Röststyrning på Iphone

Jag kan öppna svrplay med SIRI.
Kan man styra appen med rösten?
Hans (synskadad)

Kommentarer

  • Hej!

    Vi har ingen röststyrning i vår egen Play-app, men utvecklarna vill skapa detta för några av de viktigaste funktionerna, som "spela P1" och liknande.

    Vi har andra röststyrda tjänster och jag har frågat om någon av dessa fungerar på en vanlig Iphone. Det gör Google Assistent. Med den appen kan du säga "prata med Sveriges Radio" och få samma upplevelse som i vår Google Home-app.

    Jag vet däremot inte om Siri, VoiceOver och Google Assistent fungerar bra ihop. Vill du att jag tar reda på mer om vad andra synskadade har tyckt om Google Assistant för Ios?

    En Google Home Mini (kostar cirka 400 kronor) fungerar i alla fall bra med röststyrning, så det kanske kan vara ett alternativ?
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret.
    Jag prövar mig fram.
    Läser gärna vad andra tycker om Google Assistant.
    Hans
  • Faktum är att jag inte hittat så mycket om hur synskadade tycker att Google Assistanten fungerar på Ios.

    När den lanserades på svenska för Android, skrev Tony Bernedal på TBTeknik, en webbplats om IT för synskadade, så här:
    Första intrycken är att assistenten har svårt uppfatta kommandon. Om det möjligen beror på att Talkback stör lyssningen eller om det är något annat problem kan jag inte säga idag.
    http://www.tbteknik.se/?p=1066

    Några dagar senare kom den för Ios vilket de skrev i en kommentar, men hur den fungerar går de inte in på.

    Det verkar i alla fall gå bra att använda Googles Assistant på Iphone, och det går att aktivera assistenten med rösten via Siris shortcuts:
    Google Assistant just got much better and more convenient on iOS thanks to Siri Shortcuts

    Jämförelser har gett Google Assistant ett gott betyg även på Ios. Dessa har inte varit gjorda av synskadade, men gissningsvis bör de vara relevanta ändå. Även vi som ser skulle ju bli frustrerade ifall röststyrningen bara fungerade om vi hade skärmen framför ögonen, tänker jag ...

    Om du testar Google Assistant, så berätta gärna hur du tycker att den fungerar för att spela Sveriges Radios innehåll, så att jag vet nästa gång någon undrar. Jag vill ju inte ge tips som krånglar till saker mer ...

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Jag installerade Google Assistant och appen TuneIn.
    Nu kan jag starta SR kanaler med rösten.
    Fungerar på både iPhone och iPad
    Tack för hjälpen
  • Så bra att det fungerar som jag hoppades!

    Det går även att lyssna utan att använda Tunein, för vi har en egen app. Det gör att du även kan lyssna på program. Du kan till exempel testa "Okej Google, prata med Sommar i P1 med” följt av namnet på önskad sommarvärd.
    Annika Webbmaster
  • Hm ... Först kanske du behöver säga "prata med Sveriges Radio", men sedan ska du kunna ta del av både program och kanaler.

    Här berättar vi mer om vårt innehåll via Google Assistant :
    Första smarta högtalaren på svenska
    Annika Webbmaster
  • "Prata med SR"
    Fantastiskt framsteg.
    När synen inte klarar av att tyda vad det står på skärmen kan jag styra allt med rösten och lyssna på vad jag önskar.
    Google Assistant startar jag med SIRI och sedan säger jag " prata med sveriges radio" och då är det en trevlig röst som frågar vad jag önskar lyssna på.
    Fantastiskt. Ett lika stort steg som för 50 år sedan på månen, men nu i min lilla värld!!
    Hans

  • Ärligt talat tror jag att navigation med rösten är ett viktigare framsteg rent praktiskt än vad månlandningen var ...

    Att kontrollera med rösten är otroligt bra för synskadade, men även för rörelsehindrade, barn och gamla, för en bagare med deg på händerna och när det är 22 grader minus och jag inte vill ta av mig vantarna för att lyssna på radio ...

    Månlandningen har jag inte märkt av på samma vis.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Hans!

    Hoppas att det fortfarande fungerar bra med att röst-styra vår Google-app.

    Jag kom på att Apple sedan en tid samarbetar med en tjänst som heter Tunein vilket ger ett alternativt sätt att lyssna på radio via Iphone. Metoden fungerar ihop med Siri, men endast för kanaler, inte för efterhandslyssning på program.

    Även om vår egen Google-app är lätt att använda när du väl lärt dig hur du ska göra, så kan detta alternativa sätt vara bra att känna till om det blir tillfälliga problem med det sätt du har lärt dig.

    Här skriver Apple om metoden:
    Lyssna på radiosändningar på iPhone

    Det ska, enligt den artikeln, räcka med att be Siri att spela exempelvis Sveriges Radio P1. Hittills har jag endast varit i kontakt med en lyssnare (med Apple Watch) som berättat hur det funkat. Det var lite si och så, men kan ha blivit bättre. Om du testar, får du gärna berätta hur det går!

    Du behöver ha något abonnemang hos vare sig Apple Music eller Tunein för att Siri ska kunna ge dig tusentals kanaler. Däremot krävs Ios 13.

    Hoppas att du har nytta av det tipset!
    Annika Webbmaster
  • Tack för tipset.
    Min iPhone klarar inte iOS 13.
    Hans
  • Då är det ju bra att den andra metoden fungerar för dig!

    God jul
    Annika Webbmaster
  • Efter uppdatering av iOS till 14.5.1 fungerar det inte längre att som tidigare starta t ex P1 i SR play appen genom att säga ”Spela P1”

    Man får ett meddelande att appen inte stöder Siri vilket är tråkigt när det fungerat utmärkt tidigare.

    Kommer ni att uppdatera appen så att det fungerar igen?

  • Hej Daniel!

    Var det verkligen Sveriges Radio Play som öppnades när du bad Siri att spela P1? Det brukar nämligen vara Apple music som drar igång, se här:
    Använda Siri till att spela upp musik eller podcaster (underrubriken "Lyssna på radio")

    Jag hör med app-utvecklarna om det går att använda Siri för att öppna vår app numera och hur man i så fall gör.
    Annika Webbmaster
  • Jodå, det var SR's Play app. I början öppnades Apple Music men så småningom blev det SR-appen som startade direkt när jag sa "Spela P1", mycket bekvämt och bra. Det funkade varje gång.

    Jag tror inte det går att spela SR's kanaler via Apple Music f ö.

    Kanske går det att lära Siri vad man vill ska hända? Efter uppdateringen startar den med samma kommando istället Spotify och en pod som har "Sveriges Radio" i namnet, nåt med Özz Nujen.
  • Kanske går det att lära Siri vad man vill ska hända?
    Ja, och det går att skapa genvägar, och om du regelbundet lyssnar på P1 i vår app kommer förhoppningsvis den upp som ett förslag så att du kan koppla frasen "spela P1" till att starta kanalen P1 i just Sveriges Radio Play:
    Lägga till Siri-genvägar på iPhone

    Jag tror att detta underlättas av (eller kanske rent av kräver) att du har påslaget funktionen "Lär av den här appen" (Inställningar -> Sveriges Radio Play).

    De kolleger som arbetar med appen har gjort en del saker som ska förbättra hur vår app fungerar med Siri. Den funktionen inte är helt testad och klar än, och därför inte aktiverad. Jag tolkar det som att appen i framtiden kommer att fungera bättre ihop med Siri än vad den gör idag.

    Om du lyckas hjälpa Siri att förstå vad du vill ska ske när du ber om P1, så berätta gärna hur du bar dig åt. Vi vill förstås kunna tipsa andra lyssnare om detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Daniel!

    Om du har hittat ett sätt att få Siri att fungera med appen, så får du gärna tipsa lyssnaren Johan här, som har samma problem!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Sedan slutet av förra året ska det finnas ett bättre stöd för att starta P1 på Sveriges Radio Play med hjälp av Siri! Hör av dig om det fortfarande inte fungerar bra hos dig.

    Jag hoppas att du redan har märkt detta själv, annars var det på tiden att vi berättade det!
    Annika Webbmaster