Radioföljetongen ”Händelser vid vatten” uppläsning Rolf Lassgård

Min syster, som fått allvarliga problem med synen, vill lyssna på: Radioföljetongen Händelser vid vatten, uppläsning Rolf Lassgård. Och kunna lyssna på delarna 1, 2, 3, 4... i ordning.
Hur gör jag för att hjälpa henne?
Vänligen
Ulla-Lene

Kommentarer

  • Hej!
    Enklast är nog om hon lyssnar via webbsidan, serien finns samlad i en grupp där avsnitten ligger i rätt ordning och spelas upp i en följd.
    https://sverigesradio.se/grupp/34024

    Samma grupp går att nå via appen, men jag tror det är lättare att hantera sajten.

    mvh
  • Hej Karolina - problemet är att jag, som ofta lyssnar på radioföljetongen, på webben inte får upp ”Händelser vid vatten ”. Bara del 4, tror jag det var!
    Resten var Lundströms bokradio m m.
    Jag har aldrig förstått hur jag ska hitta en bra radioföljetong som gick för ett halvår
    sedan, t ex. Och få de upplästa delarna i ordning.
    Jag kan ju stå ut med det eftersom jag ser.
    Men min syster har hastigt mist synen. Och nu är det viktigt att hon får lyssna på
    något riktigt bra!!
    Vänligen
    Ulla-Len
  • Hej igen Karolina - nu såg jag att hela boken ligger (i ordning) på Lundströms Bokcirkel.
    Tack för det:-)
    mvh
    Ulla-Lene

  • Så bra att du kan hjälpa din syster!

    Men för att hjälpen ska bli enklare att både ge och ta emot (och för att det ska bli enklare att lyssna även för dig) vill jag tipsa om hur du hittar alla avsnitt av en serie sorterade i rätt ordning.

    När du kommer till sidan med alla avsnitt av Radioföljetongen & Radionovellen, ska du bläddra ned till länkarna som ligger nedanför dessa avsnitt, se bilden:

    De länkarna leder till "avsnitts-grupper" där avsnitten ligger sorterade i rätt ordning. Om du vill, kan du dessutom lyssna på dessa avsnitt utan attmanuellt starta nästa. Listan är en automatisk spellista.

    Som min kollega Karolina skrev, är dessa sorterade grupper enklare att hitta till på hemsidan än i appen, men framöver, när din syster kommer in i någon form av vardag och behöver få allt att fungera utan att kunna se, kanske appen är enklare för just henne. Många synskadade, inte minst de som varit seende och förlorat synen som vuxna, tycker att vår app i Iphone fungerar väl med mobilens inbyggda talsyntes, Voice over.

    Hör därför av dig om du vill ha en beskrivning på hur man gör samma sak i mobil-appen!

    Annika Webbmaster
  • fantastiskt