Säga upp abbonnemang

Hej,

Det är trevligt att man kan surfa gratis på sverigesradio.se och svt.se, de senaste 20 åren har jag dock inte använt era tjänster tillräckligt mycket för att anse att det är relevant för mig att betala för det. Då jag saknar tv har det fungerat rätt okey från min sida,på grund av sparsmakat användande då jag finner andra nyhetskällor bättre.

Numera har det till min förskräckelse dykt upp en felaktig debitering på ett väldigt konstigt ställe, nämligen min deklaration. En likadan drabbar min sambo som även hon är måttligt intresserad av ert utbud.

Nu till min fråga, hur säger man upp avtalet med er?

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Jag ser att vi helt har missat att svara dig, vilket jag ber om ursäkt över. Det är egentligen inte ett ämne för detta forum (support på våra appar och webbtjänster), och jag trodde att vi hade hänvisat dig till Lyssnarservice, som svarar på frågor om innehåll och hur Sveriges Radio "fungerar".

    Eftersom jag inte vill att du ska få vänta ytterligare på svar, så försöker jag svara själv, men om det svaret väcker fler frågor eller inte känns så väl underbyggt, får du säkert bättre svar av lyssnarservice@sverigesradio.se

    Vi har skrivit lite om detta här:
    Om Sveriges Radios finansiering

    Där står det bland annat:
    ... public service är en kollektiv nyttighet, en viktig samhällsfunktion. Sveriges Radios verksamhet, som bland annat omfattar granskning av makthavare och ett beredskapsuppdrag vid kriser, ska därför finansieras solidariskt oavsett hur mycket man tar del av innehållet. Alla ska vara med och betala.
    Det går väl att jämföra med att jag inte tar del av hemtjänsten, förskolans verksamhet eller simhallen i min kommun, men förstår poängen med att vi kollektivt betalar för dessa tjänster.

    I gengäld har jag ungdomar som tar del av den kommunala musikundervisningen, och betalar en spottstyver av vad verksamheten nog egentligen kostar. Jag tycker att det är bra att mina (och mina grannars!) skattepengar går till deras musikundervisning, men förstår att andra kan se annorlunda på den saken.

    Om du vill "få mer valuta för skattepengarna", så hjälper jag dig gärna att hitta innehåll hos oss själva, UR och SVT som intresserar dig och din sambo. I sådana fall får du gärna berätta lite mer om vad ni har för intressen.

    Några tips utan att veta ett jota om dina intressen (valda för att jag vet att många som "egentligen inte brukar lyssna på oss" har gillat just detta):
    • Sommar & Vinter i P1 - varierar förstås med vilken "sommarvärd" det är, men du hittar säkert någon du gillar
    • P3 Dokumentär
    • webbkanalen P4 Plus - musik som egentligen riktar sig till en lite äldre målgrupp än mig (50 år), men att höra Get off of my Cloud med The Rolling Stones eller Puttin on the Ritz med Taco har ingen nedre åldersgräns!
    Som sagt, förlåt än en gång för det sena svaret och hoppas att det var svar på din fråga.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster