Radion har börjat hacka (Firefox 56)

För någon vecka sedan började radion hacka. Korta avbrott - mycket irriterande. Lyssnar via http://sverigesradio.se/varmland
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Göran!
    Jag misstänker att felet är samma som det Ingo rapporterade in om P4 Stockholm, i slutet av denna tråd:
    P4 Stockholm

    Han får detta fel i senaste versionen av Firefox (56) på Windows 10. Det ser ut som om du använder samma webbläsare (information som vi webbmastrar kan se).

    Varför det blir problem vet vi ännu inte, och problemet drabbar inte alla. T ex har jag kolleger med samma version av Firefox som inte får detta fel ... Om du har möjlighet att testa en annan webbläsare (t ex Chrome eller Edge) så hoppas jag att det går att lyssna utan att det hackar, tills vi har löst problemet!

    Tack för att du rapporterade in detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej. Samma här, hackigt med Firefox sen 5-6 okt. Har för mig att det kom en uppdat då. Ok med Explorer m.fl.
  • Hej Calle!
    Kan du kolla vilken version du bör ha, 32- eller 64-bitars? En annan lyssnare hörde av sig efter att Firefox uppdaterats till 32-bitars men hans windows-system kör 64 bitar.
  • Hej Jesper
    Kollade nu och jag kör med Firefox 56.0 (32-bitars) och Windows7 64-bitar.
    Kanske det som är problemet då?
  • Vi vet ännu inte vad felet beror på. Ingo, i tråden jag länkade till ovan (P4 Stockholm) har nu fått en uppgradering så att han har 64-bitars, men felet kvarstår.

    Det har heller aldrig varit några problem med 32-bitars Firefox förr.

    Ingos problem har lösts genom att han ändrade från hög- till mellankvalitet i Firefox. Hoppas att det kan hjälpa även dig! Klicka på den lilla pilen till höger om volymreglaget i spelaren i Firefox. Då fälls ett lager ut där du ser vilken ljudkvalitet du använder nu. Om du klickar på "ljudkvalitet" kan du byta kvalitet.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Kanon, ändrade Firefox till Ljudkvalite: Mellan.
    Fungerar nu utan sekundtapp var 15:e sekund.
    Har inte ändrat 32-64 bitar utan kör som tidigare med Firefox-32 och Win7-64.
    Gott!
  • Skönt att det hjälpte även dig!

    Min misstanke är att det absolut inte är er uppkoppling som på något vis blivit långsammare och att det är därför lägre ljudkvalitet hjälper, utan att det är något i hur Firefox nu buffrar eller kodar av ljud som ändrats och kräver en lite lägre bitrate för att ljudet ska gå att spela upp innan bufferten tar slut.
    Annika Webbmaster
  • Vad bra att finna detta! Kör också Firefox 56 (32-bit) på en Windows-10 och ljudet hackar (lyssnar på P4 Västerbotten) och har gjort så i en vecka typ. Testade just att byta till mellankvalitet på ljudet och sen dess har det inte hackat alls. Skönt!
  • Så bra att du hittade hit, Lena!

    Det slår mig att alla ni som skrivit vilken kanal ni har lyssnat på, har lyssnat på lokala P4-kanaler. Det vore intressant att se om det är en slump, eller är kopplat till t ex de långa programblocken i P4 ... Ifall någon av er har lyssnat på en annan kanal eller kan tänka er att testa t ex P1, P3 eller musikkanaler som P4 Plus också, så berätta gärna om det är någon skillnad!

    Alla våra kanaler finner ni här:
    http://sverigesradio.se/sida/allakanaler.aspx
    Annika Webbmaster
  • Kanal spelar ingen roll, har andra lyssnare rapporterat in.

    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har samma problem med hack i alla SR:s kanaler på SR:s sidor. Använder Firefox. Om jag istället lyssnar på Tunein https://tunein.com/radio/local/ så är det inga problem med avbrott. Det är också i Firefox.
  • Har senaste tiden haft samma problem som beskrivs här. Problemet har varit på alla de kanaler jag lyssnat på, P1, P3, P4, P5. Kör på Firefox 56.0 32 bitars.
    Har nu ändrat till "Mellan-kvalitet" och problemet har försvunnit på alla dessa kanaler.
  • hur ändrar man ljudkvaliteten? kör firefox
  • Hej alla!

    Bengt:
    Tack för information om att det fungerar med Tunein! Om du vill lyssna via vår webbplats, så kan du testa det som hjälpt andra lyssnare, att sänka till mellankvalitet, se svaret till Göran nedan.

    Thorgun:
    Bra att du hittade hur du gör - och att åtgärden hjälper!

    Göran:
    Klicka på den lilla pilen till höger om volymreglaget i spelaren i Firefox. Då fälls ett lager ut där du ser vilken ljudkvalitet du använder nu. Om du klickar på "ljudkvalitet" kan du byta kvalitet.

    Om felet kvarstår därefter, så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej Alla
    Omställning till mellankvalitet fungerar!!

  • Tack för återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Vi försöker förstå detta fel, och jag undrar om ni får samma problem (i hög kvalitet) även med någon av dessa kanaler:
    • P2 Klassiskt
    • P2 Världen
    • P3 Din Gata
    • P3 Star
    • P4 Plus
    • Radioapans Knattekanal
    Det räcker med att ni testar någon av dessa och berättar om det hackar eller inte. Vi har sett andra problem som har drabbat P1, P2, P3 och lokala P4-kanaler, men där dessa (rena musik-kanaler) inte varit drabbade, och jag undrar om det kan finnas något samband ...

    Länkar till alla våra kanaler finner ni här:
    http://sverigesradio.se/kanaler/

    Tack på förhand för hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Nu har jag kört P4 Plus på ljudkvalitet hög ca tre minuter. Hackade två ggr.
    Fortsatt efter att ändrat till ljudkvalitet mellan. Inget hack på mer än 10 min streaming.
    (Firefox senaste version, Stationär dator ansluten med kabel till repeater.)
  • Tack, det är alltså ingen skillnad mellan en ren musiklanal och kanaler "med radioprogram" och tablå hos dig.

    I så fall tror jag att samma sak gäller för andra drabbade, men om någon till kan testa, så vore det bra, för då kan jag helt stryka vissa felkällor!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag lyssnar ofta på P2 Klassiskt på mitt jobb, och jag har samma problem sedan några dagar: någon gång per minut (ibland oftare) tystnar musiken helt under ett par-tre sekunder. Jag tror att det måste ha att göra med Firefox 56. Jag kör med Windows 7, fast lina. När jag byter till Chrome har jag inget problem.
  • Tack, Torsten!
    Felet har helt klart med uppdateringen till Firefox 56 att göra. Vi på Sveriges Radio behöver dock förstå vad i Firefox som har förändrats för att se om vi kan påverka problemet på något vis!

    I det ärende jag har skapat, hade jag skrivit att felet verkar drabba Windows 10 (men lagt in att en lyssnare med Mac och Firefox 56 har liknande fel). Att du får samma problem på Windows 7, var bra att veta, för att felet har visat sig på tre olika operativsystem gör att vi inte behöver leta efter fel kopplade till just Windows 10 ...

    ´Bra att du har märkt att Chrome fungerar! Du kan förhoppningsvis fortsätta att lyssna med Firefox genom att sänka kvaliteten på ljudströmmen:
    Klicka på den lilla pilen till höger om volymreglaget i spelaren. Då fälls ett lager ut där du ser vilken ljudkvalitet du använder nu. Om du klickar på "ljudkvalitet" kan du ändra denna. Att byta från hög till mellan har hjälpt andra lyssnare!

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack! Det fungerar att sänka ljudkvaliteten. Jag hör ingen skillnad.
    /Torsten H.
  • Så bra!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har läst tråden och vill rapportera samam problem. Firefox 56.0.1 (32-bit) och Win 7 (32-bit). Vill inte behöva välja mellan kvalité. Har någon prövat olika inställningar i Firefox about:config?
  • Hej !
    Jag använder Win7, Firefox, och lyssnar ofta på P4plus, skall sänka kvalité till mellankvalité och se om det hjälper...
    Tack för tipsen på den här sidan....

    Radionörden i Bollebygd
  • Bertil:
    Bra att du hittade hit! En lägre kvalitet har hittills hjälpt alla lyssnare jag varit i kontakt med och jag hoppas självfallet att även du blir hjälpt!

    Marcus:
    Jag tror att de flesta lyssnare tycker att det är enklare att ändra en inställning i webbspelaren, än att gå in under about:config, men om du hittar någon inställning som påverkar problemet, så berätta!

    Som jag skrivit högre upp, är det troligen inte kvaliteten i sig som är problemet (för de flesta av er har nog möjlighet att ta del av strömmade filmer t ex utan att stöta på detta problem, och film brukar ha betydligt högre bitrate än vår högsta ljudkvalitet). Min misstanke är att det är något i hur senaste Firefox buffrar eller kodar av ljud som ändrats.

    Vi har ett ärende på detta som webbutvecklarna ska kika på, men det är inte bland det vi prioriterat högst, i och med att det troligen inte är hos oss själva felet ligger. (Osvuret är dock bäst - vi kan göra något fel som andra webbläsare kompenserar för och som just Firefox 56 är känslig för!)

    Alternativ till att sänka kvaliteten
    Lyssna i Firefox, men via Tunein (vilket Bengt tipsade om högre upp):
    https://tunein.com/ (alla kanaler bör finnas - och finnas även i 192 kbps)

    Lyssna via en annan webbläsare. Om du väljer t ex Edge eller Chrome, kommer det dessutom att låta bättre, eftersom de webbläsarna använder ett annat ljudformat (HLS-strömmar som bygger på AAC) än Firefox (MP3). Om anledningen till att du inte vill sänka kvaliteten är att du vill ha ett så rikt ljud som möjligt, är alltså Firefox inte det bästa alternativet idag:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Lyssna på våra direktlänkar i ett spelarprogram som Windows media player eller VLC:
    Direktlänkar

    Som sagt, hittar du någon inställning i Firefox som påverkar detta problem, så berätta! Dels för att hjälpa andra lyssnare som vill behålla högsta kvaliteten och dels för att det i så fall är något som kanske kan hjälpa oss att förstå bättre vad det är som skapar problemet - och (om möjligt) hitta en väg runt detta!
    Annika Webbmaster
  • Tack för kunnigt och engagerat svar! Direktlänkarna till AAC fungerar bättre, men det hackar faktistk fortfarande i mina spelare. Har ännnu inte testat VLC.
  • Ok.
    I vilken spelare öppnades AAC-länkarna? Intressant att även dessa hackar! Har du testat direkt länkar även till MP3 i 192 kbps? Det är den ljudström som Firefox i hög kvalitet använder.

    Webbutvecklarna hos oss har nu försökt återskapa felet på olika vis, utan att lyckas. Eller, en webbutvecklare lyckades provocera fram något liknande genom att öppna 25 flikar med olika mediesajter. Det blev då korta avbrott ungefär en gång i minuten hos oss, men när han stoppat och startat ljudet fungerade det som vanligt.

    Och att något som liknar felet kunde provoceras fram på det viset, hjälper ju inte riktigt, för 25 flikar med olika mediesajter, är troligen inte vad som orsakar era problem ... Dessutom fungerade det sedan som vanligt hos oss, vilket ju inte är fallet hos er ...

    En sak vi ännu inte har kikat på, är om felet skulle kunna vara kopplat till någon form av (vanligt förekommande) tilläggsprogram i Firefox som blockerar vårt innehåll (eller försöker analysera det "on the fly", innan det får spelas upp, snarare).

    Enklaste sättet att kartlägga detta är att köra Firefox i safe mode via följande val: > Help > Restart with Add-ons Disabled. (Hoppas att det är så man gör även i Firefox 56!)

    Om problemet försvinner när tilläggen är inaktiverade så vet du att problemet kommer från tilläggen. Inaktivera då alla tillägg efter att du startat om Firefox på vanligt sätt, och aktivera dem ett i taget så att du kan hitta källan till problemet.

    Hittar du något den vägen, så är vi förstås väldigt intresserade!
    Annika Webbmaster
  • Hej, skulle ni som har problem kunna testa att stänga av hårdvaruaccelration?
    Om man öppnar Options och scrollar nästan längst ned så finns det en rubrik som heter Performance - klicka ur "Use recommended performance settings" och klicka sedan ur "Use hardware acceleration when available".
  • Ingen skillnad att klicka ur ovan nämnda tips från Karolina.
  • Tack.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Som svar på Annika ovan.
    Jag har testat VLC, Foobar 2000, Potplayer, och alla hackar när jag kör direktlänkar i AAC 192. När jag testat MP3 i 192 'blippar' ljudet istället för att hoppa. Men ganska olyssningsbart ändå.
    Nu har jag dock en teori som jag verkar rimlig. Håller på att testa den nu. När jag stänger av mitt virusskydd Bitdefender Free så verkar i alla fall spelarna fungera utan hopp eller hack. Testar med Firefox nu också, men jag verkar få glapp i sändningen fortfarande.
    Hur kan detta åtgärdas? Går det anmäla till Bitdefender att denna ström från er adress inte ska analyseras?
  • Det bör gå. Här står hur:
    How to add antivirus exclusions (exceptions) in Bitdefender 2017

    De strömmar som används har adresser som börjar https://http-live.sr.se/ eller http://http-live.sr.se/

    Berätta gärna om detta hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Fråga till dem av er som har Windows 7:
    Kan ni  återskapa detta fel i Internet Explorer? (Internet Explorer på just Windows 7 och lägre använder nämligen samma ljudlänkar som Firefox.)

    Calle som har Windows 7, har högre upp i tråden skrivit att Internet Explorer inte får samma fel, men jag skulle vilja veta ifall detta gäller fler av er drabbade ...
    Annika Webbmaster
  • Ljudinställningen verkar vara förinställd på "hög", går det att ändra inställningen till "mellan" eller "låg" permanent (så att man slipper ändra varje gång)? (Firefox 57+, win10)
  • Pelle:
    Förlåt sent svar! Inställningen borde sparas ... Du använder inte "privat surfning" som inte sparar data?
    Privat surfning - Använd Firefox utan att spara historik

    Lagras andra inställningar, som vilken P4-kanal som är "din" och vilken kanal eller vilket program du senast lyssnade på?

    Alla:
    Måste ni andra också ställa om ljudkvaliteten varje gång?

    Marcus:
    Gick det bra att lägga in https://http-live.sr.se/ och http://http-live.sr.se/ som undantag i Bitdefender? Påverkades Firefox något alls av undantagen, eller är det två separata problem?

    Alla (i synnerhet Marcus):
    Åke och Kenth har rapporterat in problem med Firefox 57, där ljudet inte fungerat alls (alltså snäppet värre än vad som rapporteras här). Kenth har dock sett att det fungerar utan problem ifall han stänger ned sitt antivirusprogram. Och detta program är Bitdefender Free v1.09.55 ...
    Kan inte lyssna live på Firefox 57 - buffrar

    Är det fler än Marcus som använder just Bitdefinder Free?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har gett upp med Bitdefender Free och kör nu Avast Free. Det är fortfarande problem med att köra sr.se genom Firefox (avbrott med ojämna mellanrum). Men nu går det utan problem att streama genom andra spelare!

  • Tack! Synd att det inte var så enkelt som att Bitdefender Free är den gemensamma nämnaren. (Jag misstänkte att det inte var så simpelt eftersom du tydligt skrev att det var Foobar, VLC m fl som påverkades - inte Firefox - men hoppas går ju!)

    Vi har nämligen fortfarande inte kunnat återskapa felet själva och även om ni är många som rapporterat in detta, är det långt ifrån så många som det skulle ha varit om det alltid drabbade alla med Firefox 56 (och högre). Troligen krävs det ytterligare någon faktor för att felet ska uppstå.

    För att lyssna via vår sajt är det alltså fortfarande lägre kvalitet i Firefox eller högsta kvalitet i en annan webbläsare som gäller. Och sedan finns det en hel uppsjö andra sätt att lyssna på, till exempel genom fristående spelarprogram. Hå hå, ja ja ...
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    I en annan tråd om detta problem har To rapporterat in att Internet Explorer ger samma fel som Firefox. Det intressanta är att To har Windows 7, och på Windows 7 och äldre använder Internet Explorer samma ljudströmmar som Firefox ...

    Att To fick samma problem i Internet Explorer + Windows 7, får mig därför att repetera min fråga från 8 nov:
    Fråga till dem av er som har Windows 7: Kan ni  återskapa detta fel i Internet Explorer? (Internet Explorer på just Windows 7 och lägre använder nämligen samma ljudlänkar som Firefox.)

    Ni med Windows 7:

    Som administratör i forumet kan jag se information om den dator ni har använt att skriva till oss med, bland annat operativsystemet (alltså vilken version av exempelvis Mac eller Windows ni har). Det stämmer oftast, ibland ser jag felaktig information.

    Ni som ser ut att ha just Windows 7, och där jag gärna vill veta hur Internet Explorer fungerar med direktlyssning på hög kvalitet är:Ni andra:
    Det är ju endast datorn som ni skrev hit med som "berättat" vilket operativsystem det är. Ifall någon av er även har tillgång till en dator med Windows 7 eller Vista, så vill jag självfallet veta hur Internet Explorer (och även Firefox) beter sig på den. Fungerar högsta kvaliteten?

    Själva kan vi inte återskapa felet i Internet Explorer (heller), och eftersom den webbläsaren på Windows 7 är en kombination som är väldigt vanlig bland medarbetare på Sveriges Radio, borde vi (som även arbetar med att ge support till kolleger) ha märkt ifall det var generella problem med detta ... Men om ni som fått problemet i Firefox också får det i Internet Explorer på Windows 7, är det någon annan gemensam nämnare än Firefox som vi ska leta efter hos er.

    Men för att leta efter en sådan nämnare, ska Internet Explorer uppvisa samma typ av fel hos någon annan lyssnare än To ...

    Hoppas att ni hänger med i hur jag menar och att några av er kan ta er tid att hjälpa oss att förstå felet bättre! Jag vet att de flesta av er medvetet valt Firefox och kanske inte känner er så bekväma med Internet Explorer, och ifall vi själva kunde återskapa felet, skulle jag självfallet inte be er testa ditt och datt.

    Tack på förhand.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen.
    Jag har Windows 7 och testar nu Internet explorer. Har dock inte lust att installera senaste versionen utan kör IE v 9.0.8112
    Det fungerar dock bra och utan avbrott.

    Vad jag ine prövat är olika former av uppkoppling utan gör bara via mobilt bredband (usb-modem).
  • Tack! Det är samma teknik i den versionen, så att du inte får samma fel, försvagar misstanken om att det är den teknik "den äldre" spelaren använder som ger felet.

    Hoppas att fler med Win 7 har möjlighet att testa, så att vi säkrare kan bedöma om detta spår ska avfärdas eller inte!
    Annika Webbmaster
  • Vad jag ine prövat är olika former av uppkoppling utan gör bara via mobilt bredband (usb-modem).

    Själv har jag kikat även på era IP-nummer (annan data jag ser bakom kulisserna) och inte sett någon uppenbar gemensam nämnare i internetleverantör eller geografiskt.

    Däremot tror jag att det finns något som förenar er som drabbas som vi har missat i våra försök att återskapa felet, som en inställning eller ett tilläggsprogram.

    Fel som detta har alltid en förklaring.
    Annika Webbmaster
  • Har ockaså testat att köra Firefox i Safe mode (utan tilllägg) men det blir samma fel i direktsändningarna.
  • Bra, jag funderade just på om jag hade fått något svar på den saken!

    Förr eller senare kommer vi på vad det är för gemensam nämnare, och antingen blir det då en känsla av "suck, varför kollade vi inte upp det snabbare?" eller "oj, kan den saken påverka spelaren?".

    Vilket får mig att tänka på ett fel vi hade i Android-appen för ett år sedan, där vi efter många om och men insåg att den gemensamma nämnaren hos dem som fick felet var att deras klocka i telefonen gick fel ... (En bugg i appen - det borde förstås inte påverka - men vi kunde inte återskapa den till att börja med, eftersom det krävdes en så specifik omständighet.)

    Klockan tror jag inte har med saken att göra den här gången, eftersom Internet Explorer inte har någon annan tidsinställning än Firefox. Men det är ett intressant exempel på att även påtagliga buggar som sker varje gång hos några av våra lyssnare ibland är väldigt svåra att återskapa ...
    Annika Webbmaster
  • Även jag har Firefox (57.02), samma problem i DIREKTsändingarna (att lyssa på "play" funkar utan problem) här, måste sänka ljudkvaliteten till  "mellan".
    Har inga problem att lyssna på kommersiella kanaler som Megapol, osv.

    Det ska sägas att det blivit lite bättre, det hackar inte lika mycket idag, jämfört med för typ 3-4 veckor sedan.
    Jag tror det beror på buffringen, kan ni inte justera denna " inne i huset"?

    Tycker det är fel av er att skylla på - eller åtminstone utgå ifrån att det beror på Firefox,  IE, eller andra externa källor när ALLT talar för att ni skulle behöva justera era sändningar......
  • Hej Johan!

    Bra att det blivit något bättre, men det är förstås illa att felet fortfarande finns kvar.

    Varför frågar vi om Internet Explorer?
    Jag vill förtydliga varför jag felsöker de saker jag gör, för om du tror att det beror på att vi  inte vågar misstänka att felet finns på vår sida, så har jag varit otydlig. Dessutom spelar det mindre roll ifall felet ligger i nätverket, webbläsaren, vår kod eller på våra servrar eller beror på utomjordingar och att 2017 är ett primtal - felet kvarstår och vi behöver förstå vad som sker. Vi på Sveriges Radio vill att lyssnare ska kunna ta del av vårt innehåll även i Firefox på högsta kvalitet.

    Var felet finns (där utomjordingarna och primtalet är de enda teorier jag strukit), är däremot relevant för vad vi ska ge för råd till lyssnare och vad v själva kan göra för att felet ska upphöra. Om felet ligger hos oss blir jag glad, för då ökar ju vår möjlighet att påverka det enormt!

    Anledningen till att jag varit intresserad av hur just Internet Explorer fungerar är just för att jag misstänkte att felet kunde ligga hos oss. Samma hack även i IE på Win 7 och lägre skulle nämligen innebära att felet bör finnas på vår sida, eftersom den spelare som finns i Firefox också används i IE (på Win 7 och lägre).

    Ingen har kunnat återskapa detta fel i IE (utom en lyssnare i en annan tråd). Det innebär inte att vi är övertygade om att felet ligger utanför våra egna system, men det innebär att samma spelare som har problem med samma ljudströmmar fungerar över samma nätverk i en annan webbläsare än Firefox. Det vill säga att Firefox är den enda webbläsare detta fel tycks förekomma i. Vilket inte innebär att det är hos Firefox felet ligger. Det kan vara vi som gör något fel, men det felet märks endast i just Firefox.

    Fel hos Sveriges Radio, i Firefox - eller en kombination?
    Felet är förmodligen beroende av minst tre faktorer, vår spelare, Firefox och ytterligare en okänd faktor. Det är den okända faktorn jag vill hitta. Vi har kikat på http/https, tilläggsprogram, antivirus-program och en del inställningar i Firefox, geografisk spridning av er drabbade, internteleverantörer, val av kanaler, operativsystem och en del annat.

    Ännu har vi inte kommit på vad som är gemensamt för er som drabbas men som inte finns hos alla med Firefox.

    Detta är vad som talar för att felet hänger ihop med vår spelare (inte nödvändigtvis i buffringen, dock):
    • Inga andra mediesajter uppvisar detta fel
    • Våra kanaler fungerar i spelaren på tunein.com även i Firefox (där jag tror att det är samma ljudström)
    Detta är vad som talar för att felet hänger ihop med Firefox:
    • Det uppkom i samband med en uppgradering av Firefox
    • Direktströmmarna hos oss fungerar i webbradioapparater, spelare som mplayer och VLC och i andra webbläsare (inklusive IE med liknande teknik)
    • Vi har inte genomfört några förändringar som vi kan sätta i samband med felet
    Detta talar för att felet dessutom kräver ytterligare en faktor:
    • Felet drabbar inte alla lyssnare. Även om ni som felanmält är många, är ni få i förhållande till hur det varit med liknande fel som drabbar alla med en viss plattform
    • Vi kan inte återskapa det själva, utom när vi överbelastat datorn med 25 öppna flikar med mediesajter igång (och även då fungerade det som vanligt efter en omstart av spelaren - trots att de andra flikarna var öppna)
    • Flera kolleger har försökt återskapa felet på sina privata nätverk, så att vi inte kunnat återskapa felet förklaras inte av att vi använt Sveriges Radios eget nätverk (vilket annars kan spela in om vi har svårt att återskapa fel)

    Vad krävs för att felet ska försvinna?
    Troligen upphör felet av sig självt om bara en av de ingående komponenterna förändras. Vår spelare kommer att behöva uppgradera en del av koden, vilket kanske kan få felet att upphöra. Den typen av uppgraderingar är dock inget som vi genomför under en kafferast, eftersom det potentiellt kan skapas väldigt många nya fel, så vi behöver tid för tester och så vidare.

    Felet kan också upphöra vid en uppgradering av Firefox framöver, på samma vis som det uppstod.

    Dessutom kan felet upphöra hos någon lyssnare genom att han eller hon förändrar just den där, ännu okända, faktorn. Den dag någon av er hör av er och berättar att felet försvunnit i samband med router-byte, en service-packinstallation, en förändrad säkerhetsinställning eller liknande, så kommer vi förstås att förstå detta bättre.

    Eller om någon av er berättar att felet inte finns i sommarstugan utan bara hemma i stan eller inte märks på en av tre datorer i samma nätverk ...

    Ungefär så tänker vi. Jag hoppas att det nu är tydligare att vi verkligen inte utgår från att felet ligger "hos någon annan" och varför vi inte kommer vidare med felsökningen just nu, utan som första åtgärd rekommenderar kvalitets-sänkning eller att lyssna i annan webbläsare.
    Annika Webbmaster
  • Det var ett långt och omständigt svar utan att svara på något - du borde sadla om till politiker...

    Okej, OM det nu bara drabbar användare av Firefox - varför kan ni då inte reproducera felet själva? Allt era tekniker behöver göra är ju att installera Firefox och se vad som händer....

    Dessutom har du fel att detta skulle gälla enbart för senare uppdateringar av Firefox, både bpde Firefox- och Chromeanvändrare har drabbats tidigare, googla på buffring hack sveriges radio så ska du se att "frågan" varit uppe för debatt hos er tidigare. T ex här https://kundo.se/org/sverigesradio/d/hack-i-streaming/ 2014, och DU SJÄLV var inne och svarade då FÖR TRE ÅR SEDAN ......
    Det finns fler exempel....

    Svara även på frågan om ni kan justera sändningens buffring. Det borde löst problemet. Jag fick aldrig något svar.

    Om inget annat hjälper/är tekniskt möjligt så kan ni ju erbjuda en permanent switch till "mellan" kvalitet på ljudet i livesändningarna. Ärligt talat hör man inte skillnaden med "hög" ändå.

    Jag hoppas du har förmåga att svara på ett meningsfullt sätt - annars kan du faktiskt låta bli för det skapar bara irritation med ordbajsande nonsenssvar. Faktiskt!
  • Det var värst vad ett längre resonerande svar kan väcka irritation. Jag tackar istället Annika för ditt svar, funderingar och engagemang. Sällan jag mött nått liknande i supportersvängen.

  • Marcus:
    Tack.

    Jag blev lite förvånad av att mitt försök att förklara sågs som innehållslöst svammel. (Det är kanske snarare väl innehållsrikt och gav mer information än vad Johan bad om, vilket gör det svårare att hitta kärnan.)

    Johan:
    Det är bra att du berättar att mitt svar var otydligt, men jag förstår inte hur detta var ett ordbajsande nonsens-svar. Vad var nonsens?

    Jag försöker svara igen. Säg till om det fortfarande är otydligt.

    OM det nu bara drabbar användare av Firefox - varför kan ni då inte reproducera felet själva?

    Viktig fråga. Om vi visste varför vi inte kan återskapa det, så vore vi närmare en lösning ... Felet uppstår inte hos alla med Firefox, utan endast hos ett fåtal. Anledningen är troligen att felet kräver "något mer" för att uppstå. Men vad?

     DU SJÄLV var inne och svarade då FÖR TRE ÅR SEDAN

    De problem vi har haft tidigare är bra att minnas när vi felsöker, men det fel vi ser här uppkom nu under hösten och har inte samma orsak som något buffringsproblem jag känner till sedan tidigare.

    Detta stycke kan hoppas över om du ogillar långa texter:
    Tack för länken som väckte blandade känslor. Jag minns hur jobbigt det var för lyssnarna och hur skönt det var när vi löste det problemet! Felet 2014 berodde på överbelastning under OS. Vi åtgärdade det akut genom att sänka den högsta kvaliteten. Efter OS utökade vi streaming-kapaciteten. Idag klarar vi betydligt högre last än då.

    Svara även på frågan om ni kan justera sändningens buffring. Det borde löst problemet. Jag fick aldrig något svar.

    Vore det för liten buffert, skulle även Internet Explorer och många andra plattformar få problem. Eftersom det inte är strömmarna som har för liten buffert, skulle en förändring på serversidan inte hjälpa. Felet är att just Firefox av något skäl inte fyller på sin buffert snabbt nog eller inte hinner koda av ljudströmmen tillräckligt snabbt.

    Möjligen skulle ni som drabbas kunna slippa problem genom att själva ändra inställningar i Firefox och få en större buffert, vilket jag skriver om i ett separat svar nedan.

    ... så kan ni ju erbjuda en permanent switch till "mellan" kvalitet

    Hjälp mig att förstå hur du menar! Menar du att Sveriges Radio borde genomföra en permanent switch och som default ge mellankvalitet till alla med Firefox eller menar du att du som själv ändrat kvalitet ska behålla den inställningen permanent? Det är nämligen en inställning som ska lagras och om det inte fungerar vill vi lösa det!

    Pelle skrev för en månad sedan att han behövde ställa in kvaliteten varje gång, men han svarade tyvärr aldrig på mina följdfrågor, om han använde "Privat surfning" och om andra inställningar (som vald P4-kanal) lagrades korrekt:
    Privat surfning - Använd Firefox utan att spara historik

    Jag frågade även om någon annan lyssnare behöver ändra denna inställning varje gång, men har inte fått några sådana rapporter. Om det är fel här, har det felet därför hittills gått under vår radar.

    Det skapar bara irritation med ordbajsande nonsenssvar

    Jag blir ledsen dels för att jag var otydlig, men även för att min ansträngning bemöts med förolämpningar. Jag vet inte vad i mitt svar som var otydligt, utom att svaret var långt. Och jag vet inte om det blev tydligare nu, men jag hoppas förstås det!

    Det är illa nog att ha problem att lyssna. Obegripliga svar från Sveriges Radio gör inte saken bättre. Hjälp mig och förklara vad det är som är otydligt om du fortfarande undrar varför vi inte ändrar bufferten eller har andra frågor!

    (Jag återkommer senare med en sak som ni som har felet gärna får testa, men jag behöver läsa på lite först innan.)
    Annika Webbmaster
  • Tillägg (lite off topic):
    Allt era tekniker behöver göra är ju att installera Firefox och se vad som händer....

    Skojar du? Finns det någon som försöker återskapa ett problem som endast rapporterats in i Firefox -  utan att använda just Firefox?

    Det som händer är att det funkar på alla kvaliteter. Först med 25 öppna mediesajter i andra flikar lyckades vi återskapa något som liknar det ni beskriver.

    Ärligt talat hör man inte skillnaden med "hög" ändå.

    Det skulle lyssnarna i den här tråden inte hålla med om. För vissa är kvaliteten en viktig fråga:
    Ljudkvalitet på sr play och sverigesradio.se
    Annika Webbmaster
  • Kom hit med hackande ljud, ställde ner kvalitet till medium och problemen försvann. MacOS och Firefox 57.0.1. Sverigesradio kan vara stolta med denna typ av support som Annika med kollegor förser oss med.
  • Tack, Mathias!

    Det är tydligt att felet drabbar även MacOS, även om jag hittills endast sett en handfull sådana felanmälningar.
    Annika Webbmaster
  • Hej alla Firefoxlyssnare!

    Felet är nu, äntligen, löst och det ska inte bli samma avbrott i hög kvalitet på Firefox längre.

    Vi gjorde fel och skickade ut ljudströmmar över http där vi borde ha gjort det över https. Firefox fick jobba onödigt hårt på att verifiera att trafiken var säker vilket slöade ned uppspelningen, är min tolkning av felet. Sedan igår blir det https hela vägen även i Firefox.

    Vi beklagar att det tog så lång tid att lösa!
    Annika Webbmaster
  • Strålande! Tack för engagemanget.
    Sen finns det ju annat att ordna med tycker jag. i gränssnitt osv. Men det har i blivit bättre.
  • Jag tycker att det är väldigt skönt att äntligen kunna lägga detta bakom oss!

    Om du har några delar av gränssnittet eller annat som du tycker att det är extra viktigt att vi förbättrar, så berätta gärna!

    Ibland kan det vara sådant vi redan är medvetna om och får mycket synpunkter på (som att spelkö saknas), annat kan vara irritationsmoment där vi kanske underskattar hur bra det vore att vi åtgärdar det (som en bättre navigation vid tablåerna), och då är det ju bra ifall vi får en tydligare bild.

    Det an även finnas förbättringar som vi inte har tänkt på. Att bli hemma-blinda är en stor risk för oss som arbetar med vår webb. Där är det ju bra att vi blir påminda om vad ni vill ändra för att sajten ska fungera bättre!

    Dessutom kan det ju röra sig om ett irritationsmoment som vi faktiskt har en lösning på redan, men där vi inte är tydliga nog, så att du i så fall får veta "hur man gör" och vi får förstå att det är otydligt, är ju viktigt! Så tack på förhand om du tar dig tid att skriva ned en del av dina tankar om detta framöver! (Gärna då i en egen tråd, så att de andra sex lyssnarna som följer denna tråd slipper en avisering om något som är "off topic"...)

    Som sagt, skönt att detta är löst - tråkigt att det dröjde så länge!
    Annika Webbmaster