Reklam på Youtube förenligt med public service?

Hej!

Jag heter Lovisa Wang Söderberg och läser MKV på Södertörn. Vi gör just nu ett arbete angående P3's internettjänster och däribland Youtube och Humorn i P3. Hur fungerar det ur public service aspekt? Har ni reklam på era videos och är detta vinstdrivande? Ett svar från Er hade verkligen hjälpt vår uppgift! Tack på förhand 😀

Bästa hälsningar,
Lovisa

Kommentarer

  • Hej Lovisa!

    Bra fråga, som jag ber min kollega Alexander Sjögren, P3:s egen Youtube-expert att svara på!

    I väntan på ett bättre svar från honom, svarar jag på den del av din fråga som jag tror att jag kan svaret på, nämligen Hur fungerar det ur public service aspekt?

    I vårt sändningstillstånd står det att vi ska finnas där publiken finns, och när det gäller P3:s målgrupp, unga lyssnare, betyder det att plattformar som Instagram och Youtube är relevanta för att nå ut, både för marknadsföring och dialog.

    Det finns dock utmaningar, till exempel att yttrandefrihetsgrundlagen, YGL, inte reglerar det vi lägger ut på Youtube på samma vis som det fungerar med de filmer vi bäddar in på vår hemsida "utan att blanda in Youtube". På vår egen hemsida finns det en tydlig ansvarig utgivare. På Youtube är det den enskilda medarbetaren och/eller de som medverkar i klippet som kan ställas till svars om något juridiskt tveksamt innehåll skulle läggas upp.

    Jag utgår från att vi undviker reklam i största möjliga mån, men till exempel Youtubes egen logga kommer vi inte ifrån, och den är ju reklam - även om vi inte får betalt för att den syns. De klipp jag har sett har inte haft reklam, men det kanske finns scenarier där det ändå dyker upp. Jag hoppas och tror att Alexander kan reda ut begreppen!

    Som sagt, intressanta frågor som jag gärna tar del av svaret på!
    Annika Webbmaster
  • Hejsan Lovisa!
    Vad kul att kul att ni gör ett arbete om just P3 & dess internettjänster!

    Många frågor har Annika redan svarat på. Men självklart är Youtube en plattform, likt Facebook, Instagram, osv, som drivs av ett kommersiellt intresse. Det kommersiella intresset gör att i princip alla större sociala medierplattformar idag har reklam på delar eller hela sitt innehåll.

    Däremot kan du som kanaladministratör välja om din Youtubekanal ska ha reklam före eller under ditt klipp. Här har vi självklart valt att inte ha någon reklam.

    Däremot kan Youtubetittaren exponeras för reklam på efterföljande klipp som de slussas vidare till efter att de besökt vår kanal. Detta är dock inget vi kan ta ansvar för & något i princip alla webbsidor, tidningar, appar, osv har.

    Vi har alltså ingen reklam på våra Youtubekanaler & tjänar inga pengar på vårt innehåll.

    Lycka till med arbetet & maila gärna om ni har några fler funderingar!
    Alexander.sjogren@sverigesradio.se
  • Tack Alexander
  • Hej!

    Tusen tack för svar och hjälp!

    Bästa hälsningar,
    Lovisa