Android-appen: Program sätts på paus

Ett program på 40 min kan sättas på paus automatiskt 3-5 gånger och när jag öppnar skärmen på mobilen så startar programmet om från början. Problemet började för ca en vecka sedan. Har en Android-mobil.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Se om detta hjälper:

    1. Gå in under appen Inställningar och välj Batteri
    2. Uppe till höger ska du se tre punkter (om inte, berätta vilken Android-enhet det är). Tryck där och välj Optimering
    3. En kort lista med appar som inte är optimerade syns. Byt så att du istället ser Alla appar (i flera telefoner byter du genom att klicka vid rubriken "inte optimerade", men det kan se lite annorlunda ut)
    4. Leta upp Sveriges Radio Play och ändra reglaget så att den inte är optimerad
    5. Starta om telefonen för att vara säker på att förändringen "slår igenom"
    Hoppas att detta dels gick att följa och dels gör att du åter kan lyssna utan avbrott!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag fick exakt samma problem för ett par veckor sedan, men när jag försöker följa era instruktioner så hittar jag inte motsvarande på min mobil. Jag har en Android Huawei P9. Hoppas att ni kan ge tips hur jag kan göra.
    Hälsningar Ulrika
  • Deras lösning funkade inte så jag laddar ner alla program jag ska lyssna på.
  • Ulrika:
    Huawei ar väldigt många specialinställningar. Om denna inte hjälper, så återkom!

    Inställningar -> Batteri -> Stäng appar efter skärmlåsning

    Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås.

    Björn:
    Funkade inte som i att det inte gick att följa instruktionen, eller gick det att följa, men fungerade inte?

    Vad har du för mobil?
    • Om Huawei, testa tipset till Ulrika
    • Om Samsung - vilken Samsung-modell? (Inställningarna när det gäller detta är väldigt väl gömda på just Samsung och dessutom gömda på olika ställen i olika modeller, så för att jag ska kunna ge effektiv hjälp vill jag veta vad jag har att göra med ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika! Jag har redan den inställningen, att appen inte ska stängas när skärmen låses. Har du några andra tips på hur jag kan lösa detta?
    Det är ett grymt irriterande fel!!
    Jag minns att jag hade samma problem för ca ett år sedan. Då bara löste det sig plötsligt och jag antog då att det var efter någon uppdatering av SR-appen.
    /Ulrika
  • Ok, vi kollar efter andra inställningar!

    Här tipsas om två Huawei-inställningar som kan behöva ändras för att en app inte ska tvångasavslutas:
    Swedroid: VLC kan inte längre installeras från Google Play på nyare Huawei-telefoner

    Hantera appen manuellt
    Första sättet är att gå till inställningarna och trycka på Batteri > Programstart och välja att hantera en app manuellt.

    Ignorera batterioptimeringar
    Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar.

    Om du har någon app i övrigt som inte ger dig förväntade notifikationer eller så, är det värt att se över dessa inställningar även för dessa appar. Allt som du vill kunna använda i bakgrunden är helt enkelt lite knepigare på (nyare versioner av) Huawei.
    Annika Webbmaster
  • Jippiiiii! Jag tror att jag lyckades!
    Jag har en två år gammal Huawei, så jag kunde inte följa anvisningarna rakt av. Men till slut, efter mycket letande, hittade jag inställningarna för batterioptimering, under appar och avancerade inställningar. Nu verkar det funka! 😁
    Stort tack för dina tips! Jag är så lycklig!
    /Ulrika

    Bästa svaret
  • Bra jobbat!

    Så skönt att du hittade det tillslut. Tack för att du berättade det – och berättade var inställningen ligger hos dig! Det kommer andra frustrerade Huawei-användare att ha nytta av.
    Annika Webbmaster