställningarna)
  • Tack för den återkopplingen!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag får inte min Google home mini att spela SRs program/podcasts. Vad gör jag för fel? Är det inte möjligt med iPhone och i den svenska versionen av Google home?

    Ebba

  • Hej Ebba!

    Iphonen ska du inte blanda in. Testa att säga ”Okej Google, prata med Sveriges Radio”. Då ska du få höra en röst som frågar vad du vill lyssna på. Kommer du så långt?

    Att säga ”Hej Google, prata med Sveriges Radio” ska egentligen gå precis lika bra, men av någon anledning får en del enheter svårare med hej än med okej.
    Annika Webbmaster