Programpunkten sist kan valbart hamna först ?

Jag skulle vilja se en funktion (knapp?) på [https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/?programid=4951] (i en webbläsare) som vänder sidans innehåll upp och ned, d.v.s. det som står som sist (som programpunkt) kommer först (och det först, blir sist). Antar då att en så'n för användaren valbar förändring kommer gälla alla liknande SR-sidor.

Antar också att det här önskemålet hamnar på Ert bord.

Kommentarer

  • Hahaha. Det kan du ju anta 😀
  • Ne-ej, mitt förslag röner uppenbarligen ingen hit hos er,
    jag tycker fortfarande att det vore bra att kunna vända upp
    och ned på programpunkterna,
    men är det så komplicerat att åstadkomma ?

    I Chrome är det ju så att har man inte en viss sida
    aktualiserad (uppe) tillräckligt länge kommer sidan
    behöva laddas om, jag väljer alltid det sista först
    eftersom det har kortast utgångsdatum.

    Visserligen kan man på datuminställningen se vad
    som inte är grått men det gör ju ändå att bara det
    datumet väljs, dessutom skulle det kanske kunna få
    "Spela nästa"-funktionen att fungera i Chrome vilket
    jag inte får den att göra nu,
    ser inte att den fungerar i Internet Explorer heller,
    men hur det nu än är så vill i alla fall jag bara ha
    1 webbläsare uppe (p.g.a. CPU:n).
  • Hej!
    Alec:
    Jag ber så mycket om ursäkt över att du inte fick svar. Jag vet att jag skrev ett svar, men uppenbarligen hade jag inte skickat iväg detta. Så tack Henrik för att du skakade liv i frågan!

    Mitt ursprungliga svar handlade om att det tyvärr är relativt komplicerat och att vi behöver förstå vad det är för behov du skulle vilja lösa med en sådan förändring.

    Lösa behovet på andra vis
    Med ditt förtydligande nu, Alec, beskriver du vad du har för behov och jag koncentrerar mig på att se hur vi kan lösa dessa redan idag!

    Sidan du i första hand är intresserad av är alltså denna:
    Alla avsnitt P4 Plus

    Och behoven är dessa:

    • lättare nå de äldsta tillgängliga avsnitten, och slippa trycka på "visa fler" gång på gång för att fälla ut allt äldre avsnitt
    • möjlighet att lyssna i en spellista, där ett avsnitt automatiskt följer nästa, vilket du inte får att fungera idag
    Att nå äldre avsnitt
    Visserligen kan man på datuminställningen se vad som inte är grått men det gör ju ändå att bara det datumet väljs,
    Nja, den funktionen är bättre än du tror!

    Om du vill nå P4 Plus från 7 mars och äldre, så väljer du detta datum. Då hamnar du på denna sida:
    https://sverigesradio.se/avsnitt?programid=4951&date=2021-03-07

    Förutom det översta avsnittet på den sidan, det allra färskaste avsnittet, så listas Tidigare avsnitt från det datum du valt och äldre, se bilden där jag med gult har markerat avsnitt från den 7 mars (och sen förstås kan fälla ut "visa fler" för att navigera bakåt i tid ytterligare).

    På det viset kan du enkelt nå alla äldre avsnitt.

    Löser detta ditt första behov?

    Funktionen Min lista - spela avsnitt i följd
    På bilden har jag med rött ringat in en länk, + Min sida, som finns i anslutning till alla våra avsnitt och ljudklipp.

    Det du framförallt kan göra på Min sida, är att enkelt lägga in ljudklipp och avsnitt av program som du vill lyssna på - men inte just nu! Om du lägger in dem på Min sida, så hittar du lätt tillbaka! Länken till "din Min sida" hittar du högst uppe på sidan på alla Sveriges Radios sidor, på samma rad som vår logotyp (som för övrigt är en länk till vår förstasida), se röda markeringen på denna bild:

    Du kan, om du vill, lyssna på de avsnitt du lagt in på Min sida i en obruten följd, så att du inte behöver pilla med datorn varje gång ett inslag tar slut och nästa ska börja.

    Är Min lista en lösning på det behovet?

    Avsnittsgrupper: Alla Da Capo (med flera) som en färdig lista
    För en del av avsnitten hos P4 Plus har redaktionen skapat något vi kallar "avsnittsgrupper", där de själva lägger in alla avsnitt av exempelvis Da Capo, Smoke Rings eller Önskesöndag med Lisa Syrén i en egen grupp. Du ser de grupperna om du skrollar ned under listan med avsnitt:

    Om du väljer den gruppen kommer du till en sida där alla avsnitt i den gruppen finns med och där du, om du vill, kan spela upp dem i den följd de ligger i utan att du behöver lägga in dem på Min sida. (Eftersom avsnittsgrupper även används för Radioföljetongen och andra serier, så är funktionen med att kunna spela alla avsnitt i en viss ordning väldigt viktig.)

    Här ett exempel från Da Capos grupp:

    Hoppas att detta tips hjälper dig att lyssna lite enklare.

    När det gäller ditt förslag, så tackar vi för det. Om det finns något problem som skulle lösas genom ditt förslag som inte går att lösa med kalendern, Min lista eller avsnittsgrupperna, eller om du har andra frågor om detta, så hör av dig!

    Antagandet om att detta är vårt bord är korrekt och jag ber åter om ursäkt över att jag slarvade bort det svar jag trodde att jag hade skickat!
    Annika Webbmaster