Saknar "minispelaren" i Android-appen

Detta inlägg och flera följande låg ursprungligen i tråden Genväg till favoritkanal (appen), och har flyttats av Webbmaster-Annika

----

Kan inte hitta någon stans i min app Vers.6.3.1 där kanalen jag senast spelade kan snabbstartas.

Kommentarer

  • Nederst i appen finns det en liten spelare. Finns inte det du senast lyssnade på inläst i den?

    I sådana fall vill jag, för att förstå var felet ligger, dels veta vad som finns inläst i den spelaren istället (om du ens ser en spelare) och dels veta vad du har för telefon eller surfplatta.
    Annika Webbmaster
  • Som du kan se av min skärmdump så finns ingen spelare. Mvh Lennart
  • Tack!
    Detta måste vi förstås förstå. Du har en Firefox-mobil, ser det ut som. Stämmer det? (Trevligt i så fall. Som support-person uppskattar jag "generiska Android-lurar", där vi kan koncentrera oss på Androids funktioner och slippa dra in telefontillverkarens olika egna inställningar ...)

    Min första misstanke när jag ser bilden är att data om "senast lyssnat" inte sparats rätt, alternativt har raderats. Har du (dig veterligen) någon funktion eller inställning som "städar mobilen"?
    Om du återkommer till appen efter att ha pauserat en timme, ligger kanalen inläst då? Eller är det samma problem även efter en så pass kort paus?
    Annika Webbmaster
  • Jag har en Xperia zx1 compact. Denna skärmdump är från min Xperia Z3 compact. Den ser lika dan ut. Kollade med en Samsung S4 och där funkar det. Jag tror det har fungerat i mina Xperia förut med tidigare versioner på appen. När jag klickar på "direkt" och På plus så startar kanalen och "gardinen" åker ned. Drar jag upp den visas listen nederst. Men den är inte kvar vid nästa start.

  • Ok!

    I så fall finns det all anledning att misstänka en av telefontillverkarens olika egna inställningar ... Det finns nämligen just en sådan "städa mobilen-funktion" i Xperia som jag misstänkte kan skapa ditt problem!

    Sony Xperia har en funktion som heter Smart Cleaner:
    Smart Cleaner automatically shuts down infrequently used applications that are still running in the background and occupying the RAM. It also provides free memory in the ROM, by continuously cleaning unnecessary or temporary cache data.
    Maintaining your Xperia X device inside and out (Under mellanrubriken Memory)

    Stäng av den funktionen (eller undanta vår app):
    Settings> Storage & Memory > Smart Cleaner

    Hoppas att detta går att följa - och att det är överdrivet städande från Smart Cleaner som ligger bakom problemet!

    Varför detta rensande är i bästa fall onödigt och i ofta rent skadligt, tycker beskrivs på ett begripligt sätt här:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Trevlig helg och lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Nej, det är inte Smart Rensning som är orsak. Inaktivera det, ingen skillnad. Finns dessutom bara i nyare androidvertioner som bara en av de telefoner har jag provat.
  • Funktionen har fungerat förut i tidigare  versioner med mina Xperia telefoner. Är jag den enda Xperia ägaren med detta problem?
  • Hej och förlåt att svaret dröjt så!

    Du är säkert inte ensam om problemet, men jag har inte stött på andra felanmälningar om exakt detta.

    App-experterna kände däremot till det. "Spelaren har gömt sig bakom sig själv" eller något i  den stilen, förklarade de (utan att jag riktigt förstod - tyvärr). De sa även att appens spelare borde dyka upp igen ifall du stänger ned appen helt och startar om appen.

    Hur du stänger ned en app helt ser lite olika ut på olika telefoner, men på de flesta Android-telefoner klickar du på knappen längst ner till höger. Svep sedan upp eller ner över appen (eller åt höger eller vänster), för att helt stänga ned appen.

    Hoppas att du förstod hur jag menar - och att detta hjälper!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jag förstår vad du menar och så stänger jag alltid mina appar. Problemet finns på alla mina Xperia telefoner. Det har inte alltid varit så utan har uppstått med nån uppdatering av appen. Så apputvecklarna har ingen lösning. Dom vet om problemet, då borde dom väl också veta i vilken uppdatering problemet uppstod. Mvh Lennart
  • App-utvecklarna arbetar på en lösning. Det är en bugg i vår app.
    Annika Webbmaster
  • Hej. Nu har det gått lång tid och mitt problem kvarstår. Kan du uppdatera mig på vad som gjorts. Mvh Lennart.
  • Jag har möte med Android-utvecklarna på måndag, och tar då upp frågan med dem!
    Annika Webbmaster