Pushnotiser med sport går bort

Jag vill gärna ha lokalradionotiser men utan sportnotiser, vilket verkar utgöra mer än 50%. Jag accepterar dem inte, oavsett hur liten andel de utgör. Så min uppmaning är att skilja dem åt. Därför stänger jag av lokalradionotiser.

Kommentarer

  • Håller med Ivan. Man bör kunna stänga av dessa odrägliga sportmeddelanden som kommer ni tio gånger om dagen. Man bör också kunna stänga av viktigt meddelande som inte berör det område jag bor i. Jag känner flera som avinstallerat SR appen för att det till 90% är fullständigt ointressanta meddelanden.
    MVH Hans
  • Hej!

    Även vi som inte brinner för sport (och har bockat bort de push-notiser som Radiosporten skickar ut), får del av vissa sportnotiser. Detta sker när Ekot bedömer att just dessa sändningar har ett nyhetsvärde.

    OS-guld är nyheter
    Det är alltså notiser i stil med "OS-guld till Sverige i damstafetten. Sveriges femte guld i Sydkorea". För mig blir de en hjälp att orientera mig kring vad andra kan tycka är viktigt just där och då, så att jag förstår att jag just då inte bör störa min (extremt sportintresserade) far ...

    Det är alltså redaktionella bedömningar som ligger bakom att enstaka sportnyheter når även oss som inte har sport valt i appen. Nu när det pågår ett vinter-OS blir de notiserna fler än vanligt. Om en vecka är det över 😀

    Fler pushnotiser än så?
    Om min förklaring inte stämmer, och du får betydligt fler notiser än dem som handlar om svenska OS-medaljer, så hör av dig! Jag utesluter förstås inte att det kan ha uppstått ett fel i din app som gör att vi inte känner av dina inställningar.

    Ekot får del av detta
    Jag ser till att kollegerna på Ekot, som arbetar med vilka pushar som ska skickas ut, nås av din kritik - och ber om ursäkt över att vi stör dig med något du uppenbarligen inte är intresserad av!

    Lokala notiser?
    Berätta vilken lokal kanal detta gäller, Ivan. Det är viktigt för oss att de får veta hur våra lyssnare uppfattar olika saker vi gör, och just detta vill jag skicka till rätt kolleger!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • P4 Malmöhus.

    Detta har pågått långt innan OS började.

    För övrigt anser jag att sport inte är "Viktigt meddelande till allmänheten". Min uppfattning är att sådant är det som påverkar min tillvaro och närmaste miljö och inget annat! Vill man ha sport uppmanar jag er att skapa en separat pushnotis för det.

    Jag vet inget om OS-notiser eftersom jag stängt av pushnotiser men de hör i vart fall inte hemma i lokalradionotiserna.
  • Sport är absolut inte viktigt meddelande till allmänheten. Däremot kan sport ingå i kategorin "lokala nyhetshändelser", där jag vet att just P4 Malmöhus har haft en del sport-relaterade pushnotiser.

    Jag ser till att kollegerna på P4 Malmöhus får del av din kritik. Om du ger oss tillåtelse att störa dig, så måste vi vara varsamma om detta förtroende!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hej och förlåt att svaret inte kommer förrän nu!

    Visserligen är det P4 Malmöhus som står för just era sport-pushar, men jag vet att detsamma gäller för i princip alla P4 kanaler och att problemet är extra stort under förvåren.

    Marthina Stäpel, som arbetar på Nyheterna i P4 Skaraborg, svarade strax innan Påsk på liknande kritik om deras notiser:

    Ja, det har varit mycket sport på sistone. Det har med årstiden att göra: vintersporterna är inne i slutspel samtidigt som sommarsporterna drar igång. I den fasen känner även vi det som att vi drunknar i sport. Men nu är puckeln i det närmaste över, vilket du också noterat.

    Nej, det går inte att filtrera bort sporten. Det är alla våra lokala pushar eller inga som gäller. Jag hoppas verkligen att du väljer att ha kvar oss i din telefon och skulle gärna se att du hör av dig igen med tankar kring vårt utbud.

    Hoppas att även att ni i Malmö har noterat att antalet lokala sportnotiser ebbat ut.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster