Chromecast-problem
Kan jag röststyra mobilappen att Chromecasta istället för att spela på "lokalt" på mobilen?
Följ inlägget
0
följare
Jag vet inte på rak arm, men tycker att det borde gå, och tar reda på hur du i så fall gör.
Vad har du för mobil?
Det enklaste är nog att inte använda vår Play-app, utan spela direkt via Google Home-appen:
Google: Spela upp ljud på högtalare och tv-apparater med Google Home
För att spela upp vårt innehåll via Google Home säger du "prata med Sveriges Radio". En röst frågar då vad du vill lyssna på, och därifrån bör du få det att fungera!
Här kan du läsa mer om våra tjänster på Google Home:
Första smarta högtalaren på svenska
Lycka till!
Bra att du får det att fungera med Tunein. Självfallet bör det gå att göra även med vår egen app.
Visst gäller din fråga all casting, inte just röststyrning?
Hans, om du ser detta får du gärna berätta hur det gått för dig!
Kommer inte exakt ihåg när men det har fungerat förut, ja!
Enheterna är LG soundbar och högtalare som alla fungerar med Chromecast från andra appar eller från datorer där Chrome webläsare skickar ljudet till dessa enheter. Alltså inget fel på Chromecast här utan det måste ligga i er app.
Det funkar från telefonen om man går omvägen att casta allt ljud från telefonen men det har ju då inte med SR-appen att göra.
Kan du casta från någon annan app än Spotify och Googles appar? Eftersom vissa LG-modeller använder sig av en annan casting-teknik, Spotify connect, för just Spotify, är det bra för vår felsökning att ringa in om felet handlar om vår app, eller om hela Chromecast-funktionen.
Flera LG-användare verkar nämligen ha castingproblem. För några av dem handlar det om att fel tidszon påverkat, om jag förstod detta rätt:
Google home app doesn't detect built-in Chromecast of LG SK10Y Soundbar
Mina högtalare har Chrome Cast inbyggt.
Det fungerade även så med SR-appen innan detta problem dök upp.
Det utesluter "generellt problem", och ser helt klart ut att vara något med vår app som inte fungerar på standard-viset.
Låter som en intressant iakttagelse. Stort tack!
Bra att du hittat ett sätt att lösa det genom att casta telefonens ljud. Tunein för kanaler och PocketCast för poddar är annars alternativ, men jag vet inte om det är att föredra.
För min del övergav jag röstkommandon och startar istället SR-appen och castning "med fingrarna".
Jag har för övrigt inga problem med mina 3 Chromecast Audio enheter. SR-appen castar problemfritt (och tystnar i mobilen)
Har senaste versionen av allt tror jag.
Mvh Hans
Det är endast en liten andel lyssnare som har problem. Skönt att du inte är drabbad!
Jan: