Samsung galaxy S8: Appen tystnar när mobilen växlar från Wifi till 4G
Detta inlägg är flyttat från en tråd med liknande problem på Iphone.
/Webbmaster-Annika
Hej! Jag har samma problem, direktsändningen dör när telefonen växlar från Wifi till 4G. Får starta om appen för att återuppta lyssningen via 4G. Har en Samsung galaxy S8, så min vy för Inställningar skiljer sig från den ovan. Hittar inte motsvarande åtgärd. Tacksam för hjälp!
Appversion 18.8.2.5485.
/Webbmaster-Annika
Hej! Jag har samma problem, direktsändningen dör när telefonen växlar från Wifi till 4G. Får starta om appen för att återuppta lyssningen via 4G. Har en Samsung galaxy S8, så min vy för Inställningar skiljer sig från den ovan. Hittar inte motsvarande åtgärd. Tacksam för hjälp!
Appversion 18.8.2.5485.
Följ inlägget
0
följare
Hej Fredrik!
Se till att vår app får använda mobildata!
- Öppna appen Inställningar
- Tryck på Nätverk och Internet > Dataanvändning > Databesparing Obegränsad dataåtkomst.
- Se till att det inte finns någon begränsning för Sveriges Radio Play!
Android fungerar inte på samma sätt på alla enheter, så det kanske ser lite annorlunda ut hos dig, men jag hoppas att du kan hitta någon liknande inställning.Hör av dig och berätta hur det går!
/Fredrik.
Jag behöver undersöka detta. En snabb googling visar att det verkar finnas en del problem med ljudströmmar på Galaxy S8, se exempelvis här:
https://thedroidguy.com/2018/02/solved-samsung-galaxy-s8-audio-not-working-streaming-apps-1080965
Nu tycker jag att de råd som ges där är rätt "slöa" och rekommenderar inte att du, innan vi undersökt detta bättre, drämmer i med fabriksåterställning ... Det finns säkert något mindre dramatiskt att ta till!
En sak som jag dock vill be dig att testa efter att ha läst i den tråden, är att se om det är samma fel oavsett om du lyssnar med hörlurar eller inte. Det vore även intressant att se om du får samma fel med annan app än vår Play-app, exempelvis ifall du använder webbläsaren och lyssnar från sverigesradio.se
Är det främst kanaler direkt eller program i efterhand du brukar lyssna på?
Jag har nu testat några gånger att lyssna via hemsidan istället, och då växlar telefonen mellan wifi och 4G utan större problem (några sekunders oroande tystnad innan 4G kickar in, bara). Jag lyssnar oftast på direktsändningen, ibland drar jag tillbaka tidsreglaget för att komma till början på programmet. Jag lyssnar alltid via bluetoothhörlurar.
Trevlig helg!
/Fredrik.
Jag nämner de två saker jag tänkt mig i alla fall!
Slå av Adaptive Wi-Fi
Det finns en funktion i Samsung 8 som heter Adaptive Wi-Fi, som ska göra att mobilen kopplar upp sig mot mobilnätet ifall ditt wifi svajar, men sedan, när den är uppkopplad mot mobilnätet, ligger och sniffar efter ett välbekant och starkt wifi (om jag fattar det rätt). Jag funderar över om den funktionen kan bidra till problemet. Om inte annat är det ju en enkel sak att testa.
https://www.samsung.com/au/support/mobile-devices/galaxy-note-8-what-is-adaptive-wifi/
Trådade lurar
Om du har några trådade lurar och det inte känns helt galet att testa dessa, så vore det också bra att veta om lurarana påverkar problemet. I så fall tar vi en djupdykning i Bluetooth-inställningar och försöker se till att du kan använda de vanliga Bluetooth-lurarna utan problem! Men den djupdykningen gör jag först om du konstaterar att lurarna påverkar problemet 😉
Jag är övertygad om att vi hittar en lösning, och tills dess hoppas jag att det går att använda sajten när du vet att du ska ut och röra dig ...
Trevlig helg själv!
a) Adaptive wifi var redan avslaget när jag kikade enligt instruktioner. Verkar alltså vara defaultläget.
b) När jag lyssnar via trådlurar på direktsändning i appen så växlar den från wifi till 4G nästan problemfritt (även här en paus på 3 - 4 sekunder innan 4G kickar in). Men: När jag gör samma sak då jag dragit tillbaka tidsreglaget till programstart (och alltså INTE lyssnar på direktsändning) så fungerar inte överväxlingen. Sändningen tystnar och allt som hörs är ett dovt "dong" med några sekunders mellanrum. Samma fenomen som vid lyssning via bluetoothhörlurar, alltså.
Mystiken tätnar... (Eller kanske inte?)
/Fredrik.
Vi har en ny version av appen. Påverkas problemet något?
Vi har alltså inte gjort något aktivt för att lösa denna bugg specifikt, i och med att vi ännu inte vet vad den beror på - men denna uppdatering har löst en del andra problem med direktlyssning så man vet ju aldrig om detta fixats "i förbifarten" ...
Min teori om problemet är att appen av någon anledning får time-out-problem vid byte av nätverk, och att den fördröjning som Bluetooth (ytterligare ett steg som ska passeras) innebär, medför att problemet uppstår lättare när den tekniken är inblandad.
Tack för fin hjälp! /Fredrik
Tack själv för tålmodigt testande och snabb återkoppling på våra frågor.