Radioteater och ljudböcker

Ni har ju mängder med radioteaterpjäser liksom böcker inlästa av författaren eller andra som sänts i radio.
Varför lägger ni inte ut detta fantastiska arkivmaterial?

Kommentarer

  • Hej Svante!

    Problemet här är att vi inte äger rättigheterna, eftersom författare, dramatiker, skådespelare, musiker, översättare och många andra varit inblandade i den här typen av produktioner.

    Mycket ligger dock tillgängligt, men kan vara svårt att hitta till, så jag hoppas att du och andra lyssnare har nytta av denna sammanställning.

    Dramaserier
    Botanisera gärna på denna sida med drama-serier:
    P1 Drama

    För oss som vuxit upp med "Radioteatern ger [titel] av [författare] - gonggong" kan P1 Dramas serier kanske kännas "fel" (men ge dem en chans, att de är annorlunda är inte samma sak som att de är dåliga!). De har liksom inte samma aura av Teater (med versalt t) som de äldre produktionerna.

    Drama-arkivet
    Vi har köpt loss rättigheter för en del äldre verk och samlat dessa i Drama-arkivet i P1, men de rättigheter vi köpte var tidsbegränsade och allt eftersom dessa löpt ut, försvinner program från arkivet.

    Där hittar du bland annat:Dessa (och fler) pjäser fanns ännu tillgängliga när jag skrev om det till en annan lysnare i höstas. Möjligen kan rättigheterna på något av verken ha hunnit gå ut sedan dess. Jag hoppas dock att du hittar några dramer som du uppskattar där!

    Radioföljetongen & Radionovellen
    Jag vill även passa på att tipsa om att vi har en massa fint innehåll hos Radioföljetongen & Radionovellen.

    Här hittar du Samlade Radionoveller.

    Och någon följetong som kan förgylla tillvaron under isoleringen på grund av corona bör de flesta kunna finna:

    Spänning från P3 Serie
    Vi har en mängd serier som är spännande och intressanta, där de jag tagit del av verkligen har varit som gjorda för "sträck-lyssning". (En heter Smittan och om den är extra lämplig eller olämplig nu, vet jag inte. Lite som med Pesten av Camus ...)

    Kolla här:
    P3 Serie

    Drama för unga
    Bland våra produktioner som egentligen är riktade mot barn, finns en hel del som passar även för mig, som är 50+, exempelvis Anne Franks dagbok och Bröderna Lejonhjärta

    Fler bra berättelser finns här:
    Drama för unga

    Hoppas att det räcker en bit på vägen, även för lyssnare som blir hemma ett tag ...
    Annika Webbmaster
  • Jag passar på att tipsa kolleger om min sammanställning, för det finns säkert fler lyssnare som hör av sig om liknande frågor!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En kollega på P1 Drama noterade att den lista jag skrev över pjäser i Darma-arkivet hade fått med två pjäser som vi inte längre har kvar:
    Free Life (Monica Fagerholm) och Sextiofyra minuter med Rebecka (Ingemar Bergman) är borta.
    Jag tog därför bort dem från mitt svar ovan.
    Annika Webbmaster
  • Kan jag idag lyssna på radioteaterns "Dickie Dick Dickens" från 1960-talet? Om, publicera gärna en länk eller var jag kan lyssna.

  • Detta frågade jag för några år sedan också. Tyvärr blev svaret nej och jag antar att det gäller fortfarande.
    Bästa hälsningar
    Svante Uller
  • Dickie Dick Dickens kommer ligga inlåst i ett arkiv intill tidens slut, ingen chans att lyssna på SR:s version.
    Däremot, om man kan norska så finns här https://radio.nrk.no/serie/dickie-dick-dickens hela 8 säsonger, över 50 avsnitt. Norska radions hemsida är allt vad SR:s inte är, finns hur mycket gammal radioteater som helst att höra på.
  • Hej!

    Det enda vi har att erbjuda via vår webb idag är ett kort klipp, 18 minuter in i programmet, här, där det framgår att föreställningen inte finns att lyssna på i sin helhet av upphovsrättsliga skäl.:
    Möt skådespelaren Samuel Fröler

    Tack för tipset om den norska versionen, Pontus. Jag försöker tipsa de lyssnare som önskat serien under det senaste året om den!

    Dickie Dick Dickens finns som talböcker (alltså inte samma som vår dramatisering, utan en uppläsning) och du kan be ditt bibliotek låna hem dem:
    Sökning Dickie Dick Dickens, talbok

    Som vanliga böcker finns de förstås också.

    Men vi befinner oss i en märklig tid där många människor kan behöva lite extra glädjeämnen. Populära äldre radioserier är något som jag tror att många skulle uppskatta extra mycket nu (helst i FM, med tanke på att det många som har starka minnen till Dickie Dick Dickens inte har samma möjligheter att lyssna via webben, som de generationer som växt upp med datorer).

    Jag ser till att de kolleger som styr över vårt utbud får del av dessa tankar. Även serierna Räkna med bråk och I plommonstop och paraply kommer jag att tipsa om, eftersom även dessa har efterfrågats ofta.
    Annika Webbmaster
  • Det låter ju underbart, hoppas de lyssnar.
    Jag fick svaret att "inte ens om SR tilldelades extra pengar skulle vi satsa på att tillgängliggöra äldre program" av någon programchef. Jag slutade nästan helt lyssna på SR då, tappade intresset också för de bra programmen.
    Kan ju hoppas att de tänker om lite! Då ändras ju min negativa attityd med.
    Avsnittet av I plommonstop och paraply där sir Henry råkar skänka bort sin bil vill jag helst av allt höra igen!
  • Men ... Jag hade skrivit ett långt svar, som försvann innan jag postade det!

    Tar ett kort svar:
    Utbudsansvariga för P1 har inte haft möjlighet att svara, men jag vet att de har en extrem arbetsbelastning eftersom vi behöver lägga om flera av P1:s planerade sändningar på grund av rådande smittskydds-läge.

    P1 Drama har svarat:
    Det är för tillfället inte aktuellt att tillgängliggöra/reprisera I plommonstop och paraply och/eller Dickie Dick Dickens.
    Jag har även kontaktat webbkanalen P4 Plus, som idag är en musikkanal med äldre lyssnare som målgrupp. Om de planerar att utöka utbudet, från musik (och musikprogram som Tio-i-topp), tycker jag att den här typen av serier vore det första de ska satsa på.

    Mer än så tror jag inte att jag, som webbmaster, har möjlighet att göra.
    Annika Webbmaster
  • Äsch, lite till kan jag göra, inte för Dickie D. D. och liknande serier, men för att hjälpa er att finna radioteater!

    NRK har massor av dramatiseringar här:
    https://radio.nrk.no/kategori/hoerespill

    Svenska YLE:s drama:
    https://arenan.yle.fi/audio/program/30-396

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Jag hade väl egentligen inget hopp om något, vet ju hur Sveriges Radio fungerar.
    Men tack Annika, du borde ju vara chef på SR.
    Jag ska se vad Yle har, har bara lyssnat på deras På minuten (jag försökte lyssna på den finskspråkiga versionen av I plommonstop och paraply med, ibland är man ledsen att man inte kan finska!). Men deras svenska radioteatrar ska jag undersöka.

    Dansk radio har med en del, om man förstår danska. Världens bästa thrillerserie t.ex. Den som hette Rösterna när den gick hos SR:
    https://www.dr.dk/bonanza/serie/378/stemmer-der-draeber/65193/stemmer-der-draeber-16

    Skulle jag inte hatat Radiopsykologen skulle jag ringt dit och frågat vad man ska göra om man är deprimerad för man saknar gamla radioprogram...
  • Men tack Annika, du borde ju vara chef på SR.
    Bevare mig väl! Jag är värdelös på att organisera saker, så vi låter mig göra det jag är van vid - förstå problem och försöka lösa dem där det går och förklara varför det inte går annars.

    Dansk radio har med en del, om man förstår danska.

    DR:s arkiv är förstås också värt att undersöka - och om det är ett drama jag är bekant med (som Hamlet, som vore kul att höra på just danska!), så kan det nog gå, men tyvärr är min danska lite för dålig för att jag ska våga mig på det annars ...

    https://www.dr.dk/radio/programmer?genre=lydb%C3%B8ger (motsvarar vårt Radioföljetongen, men med endast en tillgänglig följetong)

    https://www.dr.dk/radio/programmer?genre=fiktion (motsvarar ungefär P3 Serier, men betydligt färre titlar än hos oss)

    Deras "Radioteater" eller Drama arkiv för radio hittar jag inte. Här finns det en del "Drama", men det verkar vara tv (de smakprov jag gjort):
    https://www.dr.dk/bonanza/kategori/7/drama

    Skulle jag inte hatat Radiopsykologen skulle jag ringt dit och frågat vad man ska göra om man är deprimerad för man saknar gamla radioprogram...
    Åh, som jag har väntat på att få höra dig i programmet! Vi var ju inne på att både du och jag skulle behöva lite hjälp redan för två år sen, (men du berättade aldrig att du hade svårt för Radiopsykologen).
    Annika Webbmaster
  • Och här fann jag en del Radioteater hos DR:
    https://www.dr.dk/soeg?query=Radioteatret&filter=Alle&sort=Relevance
    Annika Webbmaster
  • Ja, det med radiopsykologen är ett skämt jag brukar dra...
    Jag har svårt för hela det konceptet. En kompis till mig sa att det var enda gången han stängde av radion...
    Men det är bra klart om folk blir hjälpta!

    Jag lyssnade på en serie på Yle här, Klassfesten - den var ju helt ny men den var bra ändå.
    Er serie Den enögda kaninen har ju också varit bra - så man kan ju lyssna på SR:s nya serier med. Det känns lovande att Moa Gammel blivit någon slags konstnärlig chef på Drama, hon känns som en talang för radio-drama.
    Synd bara att det är så lite gammalt. Jag hoppas på SR:s 100-årsjubileum om fem år!
  • Håller med om radiopsykologen.
  • Det är off topic här, men programmet Radiopsykologen ha vi sänt sedan 2009, och det hade inte överlevt så länge om vi inte hade lyssnare som tycker mycket om programmet ...

    Synpunkter på våra program får ni gärna skicka till Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se

    Det ligger utanför mitt jobb, men är nyfiken! Jag undrar om ni har liknande känslor för exempelvis Allvarligt talat, som ofta tar upp liknande frågor (sorg, självkänsla, oförmåga att känna sig tillfreds eller vad det nu kan vara), men ur en annan vinkel. Om det liksom är formen (snarare än innehållet) som ni har svårt för?
    Annika Webbmaster
  • Jag har lite svårt för allvarligt talat med faktiskt, men det beror ju klart på vilka frågor de svarar på. Den där högtidligheten blir bitvis parodisk med, men det kanske är meningen. Känns lite som ett låtsasprogram, avlöna en kändis för att prata lite.
    Så det är nog mer formen, sådana frågor är ju viktiga.
    Vad gäller radiopsykologen så känns det väl kanske lite tveksamt att andra ska höra på deras samtal. Måste vara svårt att dra gränser där, vad som ska ut i etern.
    Men vissa kanske har lättare att ringa dit än en vanlig psykolog, så för dem är det väl bra.
    Jag har inget problem heller att SR sänder (för mig) dåliga program, det finns ju många bra (även om jag sällan lyssnar på dem numera, tappade liksom sugen för SR efter programchefens deklarering att Gamla program är totalt uteslutna).
  • Förresten, fram till i höstas gick en programpunkt som hette Ur arkivet (torsdagar 01.35, fast fredag 01.35 när jag upptäckte det). Sista året var det repriser av Trädgårdsdags, men innan dess var det olika gratisprogram från arkivet.
    Det var synd att det försvann.
  • Allvarligt talat är helt o.k. men när det gäller radiopsykologen känns det för mig som SR ju kolporterar på andras olycka. De hjälpsökande skulle ju, som jag ser det behöva sitta ner, kanske under flera sejourer med en psykolog. För mig är det programmet som kvickfixböckerna av typ en-minutschefen.
  • Ok. Intressant synpunkt.

    Jag tror att det största värdet med program som Radiopsykologen är att vi som lyssnar kan känna igen oss och kanske inspireras till att ta tag i våra egna demoner. Lite som med Fråga doktorn (eller Bildoktorn, Trädgårdsdags och Språket och vad det än kan vara för program där lyssnare får hjälp att reda ut något i sändning ...) Det problem en lyssnare formulerar, är något som angår fler än just den lyssnaren. (Det som är botten i dig är botten också i andra.)

    Jag vet inte vilken programchef som deklarerat att äldre program är totalt uteslutna och tror att du missuppfattat. Vi dammar nämligen av en del äldre program både nu och då, även om det inte sker så ofta som du önskar, och inte med just de program du vill höra.

    Vi har Smokerings, klassiska barnradio-program som Trollet med den gula kepsen, vi lade för någon vecka sedan ut en över 35 år gammal uppläsning av Mörkrets hjärta, oförglömligt läst av Max von Sydow, vilket bara är en av de många klassiska uppläsningar Radioföljetongen & Radionovellen tillgängliggjort det senaste året och fler kommer, Sommar & Vinter i P1 har fyllt på med avsnitt långt innan poddarnas tid. (Här kan ni se vilka vi har från 1960- och 1970-talet, 34 program får jag det till!)

    Något generellt "locket på för äldre program" råder helt enkelt inte.
    Annika Webbmaster
  • Det är det här programmet jag syftar på https://sverigesradio.se/avsnitt/1141696
    Nordegren och Epstein från 3 september 2018, ca 20 minuter in. Jag har skickat in en fråga och svaret var svårt att misstolka.
    Men det är klart, lite ser jag ju att ni har.

    Jag slutade lyssna på N & E efter det, trots att de var hjälpsamma. Och mycket annat med, får liksom inte ut något av Spanarna eller andra bra program längre.
    Jag har varit flitig radiolyssnare sen jag var liten, men nu kände jag att de flesta program är bortkastad tid, tyvärr.
  • Tack för länken!

    Det är 25 minuter in i programmet, och den här länken går direkt till rätt del:
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1141696?start=1500
    (Starta med play-knappen vid "Börja lyssna från: 25 min")

    Tråkigt att du slutade lyssna på Nordegren & Epstein, som ju gjorde ett seriöst försök att svara dig. Björn Löfdahl, som svarade, är programdirektör, så svaret han gav är väl förankrat. Och det han sa var bland annat:
    Sveriges Radio har valt att prioritera journalistiken och bevakningen av det som sker nu. Skulle Sveriges Radio få ett betydande tillskott av pengar, skulle inte tillgängliggörandet av gamla program inte vara det första som prioriterades.
    Så du har rätt i din tolkning att ett Öppet Arkiv i stil med det SVT har inte ligger högst upp på direktionens önskelista om vi själva får bestämma vad vi lägger resurser på. Om vi får öronmärkta medel, kanske vi resonerar annorlunda.

    Men det finns ju mellanting mellan ett storskaligt öppnande av arkiven och att helt lägga locket på för nostalgiker. Ni kommer att kunna ta del av äldre innehåll. Vi kommer att erbjuda nytt, fast gammalt, innehåll, även om vi i första hand satsar våra resurser på att bevaka det som sker nu.
    Annika Webbmaster
  • Det intressanta är ju att tydligen har SVT en oerhört mycket större budget eller ser inga upphovsrättsliga problem. Det gamla materialet gjordes ju på den tiden när SR själv gjorde sina program (nästan uteslutande i alla fall). Björn Ls inställning verkar vara en ursäkt för att han inte vill.
  • Det är ju synd att SVT och SR inte är samma bolag, så som det var en gång. Då skulle ju Öppet arkiv-pengarna även kunna tillfalla radio. De andra nordiska länderna har det ju så.

    Sen vet ju jag att det finns en del hela gamla program, och Avgörande ögonblick är ju trevliga fem minuter. Fast jag är lite sur över att ni tog bort Ur arkivet som gick en natt i veckan.
    Jag skickade in till lyssnarservice för några år sen, ett förslag att det då och då (en gång per år kanske) skulle gå någon äldre serie, en Paul Temple på sommaren t.ex. Man undrar ju vad det rör sig om för summor för repriser...

    När folk dör märker man ju också hur klent SR är, när Bosse Schedin dog nyligen t.ex. Kunde inte någon tagit fram ett av hans tågprogram eller ett gammalt Melodikryss - han var ju så bra programledare där. På den tiden var ju krysset bra flätat också, jag har lite svårt för krysset idag även om Eldeman är en bra programledare. Men någon korsordskonstruktör är han sannerligen inte.

    Nej, det var ju synd om Nordegren & Epstein. Men jag tappade som sagt sugen för dem och SR, och de hade haft en svag vårsäsong det året också. Jag är väl sådan att jag lyssnar på antingen allt eller inget, och man blir ju låst om man slaviskt följer ett program som går så ofta.

    Det är väl kanske inte ditt jobb att svara på den här typen av kommentarer Annika, så jag ska inte skriva mer (om jag inte får något tekniskt problem!) men det är kul med engagerade radiomännsikor. Ha det bra!
  • Det intressanta är ju att tydligen har SVT en oerhört mycket större budget eller ser inga upphovsrättsliga problem.
    Bakgrunden till SVT:s Öppet arkiv är att SVT fick ett anslag på 60 miljoner från Kulturdepartementet och därigenom kunde köpa loss rättigheterna för många program och bygga tjänsten:
    ”Regeringen har redan bidragit till Öppet arkiv”

    Även UR fick 32 miljoner och vi på Sveriges Radio fick 8 miljoner kronor för att satsa på arkiven. Hur UR använde sina medel vet jag inte, men jag tror att vår del användes till att digitalisera det innehåll pengarna räckte till. För medarbetare på Sveriges Radio finns ett fantastiskt arkiv med radioinslag från 1930 och framåt. Det gör att vi snabbt kan finna program och inslag som vi sänder i radio (och som alltså är tillgängliga för lyssnare indirekt, efter att vi först återutsänder dem i radio).

    Att vi gjorde detta var delvis för att programmen annars hade förstörts. En del av den teknik som använts genom åren har varit skör och om vi inte hade lagt resurser på att bevara arkiven (snarare än att öppna dem), hade det inte bevarats åt eftervärlden.

    Så "grunden till ett arkiv" finns, men att öppna detta skulle kosta pengar. I de diskussioner vi fört med Copyswede och andra upphovsrrätts-organisationer har vi helt enkelt inte nått en lösning som båda sidor varit till freds med. Det har däremot SVT gjort. Varje år är det massor av upphovsrättsinnehavare som får pengar för sin medverkani program som visats i Öppet Arkiv.
    Det gamla materialet gjordes ju på den tiden när SR själv gjorde sina program (nästan uteslutande i alla fall).
    Musiker, kompositörer, författare, översättare, skådespelar och regissörer är några av de upphovsmän som varit inblandade i de program vi tar upp i denna tråd (drama och uppläsningar).

    Kunde inte någon tagit fram ett /.../ gammalt Melodikryss - han var ju så bra programledare där.
    Jovisst! Väl bekomme:
    Melodikrysset trettio år senare...

    Hoppas att det är rätt, jag har inte lyssnat själv ...

     Men någon korsordskonstruktör är han sannerligen inte.
    Att göra bra korsord är svårt. Jag har inte tålamod nog, men här är ett som jag tåtade ihop för kanske 15 år sen. (Hoppas innerligt att det inte är lika utmanande att lösa som det var att få till!)

    Högst off topic. Men med detta önskar vi på Sveriges Radio en trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack för bra och intressant svar. Onekligen underlig medelsfördelning men den förklarar en hel del.
    Tack också för trevligt äppelkryss. Är du pomologie krysskonstruktör?
    Är pro på pomologi så är ju också, för att komma in på trådens huvudämne, Trädgårdsdax med Schenkmanis ett program som vi inte heller kan höra.
    Allt gott.
  • Jo, det var ett trevlig äppel-kryss! Kul att där var så många ord med temat!
    Det svåraste är ju att konstruera lätta korsord.
    Men numera är datorgenererade kryss ju vanligt, sammansatta av en dator och en redaktör och ibland försett med påhittat namn som konstruktör.

    Jag minns den där jubileumssändningen Bo Schedin gjorde (inte den som låg under länken dock, där var första Melodikrysset i kort-version, kul det med i och för sig).

    Konstigt att UR fick så mycket, kan man ju undra varför men men...
  • I "Spanarna", eller nåt annat program som jag brukar följa, pratade man just om att Dickie Dick Dickens just gjorts tillgängligt, i alla avsnitt och hur bra det fortfarande var.
    De två svenska skådespelerskor som spelat mot Martin Ljung intervjuades (så det kunde ju inte varit Spanarna) Det var 1/4 så det kanske var ett skämt alltihop, för jag hittade bara länken hit - inga avsnitt någonstans.
    Mycket trist

  • Så hörde jag nåt om en nyföljetong/radiodrama för barn, om ett barn som var rädf, men blev tvungen att vara modig..
    Hur hittar jag den?
  • Det var   Epstein & Nordengren https://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4058
    som pradade om Dickie D D,
    men kanske också Spanarna..

    Var finns avsnitten?
  • Elisabet, så intressant om det verkligen kan stämma med Dickie Dick Dickens.

    Att vi kulle ha ett sådant aprilskämt låter fullkomligt otänkbart. Vi brukar helt enkelt inte skämta så att folk blir besvikna när de får reda på att det var ett skämt. Jag kollar upp och återkommer!

    Barnprogrammet du söker är detta:
    Modigast i världen i Barnradion
    Modigast i världen" handlar om Alba, som är rädd för allt, och den lata geten Yanko. Tillsammans måste de ge sig ut på vandring över hela sin ö för att hitta Albas pappa. Men hur ska man våga vara modig när man är rädd för nästan allt?
    Annika Webbmaster
  • Åh, så tråkigt att du fick intryck av att serien fanns tillgänglig. Det gör den tyvärr inte.

    Här kan vi lyssna igen (klicka på den blå play-symbolen vid "Börja lyssna från: 28 min", så kommer ni till rätt del av programmet).
    Nordegren & Epstein: Bröllopet inställt!

    Många lyssnare har hört av sig till Nordegren & Epstein om samma sak vi skriver om här, med önskemål om mer drama och uppläsningar. Just Dickie Dick Dickens har en särskild plats i många lyssnares hjärta. Louise Epstein har därför letat upp serien i våra interna system och lyssnat på första delen. Det är hon som säger:
    ...och jag tyckte så mycket om det. Underbara skådespelare, utmärkt tajming och underhållande. Jag skrattade.
    Vi får höra klipp från serien i Nordegren & Epstein. Anita Wall och Lena Söderblom, som båda spelade karaktären Effi Marconi, intervjuas. Inslaget är helt klart värt att lyssna på - men innebär tyvärr inte att serien finns tillgänglig för våra lyssnare.

    Att Dickie Dick Dickens fick ett så positivt mottagande av Louise Epstein och att lyssnare som var för unga för att komma i håg när serien sändes på 1960-talet nu kan ha blivit nyfikna, hoppas jag kan bidra till att vi hittar ett sätt att erbjuda programmet publikt. Men varken jag eller Nordegren & Epstein har möjlighet att lägga ut serien. Däremot kan vi framföra era önskemål, och det sätt Louise Epstein gör det på i programmet, är nog ett av de mer effektiva för att nå alla kolleger som kan påverka saken.

    Jag skriver till Nordegren & Epstein och tackar för inslaget! (Samt till en annan redaktion jag har kontakt med och påminner om mitt förslag att erbjuda DDD digitalt som "underhållning i karantänens tid".)

    Tack även till dig, Elisabet, som tipsade om inslaget!
    Annika Webbmaster
  • Är du pomologie krysskonstruktör?
    Ja. Jag gjorde det krysset för cirka 15 år sedan med ambitionen att skapa ett "tätt kryss" utan svarta rutor eller stoppmarkeringar. Att konstruera korsord visade sig ännu klurigare än att lösa dem, så jag fick viss respekt för konstruktörerna ...
    Trädgårdsdax med Schenkmanis ett program som vi inte heller kan höra.
    Väl bekomme:
    SR Minnen: Dags för trädgårdsdrömmar

    Det är en något redigerad version av det allra första programmet, och den jargong mellan Schenkmanis och Samuelsson som jag är van att höra har inte utvecklats än. Där har detta intervjuprogram en del bättre exempel:
    Trädgårdsdags under 25 år

    Konstigt att UR fick så mycket, kan man ju undra varför men men..

    Jag tror att både UR och SVT, som båda har ljud + rörlig bild i arkiven, hade höre andel innehåll som var än mer akut att rädda, som helt enkelt var skapad med en teknik som inte var arkivbeständig.

    För vår del var det väldigt olika nivå på innehållet. Det var (om jag fattat det rätt - men jag är inte så insatt) framförallt en del av det "halvgamla" innehållet, kanske från 1980-talet, som var skapat med en teknik som gjorde det akut att digitalisera, medan det äldre innehållet var mer beständigt. Att bevara innehållet är en av de saker vi använde pengarna till, en annan att systematisera och registrera, så att det går att återfinna, och där har det säkert varit väldigt olika nivå genom tiderna och beroende på vilken redaktion (och även vilken kollega) som har märkt upp banden. Saker som verkade självklara när de sändes, kan bli helt obegripliga 55 år senare, när de kolleger som skapade systemet inte arbetar kvar.
    Annika Webbmaster
  • Vad kul att höra om DDD i N & E, jag har skrivit en artikel om DDD som jag kunde fylla på lite fakta i (en tidning lovade att eventuellt ta in den, men det var ett år sen så det blir nog inget. Jag hade skrivit flera om gammal radio, ingen som bryr sig om sånt tänkte de nog). Tack för det tipset, det var kul. Speciellt med Lena S och Anita W.
    Jag har ju hört alla 36 + 8 avsnitten av DDD dels på SR Minnen och på radiogodis, men jag är ju klart för en repris jag med även om I plommonstop och paraply har större prioritet i min värld.
    Ha det bra Annika - jag är förresten korsordskonstruktör (fast bara lite nu, datorgenererade kryss och repriser har tagit alla jobb från mig)!
  • OFF TOPIC
    jag är förresten korsordskonstruktör
    Det gissade jag av denna formulering:
    På den tiden var ju krysset bra flätat också,
    ON TOPIC, (lite i alla fall)
    Om du får lite tid över, kanske du kan bygga ett korsord (eller annan klurighet) med radio-tema? Lite frågor om program och radiomedarbetare som var stora under 1960- och 1970-talet (alltså målgruppen lyssnare på över 70 år, vars sociala liv beskurits rejält) ... Många skulle älska det!

    Vi på Sveriges Radio skulle i så fall kunna lägga ut det på någon sida hos oss och tipsa om det.

    Sen är du smart nog att väva in frågor som rör de program du saknar mest (I plommonstop och paraply), för att påminna andra lyssnare om programmet. Ju mer de googlar för att ta reda på vad Björnstrands karaktär hette, desto fler kommer att minnas programmet med samma glädje och saknad som du själv. Och det minskar förstås inte chanserna att vi dammar av serien och erbjuder den på ett eller annat vis.
    Annika Webbmaster
  • Påskgodis från Sveriges Radio Drama:

    Följande dramaklassiker går att lyssna på i appen Sveriges Radio Play under ”Dramaklassiker” samt på sverigesradio.se från och med skärtorsdag 9 april:
    • Amorina av Carl Jonas Love Almqvist från 1963.
    • Ett dockhem av Henrik Ibsen från 1953
    • Hedda Gabler av Henrik Ibsen från 1956
    • Lille Eyolf av Henrik Ibsen från 1968
    • Rosmersholm av Henrik Ibsen från 1951
    • Som ni behagar av William Shakespeare från 1961
    • Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf från 1958
    • Körkarlen av Selma Lagerlöf från 1958
    • Ett drömspel av August Strindberg från 1962
    • Fröken Julie av August Strindberg från 1957
    • Påsk av August Strindberg från 1952.
    Sedan tidigare finns (som nämnts ovan) även Kameliadamen av Alexander Dumas d.y, Kallocain av Karin Boye, Swedenhielms av Hjalmar Bergman, Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg samt William Shakespeares Hamlet tillgängliga för lyssning.

    Läs mer här:
    Sveriges Radio Drama lägger ut klassiker till påsk
    Annika Webbmaster
  • Det låter ju trevlig, jag får lyssna på en del av de här (även om jag skulle föredra Lilla Fridolf framför Lille Eyolf - men den är säkert också bra). Men vad kul att man lättar på arkiv-låsen lite. Stieg Trenters kriminalpjäser från 40-talet eller Storklas och Lillklas från 1939 med Ragnar Falck (reprissändes när jag var liten) kanske kan vara nästa sak att ta fram.

    Jag har förresten gjort ett radiokryss. Om det blev bra vet jag inte, svårt när man vill få med så många temaord som möjligt. Jag kan skicka det till dig Annika, om jag får en adress. Så får du göra vad du vill med det sen.
  • jag skulle föredra Lilla Fridolf framför Lille Eyolf
    Detta är inte Lilla Fridolf. Däremot handlar det om Lilla Fridolf och det innehåller minst två scener från radioprogrammet som du kanske kan fröjdas åt. Väl bekomme!
    Snedtänkt med Kalle Lind: Om Lilla Fridolf
    Jag har förresten gjort ett radiokryss. Om det blev bra vet jag inte, svårt när man vill få med så många temaord som möjligt. Jag kan skicka det till dig Annika, om jag får en adress.
    Spännande! Jag skriver till dig på den adress du har angett här, så får vi se vad vi kan göra av det ... Tack!
    Annika Webbmaster
  • Var/hur hittar man "SR Minnen"?
  • Jag vet inte om det är exakt detta du menar men kanske kan det hjälpa dig. Att hitta historiskt material på SRs hemsida tycker jag är svårt och absolut inte intuitivt.
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=5722028