Röde Orm, fler delar?

Hej

Lyssnar på Röde Orm , när kommer del 10 ?

Mvh

Björn

Kommentarer

  • Hej!

    Det är bara nio delar och känns lite oavslutat ... Så här svarar redaktionen:
    Det är ett tvärt slut. Man gjorde en radiobearbetning (som också innebär att flera delar av boken inte är inläst, inte bara det korta slutet) när Röde Orm producerades och valde att inte ha med de tre sista kapitlen.

    Då vet vi det!
    Annika Webbmaster
  • Värdelöst!
  • Härlig bok och inläsning men besviken av det tvära slutet, synd!
  • Hej!

    Skicka gärna denna återkoppling till redaktionen:
    radiofoljetongen@sverigesradio.se
    Annika Webbmaster
  • Hej! Har lyssnat på den förträffliga inläsningen av Röde Orm. Inser till min förvåning och besvikelse att ett avsnitt saknas. Borde finnas en del 10 att lyssna på, kan man tycka. Bokens avslutning, kapitel 9-11 i den sista delen av bokverket, saknas i inläsningen.

    Varför har SR inte lagt till dessa sista kapitel om de nu saknas i originalinläsningen?
    Tack å lov kan jag gå till min bokhylla och ta fram boken och få min nyfikenhet stillad. Tyvärr utan den eminenta uppläsaren. Men i dagens hem saknas i allmänhet ett referensbibliotek. Igen, tack å lov är jag gammaldags.

    Dock, en klar miss av SR Radioföljetongen enligt mig. I övrigt en underbar källa till litteratur.
    Med vänlig hälsning,Cecilia
    P.S. Please skicka till red av Radioföljetongen.

  • Hej Cecilia!

    Jag skickar vidare denna återkoppling direkt till Radioföljetongen, men tror att det är enklare att föra en dialog direkt med dem!

    Du når dem på radiofoljetongen@sverigesradio.se och på de andra adresserna som står här:
    Kontakt, Radioföljetongen & Radionovellen
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Som det skrivits tidigare här i tråden är Röde Orm en radiobearbetning - producenten valde helt enkelt bort vissa delar av utrymmesskäl (inspelningen är från slutet av 50-talet).
    När vi nu ville reprisera Röde Orm valde vi att plocka fram den här klassiska inläsningen och inte göra en ny trots att hela boken alltså inte är inläst.

  • Tack för detta förtydligande.

    Lite bonus-information för oss som är nyfikna på Röde Orm (och inte minst hur verkat har påverkat vår bild av vikingatiden):
    Vetenskapsradion Historia: Röde Orm fyller 75

    Och ett kort inslag där vi får veta hur det gick till när Frans G Bengtsson blev författare:
    Avgörande ögonblick: Frans G Bengtssons svåra val
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar ovan! Och för länkarna :-).

    En fråga:
    Är det fler delar som inte ingår i den fantastiska inlästa Röde Orm? Saknas fler delar än de avslutande tre kapitlen?

    Tack på förhand!
    /Cecilia
  • Hej Cecilia,

    Ja, på en höft (baserat på bokens längd och antal minuter vi har) ungefär 1/3 av boken som producenten då valde bort. Har tyvärr inte kvar noteringar av vilka sidor/delar man inte läste in.

    Att vi valde att inte läsa in boken på nytt handlar om att vi ville bjuda på Gunnar Sjöbergs klassiska inläsning.