Önskar push notifieringar enbart vid riktigt stora nyheter (som terrorist-attack)

Hej,

Har Android SR appen.

Jag har enbart "Extra nyhetssändningar" i klickat.
Jag var under intrycket att jag då enbart skulle störas när det var något som hänt av stort nyhetsvärde. Trots det får jag notifieringar som inte är av den kategorin. T ex fick jag precis ett meddelande om att en lärare anklagas för misshandel eller liknande.

Så min bild kanske är fel av vad det valet är, så har en fråga egentligen.
Vilket push alternativ ska jag välja om jag enbart vill ha notifiering av större nyhets art. Typ: "terroristattack", "beslut om extraval", etc

Om det inte finns ett sådant val, så skulle jag rekommendera det. "Viktigt meddelande till allmänheten" ger mig varning om brand i samhällen jag aldrig hört talas om, så det verkar inte stämma in.

Kommentarer

  • Hej Olle och förlåt att du inte fick svar på detta!

    Du är inte ensam om att tycka att våra push-notiser är för trubbiga.

    VMA styrs inte av nyhetsvärdering

    Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) är, som du skriver, inte rätt. Inte nog med att du där skulle få del av notiser du inte är intresserad av, som bränder på orter du knappt hört talas om.

    värre är: Den typ av stora nyhetshändelser du vill få notiser om skulle du inte nås av. Terrordådet på Drottninggatan genererade till exempel inte något VMA. VMA är nämligen reglerat och det är annat än nyhetsvärdering som styr vad som blir ett VMA:
    Krisinformation: Viktigt meddelande till allmänheten, VMA

    Vi saknar den kategori du vill ha
    Vi har inte någon push-inställning idag som motsvarar det du är ute efter, men jag tror att det är många som gärna vill ha den kategorin.

    När jag beskrev ditt önskemål för en kollega så skrev jag "den typen av nyheter som är så stora att vi efteråt frågar varandra "minns du var du var när du fick veta att ...?" Som Palmemordet, Estonias förlisning, mordet på Anna Lind, World Trade Center-attacken, Tsunamin 2004 och dådet på Drottninggatan.

    Jag har alltså framfört ditt önskemål till de kolleger som arbetar med hur vi ska förbättra push-notiserna. Tyvärr är alla förändringar som kräver teknisk utveckling svårare att genomföra än de som kräver att redaktionerna ändrar arbetssätt, så helt nya kategorier vet jag är svårt att få till.

    Men de kolleger som arbetar med detta har förstått ditt önskemål och tycker att förslaget om en kategori där vi endast sänder ut "superdunderstora nyheter" verkligen är intressant.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre och åter: Förlåt för att vi missat att svara dig tills nu!
    Annika Webbmaster