radiostörning

Min bror bor på ett ganska nytt äldreboende i Järfälla efter en stroke för ett par år sedan.
Han har alltid lyssnat på radio men nu i det rum han bor i så är det så stora störningar på sändningarna att det inte går att använda radion längre. Vi har försökt med 3-4 olika apparater.
Det, för oss löljiga är, att tar vi ut radion i korridoren o allrummet utanför hans rum så fungerar det perfekt. Så störningen är av oss lokaliserad till rummet.
Vi har en ide om att det kanske är trygghetslarmet som han en "svarshögtalare" uppsatt i rummet som orsakar detta. Kan det vara så? och går det i så fall att göra något åt detta?
Jag mailade igår till kommunens servicecenter, fick svar att detta var något nytt, för den personen i alla fall.
Han har nu föreslagit att vi testar med en s.k DAB radio.
En investering för oss o platsutrymmet ger mer problem.
Tror ni att DAB radio löser problemet?

Kommentarer

  • Hej
    Ja det kan absolut vara larmet som stör, men vad man kan göra åt det har jag tyvärr inget svar på.
    Det fungerar inte bättre vid ett fönster? En del radioapparater har ju en antenn som bara är en tunn sladd - finns det möjlighet att hänga en sådan ut genom ett fönster?

    DAB borde fungera i Järfälla, men det kan ju vara att även det skulle störas ut - men ni borde ju kunna få lämna tillbaka den om det inte fungerar.

    mvh