Romanpriset - tänker Sveriges radio avskaffa det ??

Fyra nominerade böcker som skall representera något av det bästa ur förra årets svenska utgivning ??
Sant eller falskt?
Som  medlem i en liten tapper lyssnarskara som under ett antal år med förväntan tagit emot årets nomineringar, läst, lyssnat, diskuterat och själva röstat beklagar jag
att nu kroknar vi
- reducering till fyra böcker, vad blir det nästa år - två ?
- en författare redan död - kan inte hedras - vem får prispengarna?
- en författare tar själv  stor plats redan i inledningen
-  återstår en rejäl men långrandig roman och ett intressant kvinnoporträtt
Det är inte längre ett nöje att följa er.
Sex böcker gav i alla fall en viss möjlighet till bredd i urvalet - men fyra?
Jag vet att fackmänniskor väljer men undrar ändå: Enligt vilka kriterier väljs böckerna ut?
Finns kriterier?
På mig ger krympningen intryck av att  antingen var förra årets svenska bokutgivning  ovanligt klen - och det är ju definitivt fel - eller,  o ve, att ni är ute efter att devalvera  romanpriset för att småningom lägga ner det. För dyrt? För besvärligt att hantera??

Kommentarer

  • Hej Ingrid!
    Detta forum är till för support på våra webbtjänster, så din fråga ligger lite utanför vad vi webbmastrar kan svara på. Vi har därför bett redaktionen att svara.

    Romanprisets projektledare är dock på resande fot och kan inte ge svar förrän i slutet av veckan.

    Själv tycker jag att det är spännande att lyssnarjuryn består av representanter från olika bokcirklar! Sveriges Radios Romanpris instiftades 1993. Att redaktionen vågar ändra på sitt väletablerade format är djärvt. Om det är ett bra eller dåligt beslut, vet jag först när jag lyssnar 😀

    Ett initierat svar kommer alltså. Din fråga är alltså på intet vis bortglömd!
    Annika Webbmaster
  • Hej hej!
    Vad tråkigt att du kroknar.
    Sveriges Radios Romanpris ska på inget sätt läggas ner.
    Men priset har fått en ny kostym.
    Vi är glada över årets nominerade böcker. Det är fyra riktigt bra romaner som våra kritiker valt ut.
    Kriterier här:
    "Alla romaner som är skrivna på svenska och utgivna under det gångna året kan nomineras. En av ambitionerna med priset är att bredda kunskapen om den aktuella litteraturen. En ny roman av en av våra tidigare pristagare kan inte komma i fråga för nominering förrän efter fem år. Årets Augustprisvinnare är också utanför nomineringslistan."

    Formatet har ändrats, ja det är fyra böcker som nomineras. För några år sedan var det 7 böcker.  I år blir det en bok per dag i sändning som kommer att diskuteras. En anledning till att det är färre nominerade böcker är att juryn ska hinna läsa alla ordentligt.

    Nu är det ju första gången som lyssnarjuryn består av bokcirklar, men vi hoppas att det kommer bli bra program. De läser just nu för fulla muggar.

    Allt gott!
    Lisa Bergström -projektledare

  • Tack Lisa för svar