Programmet Meny gamla recept, var finns de?

Hej!
Jag har börjat lyssna på programmet Meny via Podd. Det är väldigt trevligt men jag skulle gärna vilja se recepten från 2009 och framåt, var finns de?
Hälsningar
Ing-Mari

Kommentarer

  • Hej Ing-Mari!

    Recepten kan du dels hitta genom att gå på rätt datum här:
    Textarkiv för Meny (välj datum med hjälp av kalendern)

    Till höger på den sidan finner du även "Alla recept samlade" där det går att leta upp exempelvis Recept i Meny: Svamp eller Recept i Meny: Dessert

    Om det finns något specifikt recept du inte hittar någon av vägarna, så hör av dig (gärna direkt till Meny), så kan vi hjälpa dig att leta!
    Annika Webbmaster
  • Förenkla detta tack!
    Jag vet inte vilket datum meny sändes!

    Jag söker t ex Norrlandsresans recept. Att grilla och att göra havredryck.

    Med tack på förhand!

    Mvh
    Birgitta Hulter

  • Då kan du göra så här:

    Leta upp önskat avsnitt genom att sökfunktionen. Grillavsnittet fann jag direkt när jag sökte på Norrlandsredsan:
    Meny Norrlandsresan - Grilla den 2 juli

    Eftersom det avsnittet är så nytt, är det mycket enklare att hitta recepten som hördes i programmet än vad det var för Ing-Marie, som ville hitta recept som hörde ihop med flera år gamla avsnitt.

    Med de senaste årens avsnitt finns nämligen recepten direkt i anslutning till avsnittsbeskrivningen, under "relaterat" en bit ned på sidan. Det stämmer även här:

    Två av avsnittets recept syns direkt, övriga ser du om du klickar på knappen "visa fler".

    Havredrycken hörde du om i senaste avsnittet:
    Meny Norrlandsresan - Lyxfrukost

    Och under avsnittsbeskrivningen finner du recepten. Här det om havredryck:
    Recept: Havremjölk

    Lycka till!

    Annika Webbmaster
  • Jag brukar lyssna på mobilen.
    Avsnittsbeskrivningen - på mobilen? På "hemsidan" Vilken hemsida?
  • Hej Birgitta!

    Den app du lyssnar i, Sveriges Radio Play, är väldigt bra för att just lyssna. Ska du göra annat på sidan, som att läsa information om en programledare, hitta låtlistor, lösa Klassiska krysset eller hitta Menys recept, så fungerar däremot inte appen.

    Då får du använda hemsidan, som fungerar både på mobilen och på datorer, men bilden jag lade ut ovan är från en dator.

    Adressen till vår hemsida är sverigesradio.se och för att komma till just programmet Menys "del" av hemsidan, går du till sverigesradio.se/meny

    För dig, som är van att lyssna i appen, är det kanske enklaste sättet dock att, när du lyssnar på ett avsnitt av meny som du vill läsa recepten till, som avsnittet "Meny, Norrlandsresan - Lyxfrukost", klocka på de tre punkterna uppe till höger på bilen.

    Då fälls det ut ett lager där du kan välja "Avsnittet på webben". Välj detta för att lätt nå till den del av vår hemsida där du hittar recepten:

    En bit ned på den webbsida du då kommer till, finner du rubriken Relaterat, med länkar till recepten från just detta avsnitt. Du ser endast ett och ett halvt sådant samtidigt, och behöver svepa åt sidan för att nå alla relaterade recept. På bilden nedan har jag alltså "svept" fram så att jag ser länken till receptet för havremjölk:

    Annika Webbmaster