Pushnotiser och aviseringsprickar

Får avisering och en siffra syns i högra hörnet på appen, men var hittar jag vad aviseringen är? Kan se den när den kommer, men siffran försvinner inte...

Kommentarer

  • Hej Linnéa!

    var hittar jag vad aviseringen är?

    Så här skriver Google själva om detta:
    Beroende på vilka aviseringar du vill ha kan du ändra inställningarna för vissa appar eller för hela telefonen. Aviseringar visas när du sveper nedåt från skärmens överkant. Vissa aviseringar visas också på lås- och startskärmen.
    Styra aviseringar på Android
    De skriver även hur du gör om du vill stänga av aviseringsprickarna, men att inställningarna kan se annorlunda ut beroende på vilken telefon du har:
    1. Öppna appen Inställningar på telefonen.
    2. Tryck på Appar och aviseringar -> Aviseringar.
    3. Aktivera eller inaktivera Tillåt aviseringsprickar.

    Om du tycker att aviseringsprickar är en bra funktion på appar i allmänhet, men inte på just Play-appen, så kan du slå av den för enbart Sveriges Radio Play.
    1. Öppna appen Inställningar på enheten.
    2. Tryck på Appar och aviseringar Aviseringar.
    3. Gå till Appaviseringar och välj Sveriges Radio Play
    4. Inaktivera aviseringsprickar
    Det kanske inte ser ut exakt så här i din telefon, men nu när du vet att du själv kan reglera vilka appar som får visa aviseringsprickar, hoppas jag att du kan hitta var och hur du gör detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för utförligt svar!

    Jag grejen är att jag ju VILL ha aviseringarna. men jag undrar hur själva siffran försvinner. Alltså, hur jag läser aviseringen?

    Det kommer en push. Jag visar den eller avvisar den.
    Men på själva appen kvarstår en siffra i övre högra hörnet.
    Detta är samma för alla appen, men i t.ex. Facebookappen får man siffran när man har olästa aviseringar och går man in och läser dem försvinner siffran.
    Men var går jag in i er app?

    Är du med på vad jag menar? Lite svårt att förklara...
  • Jag förstår.

    Påverkas inte siffran om du sveper ned från telefonens överkant och läser dem den vägen och därifrån antingen startar lyssning i appen, eller sveper/kryssar bort aviseringen så att telefonen "känner att du har tagit del av den"?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nej, det är det som är som konstigt.
    Eller nu ska jag vara ärlig, hittills har jag inte öppnat appen på det sättet, utan bara svept bort den. Men då försvinner inte siffran.

    Linnéa
  • Jag har bett en av de kolleger som arbetar med just Andrioid-appen att kika på detta.
    Annika Webbmaster
  • Tusen tack!

    Ser fram emot svar (:
  • Hej igen!

    Min kollega är lite osäker på hur det fungerar med själva siffermarkeringen. I hans mobil syns nämligen ingen siffra alls på app-ikonen, utan en sifferlös prick, och först när han långtrycker på ikonen så ser han hur många aviseringar det är. Pricken försvinner när han har svept bort alla aviseringar - fast inte om han klickar på en avisering och startar ett ljud. Medan detta ljud pågår så syns nämligen fortfarande aviseringen i "notifikation bar".

    Vad har du för telefonmodell och version av Android? När det syns en siffra, så är det meningen att den ska påverkas av att du sveper bort en avisering. Om det står att du har 3 aviseringar i Play-appen och öppnar en avisering och sen sveper bort denna, så borde det alltså ändras till 2 i aviserings-pricken.

    Men om du inte sveper bort aviseringen, utan klickar på den och startar ljudet, så ser du fortfarande 3 på app ikonen, i och med att "pågående uppspelning via aviseringen" inte tar bort markeringen. Om du i det läget sveper bort de andra aviseringarna så ska det bara var en 1:a kvarn avisering (den avisering vars ljud du hör).

    Min kollega och jag hoppas att det hjälper dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag förstår. Nu har det inte kommit några pushar sen vi började skriva, men kan ta en skärmdump på det nästa gång. Ska även testa att "långtrycka" på ikonen.
    Men nej, som sagt, pricken försvinner inte när jag svept bort alla aviseringar.

    Jag har precis köpt en Samsung A51 (förra vecka), så har inte upplevt detta tidigare. Hade en Samsung S8 innan.
  • Jag har precis köpt en Samsung A51 (förra vecka), så har inte upplevt detta tidigare. Hade en Samsung S8 innan.
    Hade du inga prickar alls, eller fungerade de annorlunda?

    Det ska gå att växla mellan om nummer visas eller inte:
    How to change the App notification between number and dot style in Android Oreo 8.0?
    Annika Webbmaster
  • Jag tror inte jag hade några alls, men det kan också ha berott på att den nuvarande versionen av appen satte på dem automatiskt, vilket så inte varit fallet med den gamla, som jag alltså haft i flera år och inte uppdaterat så jätteregelbundet.

    Hur som helst, jag tror jag löst det. Kollade imorse när jag vaknade och hade satt på P1 Morgon. Tog bort pusharna men hade ändå siffran ett (1) i en prick i appens övre högra hörn. Testade då att stänga av P1 Morgon (som jag alltså inte satt på via en push utan gått in på appen och startat) och då försvann pricken!

    Verkar som att den indikerar att appen körs...
    Detta tycker jag är konstigt. Ingen annan app funkar så. Kanske ni bör kolla över den funktionen?

    Tack för all hjälp!
    Linnéa
  • Tack själv för att du fick mig att lära mig mer om ett ämne jag inte kunde så mycket om innan!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Verkar som att den indikerar att appen körs...
    Detta tycker jag är konstigt. Ingen annan app funkar så. Kanske ni bör kolla över den funktionen?
    Min kollega förklarade så att jag tror att jag förstod!

    Det funkar precis som det ska göra. När appens spelare är i gång, oavsett om du startade från push-notisen eller inte, så har spelaren en notis i "notification baren". Om du lyssnar på Spotify och har Spotify-appen i bakgrund är det på samma vis.

    Aviseringspricken innebär alltså antingen "appen har en ny push-notis" eller "appen är igång och spelar". Om aviseringspricken visar att det finns två notiser och du, utan att kolla de notiserna, drar igång senaste Sommar & Vinter i P1, borde det tvåan i markeringen ändras till en trea ...
    Annika Webbmaster
  • Har du aviseringspricken påslagen för Spotify?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    ursäkta sent svar. Alla inställningar är samma för alla appar.

    Linnéa