Push notiser - missbruk?

Hej! Jag undrar vad som hänt med er hantering av push notiser i SR appen? Utan att ha fört statistik måste dom ökat med... 3-400 % senaste halvåret? Det blir helt enkelt väldigt många notiser för användaren. Det finns såklart olika alternativ. Ni skulle kunna gå tillbaka och sålla era notiser lite bättre, alternativt att ge användaren fler möjligheter att välja till/bort notiser beroende på område/kategori. Bara lite input till er.

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej
    Jag skickar ditt tips vidare. Här är ett svar från Ekots nyhetsnavs chef från igår
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/pushnotise...
    Mvh

  • Hej Simon,
    Tack för feedback. Pushnotisen är ju en ny blomma i publiceringsfloran och vi utforskar den nu. Vi försöker verkligen sålla och bara skicka ut push-notiser när det är något vi tycker har nyhetsvärde - det kan ibland vara svårt att avgöra och det händer därför att vi ibland (inte alltför ofta, hoppas jag) skickar ut pushar om sådant som sedan visar sig vara av mindre intresse. Vi försöker resonera utifrån att den som prenumererar på pushar från oss aldrig ska behöva tänka: Varför fick jag inte veta detta? Varför fick jag ingen push om XX? En del kommersiella nyhetskonkurrenter till oss har ett beting där det ingår att de måste skicka ett förutbestämt antal pushar varje dag, så fungerar det inte hos oss, utan vi kan vara tysta i dagar om det inte händer något vi bedömer vara intressant.
    Vi delar upp pushnotiserna i riksnyheter, sport och VMA (Viktigt meddelande till allmänheten). Och snart kommer vi börja experimentera med lokala push-notiser på sex utvalda lokala radiokanaler. Det pågår dessutom ett arbete hos oss med precis det som du efterlyser, att ännu mer kunna skräddarsy vad man får på Sveriges Radio Play. Det kommer dröja ett tag, men vi är på väg.
    Hör gärna av dig med fler synpunkter.
    Med vänlig hälsning
    Augustin Erba, chef Nyhetsnavet, Ekot.

    Bästa svaret
  • Hej
    Jag vill över huvudtaget inte ha några pushnotiser. Ni bör snarast lägga in en funktion så att det enkelt går att stoppa och därmed respektera att jag som använder själv söker upp när jag vill veta mer om något. Sveriges radio tycker jag mycket om, men inte denna Facebook-inspirerade marknadsföring.

  • Hej Victoria - den funktionen finns redan. Det är bara att ställa in antingen i appen Sveriges Radio Play eller i telefonens huvudinställningar. /Augustin

  • Hej SR

    Jag tror ni behöver förmedla instruktioner om hur kategirosering av push-notiser skall ske till era (iallafal Skaraborg) P4-kanaler. Jag har endast "Viktigt meddelande till allmänheten" och får väldigt sällan meddelanden.. men jag har de senaste veckorna fått en hel del från P4 Skaraborg som jag inte kan förstå hur detta kan klassificeras som "Viktigt meddelande"

    Jag har gjort enkla sökningar och hittar inte vad de olika kategorierna skall innehålla.
    De riktlinjer som ni anser skall gälla för era olika kategorier borde både kommuniceras till alla era avdelningar (även lokal-stationer) och dessutom borde dessa förklaringar finnas på er sida (och då inte drunkna i 172 sidor med "vanliga frågor").

    Tack för en bra app och tjänst i övrigt anser jag.

  • Hej Hans!

    Det du beskriver låter inte som ett redaktionellt problem, utan en bugg!Tack och lov en bugg som vi kommer att åtgärda och som du kan komma runt själv!

    Trots att du endast har "Viktigt meddelande till allmänheten" förbockat, tror appen att du dessutom vill ha lokala notiser från Skaraborg. Gå in Inställningar & Hjälp, leta upp inställningen Lokala nyhetshändelser och slå först slå på den, bocka sedan ur P4 Skaraborg som förmodligen är vald där. Backa tillbaka till menyn. Därefter slipper du de lokala pushnotiserna.

    Vi ber verkligen om ursäkt över alla gånger vi har stört dig på grund av detta fel!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.

    Tack för ditt svar.
    Följande händer i appen:
    1) Kryssar i "Lokala nyhetshändelser"
    2) "P4 Skaraborg" är markerad
    3) Tar bort markering från Skaraborg och backar ur menyn.
    4) Om jag nu markerar "Lokala nyhetssändningar" kommer "Skaraborg" att vara markerad igen.
    Jag gör ny steg 2 och 3 och hoppas att detta fungerar då jag inte kan öppna listan och verifiera att Skaraborg inte är markerad.

    Tack för hjälpen och hoppas detta fungera.

  • Nu ska det fungera. Hör av dig annars.

    Vi vill att våra push-notiser ska vara en service för den som är intresserad, inte ett irritationsmoment!

    Annika Webbmaster