Radioteater att köpa som CD-bok

Hej, i många år har jag lyssnat på olika radioteaterproduktioner. För några år sedan köpte jag två av produktionerna. Vilka finns att köpa?

Det är många produktioner som jag tror att ni har i era arkiv som skulle vara roligt att komma åt.

Hur går jag tillväga för att hitta hur jag kan köpa fler och kan man önska några fler till salu?

M v h
Anna Arvsten

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Sveriges Radio-butiken
    De dramaproduktioner vi har till salu bör du kunna hitta här:
    Sveriges Radio-butiken, radioteater

    Även en del av utbudet för barn och ungdomar passar alla. Alice i Underlandet är ju till exempel en klassiker utan övre åldersgräns:
    Sveriges Radio-butiken, radioteater för barn

    Gratis på webben
    Vi har även en del drama som du kan ladda hem gratis från Drama-arkivet i P1 på vår hemsida.

    Av upphovsrättsliga skäl är det en begränsad del av vårt utbud - och de finns inte kvar hos oss "för evigt" (vilket annars är det vanliga när det gäller program i erbjuder för nedladdning, alltså poddar). Passa därför på att ladda hem det som intresserar dig medan det går! Om du laddar hem en föreställning från hemsidan så kommer den nämligen att finnas kvar hos dig även när programmen försvinner från vår sida.

    Observera att om du laddar hem samma föreställning genom vår app för Iphone eller Android, så kommer den att försvinna därifrån samtidigt som den tas bort från vår hemsida, så du behöver ladda hem den på annat vis, och om du inte är van att ladda hem poddfiler, tror jag att det enklaste sättet är att göra det via länken "ladda ner" på vår hemsida!

    Ett axplock:
    Även Drama för unga har en del dramaserier som jag, som 50-åring, inte känner mig för gammal för. Bröderna Lejonhjärta, Anne Franks dagbok och Lycko-Pers resa till exempel.

    (OBS att du naturligtvis kan lyssna från vår hemsida även utan att ladda hem avsnitten först. Vissa av verken kanske är sådana att du gärna vill höra dem en gång, men inte är intresserad av att spara dem för framtida lyssning.)

    Trevlig lyssning och hör av dig om du behöver hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Påskgodis från Sveriges Radio Drama:

    Följande dramaklassiker går att lyssna på i appen Sveriges Radio Play under ”Dramaklassiker” samt på sverigesradio.se från och med skärtorsdag 9 april:
    • Amorina av Carl Jonas Love Almqvist från 1963.
    • Ett dockhem av Henrik Ibsen från 1953
    • Hedda Gabler av Henrik Ibsen från 1956
    • Lille Eyolf av Henrik Ibsen från 1968
    • Rosmersholm av Henrik Ibsen från 1951
    • Som ni behagar av William Shakespeare från 1961
    • Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf från 1958
    • Körkarlen av Selma Lagerlöf från 1958
    • Ett drömspel av August Strindberg från 1962
    • Fröken Julie av August Strindberg från 1957
    • Påsk av August Strindberg från 1952
    Sedan tidigare finns (som nämnts ovan) även Kameliadamen av Alexander Dumas d.y, Kallocain av Karin Boye, Swedenhielms av Hjalmar Bergman, Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg samt William Shakespeares Hamlet tillgängliga för lyssning.

    Läs mer här:
    Sveriges Radio Drama lägger ut klassiker till påsk
    Annika Webbmaster