Röstassistenten spelar inte från låst skärm

Sedan några veckor tillbaka spelar SRs röstassistent inte längre upp valt program om mobiltelefonen är låst (styrning via headset-mikrofonen). Programmet presenteras med titel och datum men spelas sedan aldrig. Något som fungerat perfekt tidigare.

Endast om telefonen är upplåst spelas valt program, men i jackfickan brukar man ju ha telefonen låst/skärmen släckt...

Mvh Martin

Kommentarer

  • Kan tillägga att problem uppstått på flera mobiler jag testat av olika fabrikat (operativsystem Android).

    Mvh Martin
  • Hej!

    Fungerar andra ljudtjänster via Google Assistant om skärmen är låst? Kan du exempelvis spela upp våra kanaler med Tunein eller Mytuner Radio?

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Ja, exempelvis Spotify och Tunein fungerar fortfarande med låst/släckt skärm via Googles röstassistent.

    Mvh Martin
  • Tack. Båda dessa ingår i Google-assistentens "grundutbud".

    Blir det samma problem oavsett om du spelar en av våra kanaler eller om det är ett program i efterhand?

    För att ringa in om felet hänger samman med just vår tjänst eller om det är ett problem som handlar om tredjeparts-tjänster generellt (men som det förstås ändå ligger i vårt intresse att hjälpa dig att lösa), vill jag veta hur andra ljudtjänster fungerar på låsskärmen!

    Testa gärna Aftonbladets tjänst "Prata med Aftonbladet" och prova att spela en av deras poddar. De bör använda samma teknik för ljuduppspelning som vi gör.

    Berätta även vilka telefonmodeller och versioner av Android du har återskapat felet på.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Problemet sker oavsett att spela upp en kanal eller podd via SR. Dock funkar motsvarande tjänster hos Aftonbladet och Expressen fortfarande utmärkt.

    Telefonerna som SR:s röstassistent inte längre fungerar på med låst skärm är Motorola Z3 Play, Samsung Galaxy A3 samt Huawei Honor 8 så felet verkar övergripande telefonmodell.

    Mvh Martin
  • Hej Martin,

    Google verkar ha lanserat utökad funktionalitet för röstkommandon vid låst skärm, enligt denna artikel: https://www.androidpolice.com/2021/02/23/unlocking-your-phone-is-no-longer-necessary-for-some-google-assistant-actions/

    Undra om det kan påverka?

    Men om det bara gäller vår action låter det som något som löses från vår sida. Tar med det till teamet.

    Vänligen
    Maksim
  • Hej Maksim,

    Där ser man! men Men detta borde ju snarare bidra till utökade röstfunktioner från den låsta skärmen, snarare än tvärtom, eller hur?

    Och som sagt, alla övriga röstassistenter/tjänster utom just SR:s tycks fortfarande fungera. Och SR:s upphörde för bara någon vecka sedan...

    Mvh Martin
  • Ja det håller jag med om!
    Det skulle vara om det tillkommit en inställning för användare och/eller utvecklare för att styra detta. Eller så handlar det om något helt annat.

    Vi får kika på det!
    /Maksim
  • Tack! Låt mig gärna veta hur det går... Gillar skarpt SR:s utbud! 😀

    Mvh Martin
  • Intressant. Hoppas att vi snart förstår vad som krävs för att lösa det!

    Tills det är gjort, kan du ta del av våra kanaler genom exempelvis Tunein. Poddarna kan du inte nå om du har svenskspråkigt Google, men om du ställer in så att den är tvåspråkig och engelska är ditt andra språk, kan du ta del av våra poddar via Spotify och Google Podcasts:
    Google: Lyssna på poddar

    Om du ofta har ett behov av att kunna styra telefonen med rösten, kanske det är värt att testa tills vidare? Hur bra respektive tjänst fungerar för våra poddar varierar tyvärr. Vissa poddar är svårstartade på grund av att engelskspråkiga Google missförstår vad lyssnare frågar efter, men rent tekniskt bör det fungera.

    Om du testar och stöter på några problem, så vet du var supporten finns.

    Tack för att du snabbt rapporterade in problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Sedan i fredags spelas inte programmen upp på en Google Homes högtalare heller. Har testat på både en Google Home Mini och Google Home Nest Hub via funktionen "Hey Google, prata med Sveriges Radio." som tidigare fungerat bra.

    Nu fungerar så vitt jag vet alltså bara att programmet startas via en smartphones inbyggda röstassistent och fortfarande bara om skärmen är tänd/ej låst...

    Mvh Martin
  • P.S. Precis som problemet jag beskrivit ursprungligen i denna tråd så presenteras programmet alltså med titel och datum av SR:s röstassistent, men sedan startas aldrig uppspelningen... D.S.
  • Hej!

    Nu har gjort en ändring som förhoppningsvis löser det nya problemet, som ni är ett par lyssnare som har rapporterat in.

    Däremot vet jag inte om det har någon effekt på det låsskärms-problem du ursprungligen skrev hit om. (Jag har inte hunnit höra med utvecklarna vad som gick fel, utan endast sett att det har löst sig.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Grundproblemet kvarstår fortfarande att programmen inte spelas upp via telefonens röstassistent om skärmen är släckt (exempelvis när jag försöker styra assistenten via micken i bluetoothhögtalaren). Jobbas det fortfarande på problemet?

    Google Home högtalare funkar dock men de saknar ju också skärm...

    Mvh Martin
  • Jag har kontaktat det team som arbetar med röststyrda tjänster och frågat om felet gått att återskapa.

    Jag tror (men behöver kika på det) att du är den enda som rapporterat in detta fel hit till forumet. Däremot har vi liknande fel - våra tjänster "spelar upp tystnad" - på en del enheter som använder Google Assistant men inte "är Google-enheter". Det felet har dock pågått längre tid än det du beskriver.

    Jag tror också att det, paradoxalt nog, kan ha med den utökade låsskärms-funktionaliteten att göra, där antingen vi eller du som användare behöver ändra någon inställning för att det ska fungera fullt ut.

    Testa gärna om den inställning som tillåter Google Assistant att komma åt "Personal Results" på låsskärmen (“Lock Screen Personal Results”) påverkar detta vår Google-tjänsts möjlighet att fungera. Den här beskrivningen av hur man gör tyckte jag är tydlig:
    How to Use Google Assistant Without Unlocking Your Android Phone

    Egentligen borde "personal results" och Sveriges Radios tjänst inte ha med varandra att göra,. Att lyssna på vårt innehåll borde inte klassas som "för känsligt" (och har ju inte varit något problem tidigare), men förändringen i vad Google Assistant nu får göra på låsskärmen kanske har påverkat detta.

    Ifall du inte känner dig bekväm med att ge Google Assistant utökade rättigheter i vad som är möjligt att göra på låsskärmen, så slå av detta igen efter testet, och återkom och berätta om det hjälpte, eller om vi ska leta efter förklaringen på annat håll!
    Annika Webbmaster
  • Fråga 1: Tystnar ljudet vid låst skärm?
    Hur fungerar det om du väl har startat ett avsnitt eller en kanal och skärmlåset går igång? Tystnar ljudet då, eller kan du lyssna med mobilen i fickan - fast inte byta kanal eller starta ett nytt avsnitt?

    Vi har testat "Prata med Sveriges Radio och spela P3 Dokumentär" och när telefonen är låst, säger assistenten "OK, men först måste du låsa upp enheten". Sedan fungerar det som vanligt. "Lock screen personal results" gör ingen skillnad.

    Fråga 2: Varför fungerar Aftonbladet och Expressen bättre hos dig?
    Du skrev:
    Dock funkar motsvarande tjänster hos Aftonbladet och Expressen fortfarande utmärkt.
    Vi får däremot samma fel med poddar från Aftonbladet och Expressen, alltså att assistenten säger "OK, men först måste du låsa upp enheten".

    Det första jag vill försäkra mig om är att det verkligen är poddar från dessa tidningars egna Google-tjänster. Att lyssna på nyheter från Aftonbladet, Expressen eller Sveriges Radio genom Google-assistentens nyhetstjänst fungerar förmodligen även med låst skärm och jag tycker själv att det är lite otydligt vilken källa jag använder när jag lyssnar på till exempel nyheter.

    Det vore bra för vår felsökning om du kan bekräfta att våra bransch-kolleger fortfarande fungerar med låst skärm hos dig, med detta test:
    - Hej Google, prata med Aftonbladet

    Sedan ber du om Ljudbokspodden. Den podden borde assistenten endast kunna hitta till via Aftonbladets egen tjänst, så om du får igång den med låst skärm, är det något som skiljer sig mellan vår tjänst och Aftonbladets och mellan hur saker är konfigurerade hos oss och hos dig.

    Fråga 3: Vilket språk har du valt i Google assistenten?
    Det slår mig att viss funktionalitet kan vara annorlunda med engelsk assistent, så om du har valt det språket,eller om du har flera språk valda, är det bra för oss att veta!
    Annika Webbmaster
  • Fråga 1: När programmet väl har startat kan jag lyssna vidare med skärmen släckt.

    Fråga 2: Aftonbladets och Expressens poddar verkar inte gå att spela upp någonstans just nu? Funkar inte ens på Google Home-pucken. (Dock funkar Spotify fortfarande att styra helt och hållet via röstassistenten, likt Sveriges Radio ju gjorde tidigare).

    Fråga 3: Svenska, och har så alltid haft.
  • Tack!

    Bra att det åtminstone går att lyssna med mobilen i fickan, även om det förstås är en påtaglig försämring att du inte kan byta kanal eller starta ett nytt avsnitt utan att låsa upp telefonen.

    Tyvärr tror jag inte att det är så mycket vi på Sveriges Radio - eller du som lyssnare - kan göra för att lösa detta problem. Våra undersökningar visar att inga appar "i vår kategori" längre har möjlighet att spela upp ljud från låst skärm. Däremot fungerar de tjänster som har ett inbyggt stöd (Spotify, Tunein och ett fåtal andra multinationella tjänster).

    Om vi har fel och du lyckas "prata med" en mindre ljudtjänst och få den att fungera med låst skärm, så tipsa oss gärna, så att vi i så fall kan se hur de har löst det. Om inte annat dyker upp, tror vi alltså att det inte går, men vi har gärna fel på den punkten!

    Här finns förslag på tjänster att testa:
    Utforska ljudtjänster för Google Assistent
    Annika Webbmaster