Pushnotiser: öppna textversion av nyheten

Hej,

När jag får en pushnotis från Androidappen, och klickar på den, så öppnar appen ljudinslaget av nyheten och börjar automatiskt spela.

Jag läser mest textversionerna av artiklarna, och skulle föredra om detta läge öppnades istället.

Man kanske kan lägga in en inställning för detta?

Kommentarer

  • Hej Jonatan!

    Att expandera notisen och läsa den i sin helhet, går att göra utan att starta ett ljud, men jag tolkar det som att det är vad som sker när du går in med notisen du vill ha en annan lösning för.

    Jag framför ditt önskemål till app-teamet, men i och med att vår app är en ljud-app och lyssningen alltid ska vara i fokus, fungerar det som vi vill att de ska göra! Det är helt enkelt alltid ett ljud kopplat till notiserna och det är ljudet vi skickar pusharna om! För dig som hellre vill läsa nyhetsartikeln, så är alltså notisen fel väg in.

    Om du sveper bort notisen och istället öppnar appen på annat vis, så bör den nyhet som är så prioriterad att vi skickar en push-notis, finnas med bland de översta i "sin nyhetslista" (Toppnyheter om det är en push från Ekot, Lokala nyheter om det är en lokal push etc), alltså de nyhetssamlingar du når under Nyheter i appens nederkant. Gå in där så kan du läsa om nyheten och välja om du vill lyssna eller inte!

    (VMA visas med rött i appens topp, så att även lyssnare som inte har notiser påslagna ska se dem, men jag tolkade det som att det var främst nyhets-pusharna du ville förändra.)

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra appen bättre, även om vi i just detta fall troligen inte kommer att förändra appen.
    Annika Webbmaster
  • Jag instämmer helt med Jonatan.

    Mitt största problem med notiser som det fungerar idag, är att väldigt många sådana leder till ekots livesändning.

    Om man ser notisen efter att livesändningen är slut, vilket åtminstone för mig inträffar på över 50% av de notiser jag får, så får man bara lyssna på den loop som säger att livesändningen är inaktiv just nu.

    Vet inte exakt hur länge livesändningar pågår, men alldeles nyss tryckte jag på en notis som var ca 30 minuter gammal, och denna ledde till en sådan avslutad livesändning. Detta borde vara en fullt rimlig tid innan man kollar notiser på telefonen, även för de som normalt kollar telefonen väldigt ofta.

    Detta betyder att:
    1. jag får aldrig veta vad nyheten handlade om, eftersom det inte finns någon textbeskrivning
    2. istället får man höra denna meningslösa loop som man redan hört 100-tals gånger förut

    Dessa två punkter i kombination gör att pushnotiserna blir näst intill helt meningslösa. Jag avstår hellre från att trycka på en notis, eftersom chansen att faktiskt få höra ett inslag är låg, medans risken att än en gång få höra loopen är hög.

    Har tidigare haft appen installerad med förhoppningen att den skulle fungera som en bra nyhets-app, vilket den alltså inte gjorde, varför jag då avinstallerade den helt.

    Nu, ett par år senare fungerar det exakt likadant som förra gången jag testade, och nu lutar det mer åt att stänga av pushnotiser för att slippa ovanstående problem.

    Att flika upp notisen är tyvärr väldigt omständligt på androidtelefoner.
    Även om jag gör detta så hjälper det inte mycket, eftersom jag förstås är ute efter att veta mer än bara det som står i rubriken.

  • Hej Annika & Ola,

    Först och främst, tack för utförlig återkoppling, Annika!

    Jag har hittat en workaround som fungerar för mig, och det är att stänga av pushnotiserna i SR-appen, och att installera SVT Nyheters app och aktivera pushnotiser där.

    Nyheterna är ofta på samma ämne, men i SVT Nyheter-appen så fungerar pushnotiserna precis som jag vill. Även lokala nyheter fungerar riktigt bra i SVT Nyheters app.

    Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan.

    Ha det fint!
  • Hej och förlåt att vi inte svarat, trots att det ju faktiskt finns en lösning på den här delen av problemet:

    Vet inte exakt hur länge livesändningar pågår, men alldeles nyss tryckte jag på en notis som var ca 30 minuter gammal, och denna ledde till en sådan avslutad livesändning. Detta borde vara en fullt rimlig tid innan man kollar notiser på telefonen, även för de som normalt kollar telefonen väldigt ofta.

    Detta betyder att:
    1. jag får aldrig veta vad nyheten handlade om, eftersom det inte finns någon textbeskrivning
    2. istället får man höra denna meningslösa loop som man redan hört 100-tals gånger förut

    Dessa två punkter i kombination gör att pushnotiserna blir näst intill helt meningslösa. Jag avstår hellre från att trycka på en notis, eftersom chansen att faktiskt få höra ett inslag är låg, medans risken att än en gång få höra loopen är hög.
    Det går nämligen att backa i liveströmmen för Ekot sänder direkt, liksom för övriga kanaler, i upp till tre timmar. Om ni använder Iphone-appen är det rätt intuitivt. Dra tidsmarkören till vänster för att nå början av pågående sändning.

    Kommer du in under "sändningsuppehåll", eller mitt i en annan sändning än den du vill höra, så är det bara att svepa med fingret över skärmen för att nå tidigare sändningsblock. (Fråga om ni har Iphone-appen och inte hittar var ni sveper så beskriver jag bättre!)

    Med Android är det svårare att själv komma på hur man gör, så jag försöker beskriva det lite tydligare:
    1. dra tidsmarkören så långt åt vänster som möjligt för att nå "sändningsblockets" start. Om du inte når live-sändningens start med den manövern, för att du kommit in under "sändningsuppehåll" eller en annan live-sändning, så
    2. tryck på symbolen för att backa i 15 sekunder, så når du slutet av förra sändningsblocket och kan dra markören till detta blocks start

    Och en annan sak kan jag också bistå med:
    Vet inte exakt hur länge livesändningar pågår
    Det vet ofta inte vi själva heller, eftersom det styrs av nyhetsläget.

    Den senaste veckan har den kortaste sändningen varit knappt fyra minuter:
    Polisen i Sundsvall håller pressträff

    Den längsta var drygt tre timmar lång:
    Årets första partiledardebatt
    Annika Webbmaster