Program sparas ej i fortsätt lyssna

Detta problem gäller främst för morgonpasset. Om jag slutat lyssna mitt i posten vill jag att det ska sparas och att jag senare kan gå in under "fortsätt lyssna" och fortsätta där jag slutade men det fungerar ALDRIG med morgonpasset-poddarna utan då måste jag gå in på morgonpasset, leta upp rätt avsnitt och sen sitta å försöka hitta vart det var jag slutade för någonstans. Fungerar ex med p3dokumemtär. Väldigt störande

Kommentarer

  • Hej Emma och stort tack för att du rapporterade in detta!

    Vi har i dagarna släppt en ny version av appen för Android, Play 6.1.5.5413. Är det i den versionen felet uppstod, eller har det pågått ett längre tag? Hur länge på ett ungefär?

    Vi har fått in en liknande felanmälan, men "tvärtom", där felet drabbar just P3 Dokumentär:
    Bugg i SR-appen

    I båda fallen handlar det om att appen av något skäl har svårt att skilja på de olika versionerna (med eller utan musik). Och det måste vi förstås lösa!
    Annika Webbmaster
  • Hm ... missade en viktig fråga! Är det i versionen med eller utan musik du börjar lyssna på Morgonpasset?
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt svar!
    Detta har pågått under en längre tid, skulle säga ett par-tre månader och jag tror även det drabbar ex p3 dokumentär och andra program också men det är väldigt konsistent med morgonpasset där det aldrig fungerar att fortsätta lyssna...
  • Det är när jag lyssnar utan musik! 😀
  • Tack & tack.

    Så intressant att ni var två som felanmälde nästan samma sak ungefär samtidigt!

    Detta är troligen ett problem som många lyssnare skulle rapportera in. Att vi inte fått in fler felanmälningar än din och den från Anna-med-P3-Dokumentär, gör att jag misstänker att det krävs speciella omständigheter för att felet ska uppstå.

    Inställningar?
    Jag vill därför kika på om detta kan ha att göra med att din telefon har inställningar som gör att data (t ex om hur långt in i ett avsnitt du har kommit) inte får sparas på rätt sätt ...

    Jag kan se viss data om den telefon du skrev hit med (som jag utgår från är den du har felet på). Stämmer det att det är en Samsung Galaxy J5? I så fall har jag två inställningar som du gärna får "pilla på" för att se om felet försvinner! (Och om det gör det, ska vi självfallet se ifall vi kan göra något för att felet inte ska drabba andra, utan att de behöver leta upp dessa inställningar!)

    1. Enhetsunderhåll
    Det kan vara ett Programenergisparläge som ställer till det och stänger ned vår app innan den hinner registrera filerna korrekt. Gå in under batteri-inställningar under Enhetsunderhåll och gör undantag så att vår Play-app inte optimeras.

    2. Batterioptimering
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj Appar och se till att Sveriges Radio Play inte är optimerad
    Jag tror att båda dessa inställningar finns i din telefon, men ibland rör jag ihop det. Om du bara hittar den ena av dem, så berätta det. (Jag har inte tillgång till alla telefonmodeller och versioner av Android själv, men vill förstås ge hjälp som går att följa, så har jag missförstått vill jag slippa ge fel hjälp till nästa lyssnare!)
    Annika Webbmaster
  • Tror jag har hittat rätt inställning och valt att appen inte ska vara optimerad. Jag återkommer när jag testat och om det fortfarande är problem. Tack för snabb och bra service! 😀
  • Okej nu skriver jag igen. Det verkar fortfarande inte vilja funka för min del och har testat med lite olika program och inte bara morgonpasset. De verkar inte vilja spara vart jag var när jag slutade lyssna, oavsett om jag stänger ner hela appen eller ej. Tror att jag hittat de inställningar du skrev om, eller iaf enhetsunderhåll. Hittade nog den andra också men via annan väg.
  • Synd, men vi letar vidare!

    Annas problem löstes med att klicka på batteriets trepunkts-meny och se till att Sveriges Radio Play undantas från den optimeringen, så jag är styrkt i min känsla av att det är någon form av "aggressiv optimering" som är problemet.

    Frågan är vilken av alla oherrans inställningar som spökar ...

    Har du själv installerat någon app som "städar telefonen" (typ Clean Master eller så), eller är det grundutbudet för Samsung Galaxy J5 som gäller?
    Annika Webbmaster

  • Det här är vad jag lyckades ändra i inställning så att appen inte är optimerad. Jag har inte någon annan städapp heller direkt..

  • Det är den jag menade med inställning nummer två. Hittade du inställning nummer ett också? Under Enhetsunderhåll?
    Annika Webbmaster
  • Det är alltså extremt förvirrande att det finns två olika inställningar som gör liknande saker. Batterioptimeringen är Androids egen inställning, medan Enhetsunderhållet är Samsungs egen "extrafunktion".
    Annika Webbmaster
  • Inställningar -> Enhetsunderhåll -> klicka på batteriet nere till vänster -> Gör vad som går för att undanta vår app från att optimeras ...

    Se sidan 118 här:
    Svensk bruksanvisning från 2017 för Samsung Galaxy J5

    Annika Webbmaster

  • Såhär ser det ut där..
  • Bra! Klicka på trepunktsmenyn där.
    1.  Välj Oövervakade appar
    2. Tryck på Lägg till appar
    3. Välj Sveriges Radio Play och tryck på Klar
    4. Håll tummarna (det gör jag)
    5. Testa om Play funkar bättre (behöver du använda tummen, så är det okej)
    Annika Webbmaster
  • Och UNDVIK gula knappen "Fixa nu", den gör mer skada än nytta:
    Galaxy S6 owners: here's a feature you should never use
    (Samma funktion men tidigare modell)

    Här tycker jag att surfa.se förklarar begripligt varför program som rensar data är i bästa fall onödiga och ofta rent skadliga på Android:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Annika Webbmaster
  • Hmm okej. När jag trycker där kommer det upp "avancerade inställningar" och därefter "appenergiövervakning" som jag stängt av.. så hittar inget "oövervakande appar" men tänker att det blir samma effekt om jag stängt av appenergiövervakning?

  • Hå hå, ja ja ...

    Det ser ju ut som om dessa inställningar är helt rätt. Jag misstänker ändå att det är en inställning som bör ändras. Men vilken?

    Vi behöver också förstå i detalj hur du gör när du lyssnar, så att vi försöker återskapa felet på rätt sätt.

    Pauseringen
    Hur gör du när du slutar lyssna? Klickar du på paus på spelarkontroller på låsskärmen, i aviseringsfältet, på ett headset (Bluetooth eller trådat?) eller i själva appen?

    Stänger du ned appen efteråt? Hur i så fall? Det behöver du inte göra, enligt expertisen är det bättre att låta telefonen bedöma vilka appar som ska stängas ned:
    Du behöver inte stänga alla dina appar manuellt - Surfa.se

    Starta ljudet
    Startar du genom att klicka på spelare på låsskärm eller i aviseringsfältet, eller saknas dessa kontroller? Saknas kontroller, så kan du ställa in så att du har sådana i telefonens inställning för aviseringar. Vet inte om det heter appar och aviseringar eller ljud och aviseringar i din telefon, men i den inställningen kan du reglera hur olika appar får visa aviseringar, och appar som spelar ljud bör få visa aviseringar på låsskärmen, eftersom det är ett smidigt sätt att styra dem.

    Öppna appen
    När du går in i appen, laddas den snabbt (innebar att den fanns kvar i telefonens RAM-minne) eller får du intrycket att appen måste läsa in en massa data på nytt? Är det skillnad mellan att starta appen på morgonen och att göra det under dagen?

    Hur ser appens spelare ut? Är det avsnitt av Morgonpasset som du lyssnade på senast inläst i spelaren nertill? Kan du starta det genom att klicka på play-knappen i spelaren? Är det någon skillnad mellan en kortare paus (du får ett samtal medan du lyssnar, går in på webben och kollar upp en sak och fortsätter sedan lyssna) respektive att återta lyssning efter en längre paus?

    Svara på det du kan. Bilder uppskattas.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Hur går det?
    Annika Webbmaster
  • Hej och ursäkta sent svar! Jag har sedan jag ändrat de inställningar märkt en del förbättring med vilka avsnitt som sparas i fortsätt lyssna. Så ibland sparas även morgonpasset men det verkar inte riktigt ske varje gång så kanske är det något tokigt jag gör...

    Jag pausar oftast i aviseringsmenyn, på låsskärm och i själva appen, ungefär lika ofta och märker ingen skillnad.
    Appen startat snabbt varje gång och den är oftast på hela tiden, ngn gång per dag kan jag stänga ner själva appen men pausar alltid avsnittet innan jag stänger ner appen.

    Som sagt har jag märkt en förbättring men har nog inte använt den tillräckligt mycket nu på ett par dagar för att säga om det gäller vid varje lyssning..
  • Hej igen!

    Du har ingen skyldighet att svara snabbt eller så, utan ta det när det passar!

    så kanske är det något tokigt jag gör...

    Eller något tokigt vi gör. App-utvecklarna har nu hittat ett ställe i appen där vi har gjort helt fel, med det gäller endast nedladdade program där det kan bli fel om man sedan försöker återta lyssningen genom att starta programmet genom "trepunktsmenyn" för det aktuella avsnittet. Rättad version av appen kommer.

    Men ditt problem har väl ingen koppling till nedladdning? Jag inser att jag inte har frågat efter det, utan utgått från att det rör sig om program som du "strömmar" utan att ladda hem dem först.

    Det låter bra att det har fungerat något bättre. Försök se om det finns några mönster för i vilka lägen du hamnar på rätt ställe och i vilka lägen det blir fel, för den här typen av fel vill vi verkligen slippa!
    Annika Webbmaster
  • Precis. Jag har lyssnat via att streama. Ska hålla utkik och lägga på minnet hur jag lyssnar/pausar. 😀
  • Hej Emma!

    En annan lyssnare, Agneta, skrev något beskriver ett problem som liknar ditt:
    Jag pausar i ett nedladdat program jag lyssnar på, gör något annat med min tfn. När jag går tillbaka kan jag inte starta programmet igen. Min lösning är att starta en annan uppspelning, avsluta den och sedan gå till den första.

    Hur har det gått för dig sedan senast? Kvarstår problemet - och har du i så fall sett något mönster för i vilka lägen detta uppstår?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    För mig har det funkat hur bra som helst sen sist. Vet dock inte vilken typ av inställning eller så som gjorde susen men nu fungerar det iaf 😀
  • Tack för snabbt - och ytterst glädjande - svar!
    Annika Webbmaster