Radioavsnitt i Volumio

Hej.

Jag använder en Raspberry pi med Volumio för att lyssna på radio. Direktsänd radio går fint då jag kan klistra in länkar till era kanaler och på så vis lyssna. Jag skulle vilja lyssna på enstaka radioprogam på detta vis oxå, exempelvis Elektroniskt i P2. Jag har testat att klistra in länk (https://sverigesradio.se/avsnitt/1202782) till programmet i Volumio men det fungerar inte. Vet ni om det finns något sätt för mig att lyckas med detta? Jag förstår att man inte kan streama dessa program hur som helst med tanke på upphovsrätt mm men det är ett väldigt bekvämt sätt för mig att lyssna och ganska bra ljudkvalitet oxå, eller så bra det kan bli med komprimerat ljud.

Hälsningar,
Christer

Kommentarer

  • Hej Christer!

    Volumio var en ny bekantskap för mig (eller en gammal bekant som jag glömt bort?).

    Detta är inte till en hjälp när det gäller just Elektroniskt i P2, men vi har ju rätt många andra program som vi erbjuder som poddar, och för dessa program verkar det finnas tillägg till Volumio:
    Updated Podcast plugin for Volumio

    De program vi erbjuder som podd hittar du här:
    Sveriges Radios poddar A-Ö

    För musikprogram är det förmodligen ett annat sätt att lyssna (hemsidan i Chromium?) eller att lyssna med Volumio när programmet sänds som gäller. Även om Volumio gör lyssningen enklare borde du kunna få till något enkelt sätt med samma ljudkvalitet i Chromium eller annan browser.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.

    Tack för ditt svar.

    Vet du om det går att skicka ljudet från Sveriges radios play-app vidare till volumio via dina?

    Christer
  • Det borde gå att skicka via Bluetooth (eller Chromecast, om Volumio stödjer det).

    Bluetooth ser i alla fall ut att ha stöd:
    Volumio Bluetooth receiver

    Annika Webbmaster
  • Hej.

    Har testat att följa guiden du länkade till utan att lyckas, får fortsätta att testa. Volumio kan para ihop med min telefon men vill inte koppla ihop verkar det som...

  • Jag har stort hopp om att du kan lösa detta! Återkom gärna, men om problemet gäller Volumio och Blåtand generellt, snarare än vår app, kan jag vi inte ge mer hjälp än den du själv kan söka upp.

    En stor fördel med open source-plattformar, är att det oftast finns hjälpsamma medmänniskor (både användare och utvecklare) som gärna delar med sig av sina tips. Det lilla jag sett nu av Volumio verkar inte vara något undantag! En sökning på Volumio bluetooth problem ger ett antal träffar, och jag har på känn att lösningen finns där någonstans.
    Annika Webbmaster