Programmet meny

Tomas Tengby har ju kört programmet i flera år. Ska man inte variera och ha andra programledare? Förr var det några killar från Kalmar som körde meny ibland. Det blev bättre variation då. Dessutom driver väl Tengby egen firma och bör utsättas för konkurrens?

Kommentarer

  • Hej Tommy!
    Jag har bett redaktionen för Meny att svara dig.
  • Hej!
    Detta är egentligen inte en fråga för mig att svara på. Det är ju inte jag som bestämmer om jag får sända eller inte, utan det bestäms av chefer på P1 i Stockholm. Och om jag får sända så får jag ett kontrakt om att göra programmet under ett år. Nu har jag kontrakt som gäller för 2017. Eller det är mitt AB som har ett avtal om att under ett år producera och leverera programmet. Och jag utgår ifrån att jag är konkurrensutsatt. Det finns många produktionsbolag.
    Men varför de under dessa år valt mig, det vet inte jag. Jag vet inte heller vad de valt bort. Eller om jag fortsätter nästa år.

    hälsningar
    Tomas Tengby
  • Tack för ett bra svar, Tomas!

    Det är kanske inte heller min sak som webbmaster att beskriva närmare hur det fungerar med externa produktioner jämfört med sådana som produceras av Sveriges Radio själva, men jag gör ett försök.

    På det hela taget ska du som lyssnar inte behöva hålla reda på om ett visst program görs av P4 Örebro, P2 Musik eller Tengby Produktion AB. Det ska fungera på samma vis i appar och på webben, och kvalitetskraven är självfallet inte annorlunda. (Här finns det tyvärr ett undantag där tekniken skiljer sig åt: program som UR producerat finns idag på UR:s egna plattformar, och går inte att lyssna på i efterhand hos oss.)

    Samtidigt ska det förstås gå att ta reda på vem som producerar vad. Här kan du till exempel se vilka externa produktioner vi använt dina licenspengar till tidigare i år:
    Inköpta program tom 2017-06-01 (pdf)

    Och här finns det svar på en del vanliga frågor om externa produktioner som Meny:
    Externa produktioner – FAQ

    I ett fall tror jag att det är extra bra för trovärdigheten att det inte är vi själva som skapar programmet, och det gäller Medierna i P1, eftersom de granskar även oss på Sveriges Radio.

    När det gäller variation respektive kontinuitet, så finns det (tack och lov) väldigt olika önskemål från våra lyssnare. Många blir frustrerade när ett program byter programledare och vill helst ha kvar de radioröster vi vant oss vid.

    Även om Tomas har arbetat med Meny i många år (och med andra program innan dess), tycker jag att Meny fortsätter att överraska och programmet ofta har nya vinklar och variation på de medverkande ... Men jag är förstås partisk eftersom jag arbetar på Sveriges Radio, så det är viktigare vad du som P1-lyssnare tycker! Jag ser därför till att Nina Glans, som ansvarar för att P1 har ett varierat utbud, får del av ditt önskemål om att variera innehållet.

    Tack för att du hörde av dig om hur du önskar att vi utvecklas!
    Annika Webbmaster