Pushnotiser och klickbait

Hej!
Som trogen P1-lyssnare via er app har jag under ungefär ett år noterat att fler och fler av era pushnotiser innehåller klickbait. Jag tycker att det är ovärdigt public service att sälla sig till ledet av mediebolag som använder sig av denna otydliga form av kommunikation. Som skattebetalare vill jag att public service ska tillhandahålla tydliga budskap och visa medvetenhet om att man undantagits de spelregler som får bolag på den privata marknaden att fiska efter konsumenter. Er produkt är tillräckligt bra - ni har inget behov av klickbait!

Jag bifogar en bild på två pushnotiser, två av många som utgör exempel på klickbait. Alternativa formuleringar hade kunnat vara t.ex. ”Färre söker rehab efter covid-19, X ligger bakom utvecklingen.” och ”AB Volvo går ovanligt bra. Snabb kostnadsminimering ligger bakom de positiva siffrorna.”

Återkom till mig med hur ni ser på saken och hur ni tänker kring klickbait.

Vänligen,
Ann-Ida Scheiber Gyllenspetz

Kommentarer

  • Hej Ann-Ida!

    Exemplen är från P4-Göteborg och återkoppling direkt till deras nyhetsredaktion är förstås viktig, så jag ber dem läsa detta. Jag tror dock att liknande "detta ligger bakom" och "hör förklaringen" går att hitta från många redaktioner, så frågan bör lyftas mer centralt. Jag tar därför reda på om de kolleger som jag tidigare har bollat "push-frågor" med, fortfarande är rätt personer.

    DETTA KAN LIGGA BAKOM KLICKBAIT I PUSH!

    Skrolla ned för att läsa min rafflande analys!

    Förlåt, kunde inte låta bli ... Min analys är en upprepning av det du själv skrev.

    Er produkt är tillräckligt bra - ni har inget behov av klickbait!

    En bra pushnotis ska locka till lyssning, vilket förstås får alla redaktörer att vilja formulera dem "lockande", men att locka till lyssning måste ju ske med hjälp av vårt innehåll.

    Tack för mycket viktig återkoppling med bra exempel!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för ditt svar, toppen att du skickar det vidare. Haha, bra analys. Vore glädjande om SR kunde fortsätta vara den enda outleten för nyheter där jag kan få en tydlig och snabb överblick utan att klicka varje gång - jag tar ändå del av er rapportering vid de tidpunkter då jag har tid. Faktum är att SR är de enda pushnotiser jag tillåter, av just den anledningen att de innehållit faktisk information.

    Bästa hälsningar,
    Ann-Ida
  • Min kollega, som tidigare arbetade med att formulera våra push-rekommendationer, skrev bland annat:
    Vilken klok lyssnare.
    Också en bra analys! Och vidare:
    Rekommendation är ge så mycket info att lyssnaren kan fatta ett kvalificerat beslut och inte tvingas klicka för att förstå.
    Han skrev dessutom:
    Tilläggas ska att det generellt inte funkar med click bait och att de kanaler som går åt det hållet har sämre konvertering [där notisen leder till verklig lyssning] än övriga kanaler.
    Vi har alltså lyssnare som förväntar sig att vi ska vara sakliga och trovärdiga. Tack för att du hjälper oss att komma ihåg det!
    Annika Webbmaster