Reklam hos Sveriges Radio

Hej
Vad kostar det att ha reklam hos er?

Kommentarer

  • Hej Sanna!

    Det kan bli dyrt - för oss. Vi får nämligen inte ha reklam!

    Om vi bryter mot reglerna mot reklam kan vi behöva betala något som kallas särskild avgift:
    Den särskilda avgiften kan vara lägst 5 000 kronor och högst 5 miljoner kronor. Avgiften betalas till staten.
    Granskningsnämnden: Om reglerna inte följs
    Annika Webbmaster
  • Det är tydligen inget problem när det handlar om välgörenhet?
    I detta nu tävlar man om:
    - Ett kökspaket från Xxxxxx & Xxxxxxx.
    - Två stycken Xxxxxx elcyklar, av modellen Xxxxxxxxxx.
    - Två cykelhjälmar av märket Xxxxxxxx
    .
    https://sverigesradio.se/artikel/7562893

  • Hej och förlåt sent svar.

    Först vill jag vara tydlig med att detta inte är rätt ställe att resonera om detta på, eftersom forumet är till för att ge support på våra webbtjänster och appar. Jag svarar ändå, eftersom jag, som anställd på Sveriges Radio, har lite koll på våra sändningsregler.

    Det är knepigt med insamlingsgalor, och vårt systerföretag SVT har 2013 fällts av granskningsnämnden för otillbörligt gynnande just i samband med galan Tillsammans för Världens Barn:
    Granskningsnämnden har fällt vinstpresentationer av bilar i tv-sändningen av en insamlingsgala i SVT
    I insamlingsgalan Tillsammans för världens barn kunde tittarna ringa in och skänka pengar samtidigt som de hade chans att vinna olika bilar under programmets gång. Granskningsnämnden ansåg att presentatörens beskrivning av bilvinsterna innehöll flera värderande omdömen som gick utöver vad som var motiverat av ett informations- och underhållningsintresse. Nämnden fann att programmet därmed stred mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande och beslutade att ansöka hos förvaltningsrätten att SVT ska betala 100 000 kronor i särskild avgift för överträdelsen
    Uppenbarligen medger reglerna att SVT och vi får berätta om den här typen av vinster i viss mån, eftersom det är motiverat av ett informations- och underhållningsintresse, men vi ska då hålla oss från värderande omdömen.

    Det är alltså okej att säga att det pågår en auktion på ett kökspaket från Xxxxxx & Xxxxxxx. Men vi får inte referera till det som "ett lyxigt kökspaket" eller andra formuleringar åt det hållet.

    Så här står det i Public service-handboken med riktlinjer och råd kring det dagliga arbetet för medarbetarna på Sveriges Radio:

    4:1 REKLAM OCH OTILLBÖRLIGT GYNNANDE
    Sveriges Radios program och sverigesradio.se är fria från reklam. Vi får inte otillbörligt gynna kommersiella intressen. Vi ska därför tänka efter en extra gång innan vi väljer att rapportera om t ex ett företags produkter. Om vi ska nämna namn på företag, kulturella institutioner, tjänster och produkter måste det vara motiverat utifrån nyhets-, informations- eller underhållningssyfte.

    Om det finns ett informations- eller underhållningssyfte måste vi ändå tänka på hur mycket ett kommersiellt intresse gynnas. Vi får inte uppmuntra till köp av varor eller tjänster eller på andra sätt otillbörligt framhäva varan eller tjänsten. Risken för gynnande ökar också om vi lämnar prisuppgifter eller uppger köpställe, t ex adress eller webbadress där varan kan köpas. Det kan vara motiverat att nämna t ex ett företagsnamn någon gång men inte tio gånger.
    Hoppas att du är nöjd med svaret! Om du vill ha ett tydligare svar, så kontakta Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se, för detta forum är som sagt till för support.
    Annika Webbmaster