Rotera skärm iPad

Appen bör roteras när jag vrider på skärmen. Väldigt störigt då min iPad står i ett ställ.

Kommentarer

  • Hej Andreas!

    Appen är egentligen skapad för Iphone (och för Ipad rekommenderas i första hand vår hemsida), men som du ju vet, går det utmärkt att lyssna även med Ipad. Att anpassa appen för att fungera bättre även på Ipad går förstås, men skulle kosta pengar.

    Vi förstår behovet
    Vi webbmastrar har rollen som "lyssnarnas röst" gentemot app-utvecklarna och är tydliga med att möjligheten att rotera till landskapsläge vore en stor förbättring för Ipad-användarna. Framförallt brukar jag framföra argumentet att många som vill använda vår app inte ens hittar den, eftersom det inte är helt tydligt hur man gör för att leta upp Iphone-appar när man använder Ipad.

    Detta i kombination med att många som använder Ipad "har lite lägre IT-mognad" (just för att det är en plattform som är enkel att använda), gör att jag gärna skulle se att vi kunde göra det så enkelt som möjligt för Ipad-besökare!

    Hur bestämmer vi vad vi ska utveckla?
    Samtidigt har jag själv inga direkta synpunkter på om detta är något vi ska lägga resurser på eller inte. Eftersom vi är finansierade med lyssnarnas pengar, är det viktigt att vi använder våra medel klokt.

    Jag vill förklara hur vi prioriterar nya funktioner. Vad vi väljer att utveckla har att göra med flera saker:
    • strategiska beslut (vilket inte är aktuellt här)
    • juridiska krav (inte aktuellt)
    • vilka tekniska plattformar våra lyssnare använder (surfplattor är mindre än en fjärdedel så vanliga som mobiler, men bland plattorna är Ipad absolut störst)
    • vilka behov en viss förändring uppfyller (detta skulle förenkla lyssningen, men inte är avgörande för att kunna lyssna),
    • om förändringen är enkel och därmed billig eller komplicerad och dyr (i det här fallet relativt dyr)
    • hur tydliga önskemål vi får från er lyssnare (där ni är väldigt tydliga, och jag tror att vi förstår behovet)
    Så, jag kommer att fortsätta att "tjata" om detta önskemål, men samtidigt kommer jag att stötta de kolleger som "äger frågan" ifall de gör andra prioriteringar, för jag vet att de är välinformerade och kunniga och att det finns tankar bakom vad vi väljer att göra och vad vi tvingas välja bort ...
    Annika Webbmaster
  • RaiPlay Radio liknar SR play. I RaiPlay är det inga problem att vrida på plattan. Bytet från stående till liggande format sker genast
  • Tack för tips!

    Även vår sajt sverigesradio.se  roterar ju, så om det är frustrerande att appen inte roterar, är mitt tips att lyssna via sajten. Alla program och kanaler finns där och den fungerar bra i Ipad.
    Annika Webbmaster
  • Jag vill också att den ska rotera automatiskt:) hur långt bort är det?
  • Så långt bort att det inte är inplanerat när det skall införas, men så pass nära att det är inplanerat att det ska ske.
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr har jag inget tydligare svar ...
    Annika Webbmaster
  • Åter vill jag påminna om
    RaiPlay Radio
    Kan italienarna så kan ni
    Glad Påsk
    En hälsning från Sara i Norr

  • Kan tipsa om att det finns särskilda appar som t ex Rotation Control som löser såna här problem. 👍🏻
  • Som jag förstår det är Rotation Control för Android
    Sara
  • Som sagt, jag lovar att funktionen kommer, men vet inte när.

    Trevlig helg på er!
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Tycker också den borde gå att rotera.
    Den ligger ju i appstore för IPad med och inte bara för iphone.
    Skulle tro att fler använder paddan liggande än stående.

    Hur svårt kan det va?:)
  • Hej TS!

    Den ligger ju i appstore för IPad med och inte bara för iphone.
    Dra på trissor, det stämmer ju! Det har jag inte sett förr. Här behöver jag stämma av med app-teamet om det är vi som ändrat något eller Apple som ändrat sina regler!

    Det var goda nyheter, eftersom det tidigare har varit svårt att hitta vår app med Ipad.

    Jag hör med teamet som utvecklar appen om det inte går att göra en snabb och enkel "första lösning" så att appen åtminstone kan roteras men med "breda, svarta kanter", alltså utan att egentligen anpassa sig, men där bilder och text i alla fall visas på rätt ledd.
    Annika Webbmaster
  • Ovan RaiPlay Radio som jag kan rotera i min iPad
  • Tack, det är just den typ av lösning jag menade när jag skrev:
    Jag hör med teamet som utvecklar appen om det inte går att göra en snabb och enkel "första lösning" så att appen åtminstone kan roteras men med "breda, svarta kanter", alltså utan att egentligen anpassa sig, men där bilder och text i alla fall visas på rätt ledd.
    Annika Webbmaster
  • Och nu är det januari 2021...

  • Hej,

    Vi i app-teamet är mycket medvetna om önskemålen om både en tablet-anpassning och en anpassning för landskapsläge i Sveriges Radio Play.

    Tyvärr har vi inte kunnat prioritera det arbete vi behöver göra för att få till en bra lösning för detta. Vi har i stället ägnat vår tid åt förbättringar som vi tror kommer fler till gagn, exempelvis vårt arbete med kontinuerlig uppspelning och bättre kontroll över lyssnarupplevelsen.

    Vi vill så klart kunna erbjuda en bättre upplevelse även i tablet och landskapsläge, och har med oss det perspektivet när vi framöver kontinuerlig vidareutvecklar appen, del för del.

    Vänligen
    /Nils, produktägare
    App-utvecklare
  • Hur tänker ni när det gäller prioritering för att göra appen enklare att använda för äldre? Jag har köpt en ipad till min Pappa som är 93. De flesta appar är tyvärr för svåra för honom. Till exempel skulle er app fungera mycket bättre för honom om den var liggande.
  • Hej Mats och förlåt att svaret dröjt!

    Att basfunktionerna i appen ska vara enkla att använda för alla, är enormt viktigt. De saker vi arbetar med handlar till stor del om att förenkla, i synnerhet för lyssnare som inte är så vana vid "den digitala världen".

    Att appen ligger på fel ledd är absolut ett irritationsmoment, men jag tror inte att det i sig är ett lika stort hinder för att använda appen (och vet att det inte drabbar lika många), som den utveckling vi har prioriterat högre.

    Ett exempel:
    Bland annat har vi den senaste tiden arbetat med att flytta många länkar till viktiga funktioner högre upp på skärmen, eftersom vi har sett att många lyssnare (i synnerhet de som är "nya i den digitala världen" - som många av våra äldsta lyssnare) inte hittar de länkar som "ligger utanför den synliga skärmen" och kräver att man skrollar nedåt.

    Detta problem är extra stort för äldre lyssnare men drabbar även IT-vana, som lyssnaren  Lars. Han hittade inte de program han följer, så jag beskrev att de låg en bit ned på Min sida.

    Han svarade:
    På min skärm syns inte nån antydning att det fanns mer funktionalitet nedanför, så vitt man inte rullar upp för att se det.
    Jag har alltså under ca två år inte insett detta.
    Att åtgärda den typen av svårigheter (vilket vi är i full färd med) tror vi alltså är viktigare för att appen ska bli begriplig, i synnerhet för teknik-ovana lyssnare.

    Att appen inte roterar till liggande är förstås en svårighet, men inte en lika stor svårighet om vi ska se till de teknik-ovana lyssnarna, just för att felet är så uppenbart. Att ett tryck på den blå knappen startar P1 och ett tryck på den orangefärgade knappen startar P2 - trots att "radion ligger på fel ledd" går att förstå även om man aldrig har sett en surfplatta förr.

    Så de saker vi pysslar med för närvarande tror vi själva är viktigare för att hjälpa äldre lyssnare. Det har därmed prioriterats högre. Men, som min kollega Nils skrev:
    Vi i app-teamet är mycket medvetna om önskemålen om både en tablet-anpassning och en anpassning för landskapsläge i Sveriges Radio Play.
    Vi .. har med oss det perspektivet när vi framöver kontinuerlig vidareutvecklar appen, del för del.
    Annika Webbmaster