Chromecast-problem

Kan jag röststyra mobilappen att Chromecasta istället för att spela på "lokalt" på mobilen?

Kommentarer

  • Hej Hans!

    Jag vet inte på rak arm, men tycker att det borde gå, och tar reda på hur du i så fall gör.

    Vad har du för mobil?
    Annika Webbmaster
  • Tack, det vore trevligt. Jag har en LG G7 Thinq, Android 9, och vill casta till en Chromecast Audio.
  • Hej igen!

    Det enklaste är nog att inte använda vår Play-app, utan spela direkt via Google Home-appen:
    Google: Spela upp ljud på högtalare och tv-apparater med Google Home

    För att spela upp vårt innehåll via Google Home säger du "prata med Sveriges Radio". En röst frågar då vad du vill lyssna på, och därifrån bör du få det att fungera!

    Här kan du läsa mer om våra tjänster på Google Home:
    Första smarta högtalaren på svenska

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Jag har också en LGG7 och det går inte att skicka ljudet från SR-appen till Chromecast enheter. Den visar att den är uppkopplad mot enheten men ljudet är kvar i telefonen. Uppenbarligen en bugg i appen då det funkar från alla andra ljudappar jag använder, till exempel TuneIn som jag får använda istället för att Casta Sveriges Radio.
  • Hej!

    Bra att du får det att fungera med Tunein. Självfallet bör det gå att göra även med vår egen app.

    Visst gäller din fråga all casting, inte just röststyrning?

    1. Blir det någon skillnad om du startar ljudet i appen först och därefter ansluter till Chromecast?
    2. Har det fungerat tidigare med vår app och blivit problem under den senaste tiden? Minns du ungefär när i så fall?
    3. Vad castar du till för enhet eller enheter?

    Hans, om du ser detta får du gärna berätta hur det gått för dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jo det handlar om att skicka ljudet till olika högtalare som har stöd för Chromecast. Ingen röststyrning är inblandad. Jag startar appen, väljer kanal/program att lyssna på och sen väljer jag Chromecast och den enhet/grupp som ska skicka ut ljudet. Allt ser OK ut i appen men ljudet går inte till enheterna.

    Kommer inte exakt ihåg när men det har fungerat förut, ja!

    Enheterna är LG soundbar och högtalare som alla fungerar med Chromecast från andra appar eller från datorer där Chrome webläsare skickar ljudet till dessa enheter. Alltså inget fel på Chromecast här utan det måste ligga i er app.

    Det funkar från telefonen om man går omvägen att casta allt ljud från telefonen men det har ju då inte med SR-appen att göra.
  • Tack!

    Kan du casta från någon annan app än Spotify och Googles appar? Eftersom vissa LG-modeller använder sig av en annan casting-teknik, Spotify connect, för just Spotify, är det bra för vår felsökning att ringa in om felet handlar om vår app, eller om hela Chromecast-funktionen.

    Flera LG-användare verkar nämligen ha castingproblem. För några av dem handlar det om att fel tidszon påverkat, om jag förstod detta rätt:
    Google home app doesn't detect built-in Chromecast of LG SK10Y Soundbar
    Annika Webbmaster
  • Ja det kan jag, till exempel BBC sounds, PocketCast, TuneIn, olika musikspelare fungerar som de ska.
    Mina högtalare har Chrome Cast inbyggt.
  • En annan sak med de apparna jag beskrev ovan är att de behåller kontakten med den server som streamar till att jag med ChromeCast appen stänger av streamingen till den eller de högtalarna. Jag kan alltså gå hemifrån eller stänga av telefonen och högtalarna fortsätter ändå att streama det jag bett dem om.
    Det fungerade även så med SR-appen innan detta problem dök upp.

  • Tack!

    Det utesluter "generellt problem", och ser helt klart ut att vara något med vår app som inte fungerar på standard-viset.

    En annan sak med de apparna jag beskrev ovan är att de behåller kontakten med den server som streamar

    Låter som en intressant iakttagelse. Stort tack!

    Bra att du hittat ett sätt att lösa det genom att casta telefonens ljud. Tunein för kanaler och PocketCast för poddar är annars alternativ, men jag vet inte om det är att föredra.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    För min del övergav jag röstkommandon och startar istället SR-appen och castning "med fingrarna".
    Jag har för övrigt inga problem med mina 3 Chromecast Audio enheter. SR-appen castar problemfritt (och tystnar i mobilen)
    Har senaste versionen av allt tror jag.
    Mvh Hans
  • Tack för återkopplingen!
    Det är endast en liten andel lyssnare som har problem. Skönt att du inte är drabbad!

    Jan:
    1. Vad använder du för mobil eller platta? (Jag tror att felet mer beror på vad du caster till, men för säkerhets skull ...)
    2. Får du detta fel oavsett om det är en kanal eller ett avsnitt av ett program du lyssnar på?
    Annika Webbmaster
  • Jag bytte rubriken, eftersom både jag och utvecklarna blev förvirrade av att det står om röststyrning, när det fel vi undersöker inte handlar om detta.
    Annika Webbmaster