Programmet jag nyss lyssnade på försvann

Kan jag hitta program som jag inte spelat klart?

Jag lyssnade alldeles nyss på ett program från i torsdags om skalvet utanför Nya Zeeland. Mitt i så råkade jag av misstag starta ett annat program. Och nu hittar jag inte det jag lyssnade på.

• Det finns inte på Min sida -> Aktuella avsnitt -> Fortsätt lyssna.

• Och det går inte att hitta i Sök program. Det skulle vara bra med en sökfunktion som visar program med träffar på samtliga sökord överst, och träffar på den exakta frasen allra överst, och ett filter på vilket datum(eller mellan två datum) som programmet sändes.

• Söker jag Nya Zeeland är det nyaste från 9 nov 2020, söker jag jordskalv är det från 23 jun 2018, och skalv ger 18 maj 2020.

• Söker jag 4 mars dyker det mest upp en massa som heter nåt på mars utan 4, inklusive marsvin, i några ingår frasen 4 mars, men överst i listan ligger frasen 5 mars(!), dock ingen träff på enbart 4 utan mars, men det är 19427 träffar så det kan ju finnas några tusen träffar neråt i listan.

• Och söker jag "4 mars" (inklusive citattecken) dyker det inte upp någonting. Samma med '4 mars' (enkla citattecken).

Tacksam för hjälp.

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Var det ett inslag i Studio Ett? Om jag söker på 4 mars skalv blir den översta sökträffen Studio Etts kvällssändning från i torsdags, som enligt beskrivningen handlade om detta:
    Kraftigt skalv utanför Nya Zeeland. Vetlandadådet. Coronaläget. Läkaren Axel Nybergs första arbetsdag covidintensiven efter ett års sjukdom. Ny rapport med förslag om hur Frankrike och Algeriet ska försonas. Amnesty och Navalnyj.
    Studio Ett Kväll 4 mars

    Var det rätt program? Konstigt att det inte återfinns under Fortsätt lyssna i så fall.
    Annika Webbmaster
  • Nej, det var inte Studio Ett. Och när jag nu lyssnade på Studio Ett så dök det direkt upp i Fortsätt lyssna.

    Jag ger upp.

    Men nu har jag ett klagomål på hur sökträffarna sorteras, det är tydligt att det inte fungerar bra. Är detta klagomål off topic, ska jag öppna ett nytt inlägg?

    Jag använder iPhone-appen och om jag istället söker på "4 mars Nya Zeeland" så får jag 20 träffar men Studio Ett från den 4 mars föregås av inte mindre än sex träffar från 2019!

    En snabb genomgång av ordningen verkar visa att överst visas de träffar där det förekommer sökord i titeln, en träff där sökord förekommer tidigt i titeln sorteras in före träffar där sökord förekommer senare i titeln, och sist visas träffar där sökorden bara ingår i programbeskrivningen(med samma sorteringsregel som träffar i titlarna). Träffar som rankas lika sorteras med det färskaste programmet först.

    Men det finns flera motsägelser, och en sökning på "Nya Zeeland" krossar enkelt samtliga av dessa antaganden.

    Datumföljden tycks kunna vara lite hursomhelst. Om man tittar närmare på träffarna där sökorden bara ingår i programbeskrivningen så tycks sorteringsordningen oftast följa principen "tidigast sökträff i programbeskrivningen först", men det kan lika gärna vara "färskast datum först".

    Vad beträffar sökningen på "4 mars Nya Zeeland" så lägger jag märke till att en träff på "4 mars" rankas lägre än en träff på "Nya Zeeland" - det tycks som om '4' inte riktigt räknas som ett ord och sänker rankningen:
    • Studio Ett: "Studio Ett Kväll 4 mars" från 4 mars
    •• träff på ord 4+5: hamnar efter
    • Morgonpasset i P3: "Hiphop-älskande ost, terrorattacken på Nya Zeeland och 100-årig obetald hyra" från 16 mars 2019
    •• träff på ord 6+7: såväl som efter
    • Morgonpasset i P3: "Flat earthers, Julia Frändfors och terrordådet i Nya Zeeland" från 15 mars 2019
    •• träff på ord 8+9.

    Jag ser nu att sökfunktionen (i princip) bara visar program med träffar på samtliga sökord (AND) och det är bra, men det skulle vara ännu bättre om det fanns filter för:
    1) Träffar med den exakta frasen överst
    2) Sortering efter datum med antingen det färskaste eller det äldsta programmet överst
    3) Vilket datum(eller mellan två datum) som programmet sändes

    Vad som är sämst är att sökfunktionen tycks basera rankingen i listan på en mix av titel, programbeskrivning, datum och på något mer också tycks det(?), istället för titel först, programbeskrivning sen, och datum sist, så en sökning på "vad gör oss" ger en högst förvirrande sortering, och flera träffar har inte ens ordet "oss", varken i titel eller programbeskrivning.

    Vad jag inte räknade med när jag prövade mig fram för att hitta reportaget om skalvet i Nya Zeeland var, att träffarna inte sorteras i datumordning med det färskaste programmet överst, vilket jag förväntade mig. Jag tittade bara på datumet för programmet överst i träfflistan och därför gav jag upp för snabbt, men hade jag lagt märke till att det fanns färskare program längre ner så hade jag naturligtvis sökt vidare. Inte för att jag hade hittat programmet för det…

    AndersBrandén
  • Ytterligare ett sökfilter som verkligen skulle behövas är att kunna välja mellan att söka enbart i titlarna, enbart i programbeskrivningarna eller båda (standard).
  • Hej igen och förlåt att du inte fick något svar på dina väldigt konstruktiva idéer och dina tydliga beskrivningar över problem.

    Jag följer upp en del obesvarade saker, och trots att svaret kommer så sent, är det - tyvärr - aktuellt. Våra sökträffar är fortfarande ett problem, även om vi i somras filade bort en del konstigheter, så att "en exakt titel" nu rankas i topp, vilket inte var fallet tidigare.

    Jag tror att du ringade in ungefär den mix vi söker på och att sökordet i titel viktas högre än om sökordet finns i programmets beskrivning etc. Men det finns även en del andra faktorer som styr:
    • Avsnitt och program från "de stora P-kanalerna" (P1, P2, P3 och de rikssända P4-programmen) rankas högre än avsnitt och program från kanaler som P6, Sveriges Radio Finska med flera.
    • Nyheter är inte sökbara i appen (däremot på hemsidan, med i princip samma sökmotor)
    • Det finns en tidsparameter som gör att nya avsnitt rankas högre än äldre, men vi kan behöva vikta den parametern högre
    • Jag tror att "generiska" avsnittsbeskrivningar som skapas automatiskt rankas lägre än manuellt inskrivna, även om jag manuellt skulle skriva in exakt samma text (varför jag nu skulle göra det ...)
    • Endast ingressen i en programbeskrivning indexeras, så även om exakta sökord ingår i själva brödtexten, hittas inte dessa
    • Appen tar de exakta bokstäverna. Om jag råkar skriva Nya Zealand istället för Nya Zeeland, så blir de enda träffar jag får avsnitt där mina kolleger har begått samma misstag.
    • Endast avsnitt där ljudet finns kvar, återfinns (vilket i och för sig är logiskt i en app byggd för att lyssna)
    Hur som helst:
    Vi vet att sökmotorn verkligen har förbättringspotential. Att bygga en riktigt vass sökmotor skulle kunna sluka enorma resurser, utan att vi kommer i närheten av hur exempelvis Google fungerar. Däremot finns det förbättringsområden som inte är så komplicerade, och dina förslag om att på olika vis själv kunna filtrera sökträffar borde vara tekniskt möjliga, samt (viktigt) vara begripliga för lyssnarna. (I appen finns det en del bra funktioner som är svåra att hitta till eller förstå på egen hand, så att en funktion är "relativt självförklarande" är verkligen ett plus!)

    Din dokumentation och idéerna har vi därför "sparat" för att ha med i framtida tankar om sökfunktionen - och det hade vi förstås kunnat berätta redan i våras.

    God fortsättning och tack!
    Annika Webbmaster