Reklam i radio: "följ oss på Facebook"

Hej!
När jag lyssnar på er händer det inte så sällan att när någon råkar berätta något där ett företag nämns förklarar ni alltid snabba  att det finns många andra företag som exempelvis också för den produkten.
Samtidigt gör ni själva flera gånger om dagen reklam för multinationella giganter när ni hänvisar oss lyssnare till att följa er på Facebook, Instagram,Twitter. eller att vi ska göra inlägg där.
Hur rimmar detta med objektivitet och god public service?

Kommentarer

  • Hej Putte och tack för en riktigt bra fråga!

    Sociala medier är ett sätt att finnas där publiken finns och just Facebook, Instagram och Twitter är på många vis bra plattformar för att föra en dialog med lyssnare. Det är också verktyg för att kunna skapa bättre journalistik. På det hela taget tror jag (liksom Sveriges Radios ledning, just vad jag tror är ju inte så viktigt) att vår närvaro i sociala medier kan tillföra mer värde än vad det skapar problem.

    Men problem finns. Till exempel är det du skriver om att någon eller några redaktioner hänvisar oss lyssnare till att följa er på Facebook, Instagram, Twitter inte okej. Om de verkligen sagt detta, håller jag med dig om att det är otillbörligt gynnande och i strid med vårt sändningstillstånd. Kontakta den redaktionen, eller berätta för mig var du hört detta, för de gör fel och måste lära sig det! Det går även att rapportera detta hit:
    Granskningsnämnden- Myndigheten för press, radio och tv

    Däremot får - och bör - vi nämna olika sociala medier-plattformar i radio för att väcka intresse för olika satsningar vi gör. Det måste alltså finnas ett syfte om vi nämner ett varumärke, som att det på vårt konto eller via vår hash-tag finns innehåll som är intressant eller att vi behöver lyssnares hjälp för att bidra med innehåll.

    I sändning får vi aldrig uppmana lyssnare att gå med i enskilda sociala medier-tjänster och bör undvika generella besöksuppmaningar. Vi kan alltså säga Bilder från reportaget hittar du på vårt Instagramkonto, @medierna (ett syfte) men ska undvika ett omotiverat Följ oss gärna på Instagram, @medierna.

    Så, väldigt bra fråga! Jag delar med mig av frågan och svaret till mina kolleger, för detta behöver vi påminna varandra om. Vi har en riktigt bra handbok för sociala medier, och det jag har skrivit här bygger till stor del på vad som står på sidan 34 i den:
    https://t.sr.se/srhandbok

    Och, som sagt, om du hör något som du tycker är omnämnande av dessa stora företag utan att det finns ett uttalat syfte, så ta det med den redaktionen, eller med oss webbmastrar i detta forum*. Detta syfte får inte vara att den lokala P4-kanalen ska få fler följare än lokaltidningen eller liknande. Vi har ett högt förtroende hos våra lyssnare och detta ska vi inte slarva bort på den typen av tramsigheter.

    Trevlig helg!

    ----
    * Även detta forum finns på en kommersiell plattform. Jag arbetar för att vi internt och när vi talar med lyssnare ska säga "Sveriges Radios support-forum", men allt som oftast säger vi "Kundo".
    Annika Webbmaster