Samsung galaxy S8: Appen tystnar när mobilen växlar från Wifi till 4G

Detta inlägg är flyttat från en tråd med liknande problem på Iphone.

/Webbmaster-Annika

Hej! Jag har samma problem, direktsändningen dör när telefonen växlar från Wifi till 4G. Får starta om appen för att återuppta lyssningen via 4G. Har en Samsung galaxy S8, så min vy för Inställningar skiljer sig från den ovan. Hittar inte motsvarande åtgärd. Tacksam för hjälp!
Appversion 18.8.2.5485.

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Se till att vår app får använda mobildata!

    1. Öppna appen Inställningar
    2. Tryck på Nätverk och Internet  > Dataanvändning > Databesparing  Obegränsad dataåtkomst.
    3. Se till att det inte finns någon begränsning för Sveriges Radio Play!
    Android fungerar inte på samma sätt på alla enheter, så det kanske ser lite annorlunda ut hos dig, men jag hoppas att du kan hitta någon liknande inställning.

    Hör av dig och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svar! Det närmaste jag hittar i min mobil är inställningen "Datasparare" (under "Dataanvändning"), och den står på "Av" och har gjort så hela tiden. Jag tror alltså inte att detta är problemet. Kan det vara någon annan inställning? (För övrigt hade jag fram till i somras en Galaxy S5, och på den uppstod inte detta problem.)

    /Fredrik.
  • Hm ...

    Jag behöver undersöka detta. En snabb googling visar att det verkar finnas en del problem med ljudströmmar på Galaxy S8, se exempelvis här:
    https://thedroidguy.com/2018/02/solved-samsung-galaxy-s8-audio-not-working-streaming-apps-1080965

    Nu tycker jag att de råd som ges där är rätt "slöa" och rekommenderar inte att du, innan vi undersökt detta bättre, drämmer i med fabriksåterställning ... Det finns säkert något mindre dramatiskt att ta till!

    En sak som jag dock vill be dig att testa efter att ha läst i den tråden, är att se om det är samma fel oavsett om du lyssnar med hörlurar eller inte. Det vore även intressant att se om du får samma fel med annan app än vår Play-app, exempelvis ifall du använder webbläsaren och lyssnar från sverigesradio.se

    Är det främst kanaler direkt eller program i efterhand du brukar lyssna på?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har nu testat några gånger att lyssna via hemsidan istället, och då växlar telefonen mellan wifi och 4G utan större problem (några sekunders oroande tystnad innan 4G kickar in, bara). Jag lyssnar oftast på direktsändningen, ibland drar jag tillbaka tidsreglaget för att komma till början på programmet. Jag lyssnar alltid via bluetoothhörlurar.

    Trevlig helg!

    /Fredrik.
  • Bra att det går bättre att lyssna med sajten. Det gör de tips jag hade tänkt ut lite mindre aktuella, eftersom de problem som jag tänker mig att de löser borde gälla även för sverigesradio.se. Förmodligen är det någon specifik app-inställning (som att undanta appen från batteri-sparar-funktionen eller sleep-mode?) som krävs, där din webbläsare har annan inställning än Play-appen. Men vilken?

    Jag nämner de två saker jag tänkt mig i alla fall!

    Slå av Adaptive Wi-Fi
    Det finns en funktion i Samsung 8 som heter Adaptive Wi-Fi, som ska göra att mobilen kopplar upp sig mot mobilnätet ifall ditt wifi svajar, men sedan, när den är uppkopplad mot mobilnätet, ligger och sniffar efter ett välbekant och starkt wifi (om jag fattar det rätt). Jag funderar över om den funktionen kan bidra till problemet. Om inte annat är det ju en enkel sak att testa.
    https://www.samsung.com/au/support/mobile-devices/galaxy-note-8-what-is-adaptive-wifi/

    Trådade lurar
    Om du har några trådade lurar och det inte känns helt galet att testa dessa, så vore det också bra att veta om lurarana påverkar problemet. I så fall tar vi en djupdykning i Bluetooth-inställningar och försöker se till att du kan använda de vanliga Bluetooth-lurarna utan problem! Men den djupdykningen gör jag först om du konstaterar att lurarna påverkar problemet 😉

    Jag är övertygad om att vi hittar en lösning, och tills dess hoppas jag att det går att använda sajten när du vet att du ska ut och röra dig ...

    Trevlig helg själv!
    Annika Webbmaster
  • Tack för tips och engagemang! Så här har det gått:

    a) Adaptive wifi var redan avslaget när jag kikade enligt instruktioner. Verkar alltså vara defaultläget.

    b) När jag lyssnar via trådlurar på direktsändning i appen så växlar den från wifi till 4G nästan problemfritt (även här en paus på 3 - 4 sekunder innan 4G kickar in). Men: När jag gör samma sak då jag dragit tillbaka tidsreglaget till programstart (och alltså INTE lyssnar på direktsändning) så fungerar inte överväxlingen. Sändningen tystnar och allt som hörs är ett dovt "dong" med några sekunders mellanrum. Samma fenomen som vid lyssning via bluetoothhörlurar, alltså.

    Mystiken tätnar... (Eller kanske inte?)

    /Fredrik.
  • Hej igen!

    Vi har en ny version av appen. Påverkas problemet något?

    Vi har alltså inte gjort något aktivt för att lösa denna bugg specifikt, i och med att vi ännu inte vet vad den beror på - men denna uppdatering har löst en del andra problem med direktlyssning så man vet ju aldrig om detta fixats "i förbifarten" ...

    Min teori om problemet är att appen av någon anledning får time-out-problem vid byte av nätverk, och att den fördröjning som Bluetooth (ytterligare ett steg som ska passeras) innebär, medför att problemet uppstår lättare när den tekniken är inblandad.
    Annika Webbmaster
  • (Min teori är för övrigt bollad med Android-utvecklare, så den är bättre underbyggd än en ren gissning från min sida ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej! Nu har jag testat några gånger,  och det fungerar med överväxlingen både när jag lyssnar på direktsändning och när jag spolat tillbaka till programstart.
     Tack för fin hjälp! /Fredrik
  • Det var glädjande!

    Tack själv för tålmodigt testande och snabb återkoppling på våra frågor.
    Annika Webbmaster