Inget ljud i Radioapans app (Iphone och Ipad)

Hej! Vi har en två-och-ett-halvtåring här hemma som älskar att spela Radioapan-apparna! Men sedan nån vecka tillbaka funkar inte ljudet! Vi har testat att starta om både appar och padda och även avinstallerat och installerat om apparna.
Är det nåt som ni haft problem med? Det har alltid funkat bra innan.
//Rebecca

Kommentarer

  • Hej Rebecca!

    Detta svar gäller Ipad. Om du använder en annan plattform, så hör av dig, så felsöker vi  just den.

    Saknat ljud för Radioapan-app, Ipad
    Du har nog råkat slå på "ljudlöst" i ljudinställningarna. Därmed har du stängt ned följande ljud.
    • Varningar
    • Notiser
    • Ljudeffekter
    • Spelljud
    Radioapan-spelet hanterar alltså ljuden som ett spel. Däremot har du kvar volymen på "Medieljud", som är det som reglerar många andra appar, exempelvis Sveriges Radio Play.

    Åtgärda så här:
    1. Svep uppåt från skärmens nederkant (eller från övre högra hörnet) för att nå Kontrollcenter
    2. Kontrollera att ingen av knapparna för Ljud av eller Stör ej är aktiverad
    Kul att vi har en ung generation som tycker om vårt utbud! Återkom gärna och berätta om detta hjälpte.
    Annika Webbmaster
  • Åh, vad glad min dotter blev nu, det funkade fint!
    Det är inte lätt att felsöka när man har en nyfiken liten tusenfingrad bläckfisktjej som kommer åt de mest obegripliga knappar! Vi hade ingen aning om att den var på "stör ej", för ljudet på alla andra appar och spel funkade! Ofta är svaren den enklaste lösningen som är rätt framför näsan på en! Tusen tack!
  • Härligt att läsa!
    Annika Webbmaster
  • Tack för det här inlägget, det hjälpte oss också!
  • En fördel med ett forum är att många lyssnare får hjälp av den fråga en lyssnare tar sig tid att ställa! Denna tråd är välbesökt och de flesta som läser har nog liknande problem. Därmed har vi förhoppningsvis hjälpt många barn att åter kunna spela Radioapan-apparna! Tack för den påminnelsen, Iris.

    Om du hittat hit av en slump och är nyfiken på Radioapan-apparna, så läs om dem här.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Vi har samma problem, inget ljud på varken Radioapan eller Radioapan kojan. Ljudet på telefonen är på och den är inte på stör ej. Alla andra apparna har ljud som vanligt. Vad är fel?
  • Jag tror att du trots allt har slagit av ljudet. Media-appar som Sveriges Radio Play fungerar även när mobilens ljud är av, medan spel som Radioapan tystnar.

    Beskrivningen ovan gäller Ipad. Hos dig med Iphone är det ännu enklare att lösa, även om det är lika svårt att lista ut vad som är fel! Ändra bara ljudinställningen med knappen på sidan av telefonen, alltså den som har läge på/av.
    Använda sidoknapparna, hemknappen och andra knappar på din iPhone

    Om det mot förmodan inte var så enkelt, så återkom, så får vi nysta i vad som i så fall kan vara fel.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Nu ramlade polletten ner - jag hade stängt av ringsignalen på telefonen. Ingen aning om att den inställningen påverkar ljud även från appar, men min treåring kommer bli överlycklig!
  • Ingen aning om att den inställningen kunde påverka ljud även från appar
    Inte jag heller, förrän jag stötte på de första felrapporterna om detta för Radioapan-apparna och Melodikrysset-appen (som också påverkas). Det är varken speciellt tydligt eller logiskt, tycker jag.

    Skönt att treåringen åter får höra Radioapan och de andra filurerna i Sagoskogen!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Ljudet funkar inte här heller. Har iPad Air och stör ej är inte aktiverat, vad kan det då bero på? Har testat att avinstallera appen och ladda ner den igen.
  • Hej Elin!

    Du har kontrollerat så att "stör ej" (månen) inte är på. I kontrollcentret syns även inställningen för "tyst läge" (klockan). Om den är överkryssad så tryck på den inställningen och ändra detta!

    Annars:
    Kan du ha dragit ned volymen för spel till noll? Det påverkar inte media-appar, så ljudet från t. ex. Sveriges Radio Play kan fungera ändå. Starta Radioapan-appen och testa att höja ljudet med volymknapparna:
    Justera volymen på iPad

    Testa även om du har ljud ifall du lyssnar med hörlurar!
    Annika Webbmaster
  • Klocksymbolen saknas i kontrollcenter på min ipad. Att höja och sänka med knapparna när appen är igång gör tyvärr ingen skillnad.

    Hörlurarna funkar! Men kan vi få ljudet att funka även utan hörlurar?
  • Det löser vi säkert!

    Har din Ipad-modell en sidoknapp (se här)? Den knappen kan styra antingen ljudomkopplare eller lås rotation. Du väljer vilket under Inställningar > Allmänt

    Välj ljudomkopplare under Sidoknappens funktion. Kan du nu slå av det ljudlösa läget med knappen?
    Annika Webbmaster
  • Ja! Det berodde på sidoknappens funktion! Tack för hjälpen 🤩
  • Bra jobbat av oss som inte gav upp! Hoppas att familjen får det trevligt i Radioapans sällskap framöver.
    Annika Webbmaster
  • På min iPad av äldre modell måste läget vara ”Lås rotation” för att ljudet ska funka.

    Tack, appen är en favorit för både mormor och 2,5-åringen😁!
  • Bra att vi kan tipsa varandra om vilka inställningar som fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika !
    Jag har problem med appen radioapan. Har talat med apple support som gick igenom det de kan göra och bad oss kontakta er. Vore tacksam om ni kunde ring upp mig på [raderat nummer]
    Hälsningar
  • Hej David!
    Jag svarar helst i forumet (kundo.se/org/teknisk-support/d/radioapan-apparna-har-inget-ljud), där det går att dela bilder och länkar! Läs igenom de svar ovan som har hjälpt andra lyssnare. I korthet är problemet att mobilen eller plattan har spelljudet avstängt.

    Om du inte blir hjälpt så återkom och berätta:
    1. Har du Ipad eller Iphone? (Berätta även modell om du vet!)
    2. Blir det ljud med hörlurar?
    Annika Webbmaster