Är Bagdad viktigare än Blekinge?

SR bli utrikesnyheter? Sveriges Radio ska göra vad? Min fråga är ekonomisk. Finns det inte journalister för att bevaka vad som händer i Sverige?

Kommentarer

  • Hej Bengt Göran!

    Detta forum är till för att ge support på våra webbtjänster, men vi webbmastrar försöker även svara på annat.

    Sveriges Radio har en av landets mest heltäckande bevakning av vad som sker inrikes, inte minst lokalt genom våra P4-kanaler. Dessutom bevakar vi utrikesnyheter, ofta på plats genom våra utrikeskorrespondenter.

    Är det något speciellt ämne du inte tycker att vi bevakar på ett bra vis, eller där du behöver hjälp att hitta våra nyheter och fördjupande reportage?

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har ställt en liknande fråga tidigare, har fått svaret att den skickats vidare till redaktionen. Sen händer ingenting?
    Ska man inte räkna med att få svar på frågor ställda till Sveriges Radio?

    Hälsningar
    Uno Blaesild

    PS
    Jag frågade varför vi får nästan daglig rapportering från Mellanöstern och specifikt kriget i Syrien. För vem är det tänkt, och varför har vi så många reportrar där.
  • Tack Uno!

    Så tråkigt att du inte fick något svar från redaktionen.
    Ska man inte räkna med att få svar på frågor ställda till Sveriges Radio?

    Jo, det tycker jag, och vill gärna förstå varför det blivit fel i tidigare kontakt med oss. Var det hit till detta forum du skrev då? Jag hittar inget sådant inlägg.

    Om det inte var till detta forum, minns du hur det gick till? Skrev du e-post eller kontaktade via exempelvis Facebook?

    Detta är ett forum för webbsupport, och av förklarliga skäl kan vi webbmastrar inte alltid svara på knepiga frågor om vårt innehåll (även om vi ofta försöker). Vi skickar då ofta vidare frågan till den ansvariga redaktionen, men har tyvärr inte möjlighet att försäkra oss om att de svarar. Så blir det även nu. Jag svarar så gott jag kan, men får hänvisa till Ekot om du behöver ett tydligare svar. Här finns uppgifter om hur du kontaktar dem:
    Kontakta Ekots medarbetare

    Jag frågade varför vi får nästan daglig rapportering från Mellanöstern och specifikt kriget i Syrien. För vem är det tänkt, och varför har vi så många reportrar där.

    Först undrar jag om vi egentligen har så många korrespondenter i området. Det är framför allt Cecilia Uddén (baserad i Kairo) och Johan-Mathias Sommarström (baserad i Istanbul) som bevakar Mellanöstern. Se här:
    Här är våra utrikes­korrespondenter

    Det är i och för sig dubbelt så många som vi har i Sydamerika, men färre än vad vi har i Norden (där vi ändå har fördelen av att snabbt kunna nå ut med svenska reporterar vid behov).

    Mellanöstern, och i synnerhet kriget i Syrien, är ett komplext område med många aktörer. Flera av aktörerna är bra på att sprida sin propaganda. Många lyssnare hyser stort förtroende för att Sveriges Radio är bra på att ge en mångfacetterad bild, och söker sig till oss för att få veta vad som egentligen sker - och vad det innebär. Vår omfattande utrikesbevakning är uppskattad (även om era frågor tydligt visar att vi kan behöva bli bättre på att förklara varför vi väljer att rapportera på plats).

    Ett försök att illustrera komplexiteten med de många parterna som ingår, finns här:
    Grafik: Vänner och fiender i Syrienkonflikten

    Och här är fakta om bakgrunden till konflikten:
    Här är allt du behöver veta för att förstå kriget i Syrien

    Att kunna rapportera på ett trovärdigt vis kräver i princip kontakter och erfarenhet, och möjlighet att prata med folk på plats. Cecilia Uddén och Johan-Mathias Sommarström gör ett viktigt och bra jobb.

    Vilka vi rapporterar för? För dig och mig och alla. Vår ambition är att inte bara berätta vad som händer, utan att även förklara varför och vilka konsekvenser händelserna får. Mellanöstern, och i synnerhet händelseutvecklingen i Syrien, har stor påverkan på vad som händer i Sverige. Den polarisering i politiken som vi ser i stora delar av västvärlden, flyktingströmmar och olika former av terrordåd är inte isolerade öar, utan hänger samman med de stora utrikespolitiska händelserna.

    Det är min tolkning av varför vi vill rapportera trovärdigt och på plats. Men jag är webbmaster, inte journalist. Ekot har större möjlighet att svara i detalj.

    Ämnet här var inte bara "för mycket utrikesnyheter" utan även "för lite inrikesnyheter". Att du delar Bengt Görans tveksamhet inför att vi rapporterar mycket från utriket, och i synnerhet från Syrien, är tydligt. Finns det andra områden, inrikes eller utrikes, som du tycker att vi behöver bli bättre att bevaka? Jag vill självfallet framföra förslag på hur vi kan bli bättre.

    Och att vi ska svara på lyssnares frågor, är absolut ett sådant förbättringsområde! Berätta gärna mer om din förra kontakt med oss, så försöker jag följa upp varför det gick fel!

    Tack för att du frågade varför vi väljer att göra som vi gör. I min jakt på svar fick jag lära mig mer om vår utrikesrapportering, och det är ju kul!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Träd fram ansvariga chefer på SR och SVT! Och förklara varför vi som bor i Sverige och hela tiden ska matas med mellanöstern-politik. Min tanke är den, att det är en billig ekonomisk lösning att göra eller köpa utländska reportage istället för att göra ett grundligt journalistiskt arbete i närområdet, Sverige och övriga norra Europa. Är det mer kostsamt att rapportera om vad som händer i Blekinge än vad som händer i Bagdad?
  • Jag förstår faktiskt inte kritiken. Om vi struntade i Blekinge hade det varit relevant kritik, men vi har ju en hel kanal som bevakar länet i fråga ... Har du lyssnat på den?
    P4 Blekinge

    Vi vill ha en stark lokal nyhetsbevakning samtidigt som vi har en trovärdig och insatt utrikesbevakning. Och en bra bevakning av vetenskapsnyheter, kulturnyheter, sportnyheter, ekonominyheter och alla andra nyheter på riksplanet.

    Så här formulerar vi själva våra ambitioner:
    Nyhetsutbudet lokalt, i rikskanaler och globalt ska ge publiken en allsidig nyhetsförmedling som gör det möjligt att ta ställning i olika samhällsfrågor.
    Publiken ska vara med och påverka innehållet. Bevakningen ska i huvudsak göras på plats och tydligt skildra hur människor berörs.

    Public service-redovisning 2016 (pdf)

    Våra nyheter från Blekinge hittar du i P4 Blekinge:
    http://sverigesradio.se/blekinge/

    Du hittar fler nyheter för ett visst datum här:
    P4 Blekinge: Textarkiv

    Och här finns våra nyheter från Irak (där nyhetsläget gör att vi den senare tiden har fler nyheter från Mosul än Bagdad, men Bagdad-nyheter finns med):
    Ekot, utrikes: Irak

    Självfallet gör vi fler nyheter om Blekinge (där flera reportrar bevakar ett litet län med drygt 150 000 invånare) än vi gör om Bagdad (där det i huvudsak är Cecilia Uddén och Johan-Mathias Sommarström som bevakar hela Mellanöstern).

    Och vi gör en annan typ av nyheter från Blekinge. Att två bilar krockade vid 13-tiden har lågt nyhetsvärde om det sker i Mellanöstern, men är en nyhet i Karlshamn:
    Bilar krockade i centrala Karlshamn

     Förklara varför vi som bor i Sverige och hela tiden ska matas med mellanöstern-politik

    Det som händer nära och det som händer långt borta är delar av samma verklighet, och väljer vi att bara ta till oss en del av den, så tappar vi ett sammanhang.

    Sveriges Radio har rapporterat om världspolitik i över 90 år. Vi har för avsikt att fortsätta med det.
    Annika Webbmaster
  • Michaelas inlägg har fått bli en egen tråd, så att vi kan svara vettigt på det utan att stjäla fokus från huvudfrågan om hur Sveriges Radio prioriterar nyheter:
    Annika Webbmaster