Markera repriser tydligt

Hej. Jag lyssnar mycket på olika program via SR appen. Jag skulle önska att programmen som läggs ut igen i repris på ett tydligare sätt visar att det är just en repris. Jag tycker detta är ett problem i synnerhet på dokumentär programmen. Oftast så står det längst ner i brödtexten att programmet har sänts tidigare, men inte alltid.Jag skulle önska att på något sätt kunna se redan vid första ögonkastet att programmet är en repris eller ett nytt program. Kanske genom att bara skriva (R) efter programmets namn eller något liknande.
För övrigt vill jag tacka er för er viktiga samhällstjänst! Mycket kärlek till er alla på SR. Mvh Joakim

Kommentarer

  • Åh, Joakim, om du visste hur rätt i tiden detta kom!

    Tidigare i veckan skrev lyssnaren Johan om samma sak:
    Markera repriser i appen

    Jag spred det inlägget vidare till olika kolleger och vi är överens om att vi verkligen behöver få en bättre struktur på hur vi hanterar repriser. Vi kommer att ha en del möten om detta framöver, och där är det ju viktigt att vi förstår det behov ni lyssnare har.

    Så här ser mitt förslag ut:
    • Repriser av avsnitt som nyss har sänts (kvällsreprisen, tisdagens repris av lördagens program) lägger vi inte ut dubbelt. I tablån står "repris från [tid]" om det gäller samma dygn, annars "repris från [ååmmdd]".
    • Andra repriser läggs ut för nedladdning och markeras som repris, gärna både i avsnittets titel och i poddfilen, så att det framgår i olika listor i både våra egna lyssningstjänster (app, webb) och externa tjänster. Den markören – kanske ett R – visar att det är en repris. Datum för originalsändning finns sedan i avsnittsbeskrivning (text som syns bland annat i appen). Även här ska det framgå av tablån när programmet först sändes, eftersom detta är relevant för lyssnarna.
    • För program som sänds sällan, kan tiden för "bör ej poddas på nytt" eventuellt utökas. Om avsnittet finns bland de fyra senaste, ser jag inget behov av dubbelpodd
    Vad vi än kommer fram till på våra möten, så kommer det att ta ett tag innan alla redaktioner gör på samma vis och det kommer alltid finnas gränsfall, där vi inte riktigt vet om det är bäst att lägga ut reprissändningen igen eller att avstå. Men vi har en ambition om att bli bättre och tackar dig (och andra lyssnare) för att ni vill hjälpa oss med det.

    Mycket kärlek tillbaka, i synnerhet från oss som håller på att fundera över just denna fråga!
    Annika Webbmaster
  • Hej!Jag lyssnar gärna på programmet På minuten. Men det händer att det dyker upp repriser, när man förväntar sig ett nyinspelad program. Det senaste t.ex. från i lördags. Priset med diverse godis från Järvsö hade jag hört förut. Inte så kul. Markera tydligt när ni sänder repriser!
  • Hej Gunnar!
    Det stämmer att programmet från i lördags är exakt samma som det från den 2 oktober 2016 - och att den saken inte framgår alls.

    Tack för ett bra exempel på var vi måste bli tydligare och varför!
    Annika Webbmaster
  • Frågade nyss om repriserna och ser nu att frågan är aktualiserad och måste ge er beröm för er insats att upplysa oss.
  • Ingenstans informerades det om att lördagens På minuten var en repris. Ska vi lyssnare alltid behöva söka på programrubriken för att få den infon?
  • Intresserad: Nej, våra rekommendationer är att repriser inte ska spelas in på nytt (i och med att de redan finns att lyssna på) på det vis som skedde här och att det i informationen i tablån och på programmets hemsida anges att det rör sig om en återutsändning och från när.

    Jag har bett kolleger som arbetar med P1 att se över var i kedjan vi behöver förbättra våra rutiner. Just På minuten har vi kikat på tidigare av samma anledning, det vill säga att en återutsändning spelats in utan att det framgått att programmet sänts tidigare.
    Annika Webbmaster
  • Ah, det framgår ju högre upp i tråden att På minuten varit på tapeten förr …
    Annika Webbmaster
  • Och, för att förtydliga:
    Att inte spela in repriser / återutsändningar skiljer sig från mitt förslag högre upp i tråden. I de möten vi har haft sedan dess om frågan, har vi landat i att det av olika skäl är bäst att inte spela in podd-versionen av ett avsnitt. (Jag tänker dubbelkolla så att jag har uppfattat detta korrekt.)

    För återutsändningar av program som innehåller musik bör programmets musik-version, som försvunnit efter 30 dagar och därmed inte finns kvar sedan tidigare, spelas in på nytt.
    Annika Webbmaster
  • Det gläder mig att ni (till slut) förstått att poddradio inte är linjärt och att repriser inte ska finnas med överhuvudtaget. De finns ju redan att lyssna på när man vill. Detta har det dock slarvats med mycket tidigare. Jag ska försöka ta mig tid att påpeka det här om jag ser fler exempel på det.
  • Tyvärr tror jag att det kommer att bli fel även framöver, men vi arbetar i alla fall för att det ska bli färre repriser och återutsändningar i podd-flödet!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack! jag har påpekat detta för redaktionen.
  • Sommar i P1 körde en repris i fredags. Den hamnade naturligtvis i podd-flödet. Detta verkar ju vara mer regel än undantag. Har ni varit dåliga på att nå ut med information om hur repriser ska hanteras?
  • Vi kan säkert bli bättre på informationsspridning!

    Jag skulle tro att de kolleger som stöttar redaktionerna i arbetet med webben framförallt har gått igenom detta med nyckelpersoner på de redaktioner som ofta har repriser.

    Att Sommar och Vinter i P1 sände ett avsnitt från 2012 under den tid de planerat att sända ett nytt program, är väldigt ovanligt, så att redaktionen missade att avsnittet inte skulle poddas, är inget jag blir speciellt förvånad över.

    Jag ser till att redaktionen på Sommar och Vinter i P1 får veta att repriser inte poddas, för kunskapsspridning är alltid bra! Tack för att du uppmärksammar oss på vilka redaktioner som vi behöver bli bättre på att informera.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1009148?programid=909

    Nu har P1 Dokumentär åter igen lagt ut en repris i podd-flödet. Den redaktionen borde ju ha lärt sig det här redan. ALLA redaktioner borde ha lärt sig det här redan.

    Varför upprepas samma misstag hela tiden?
  • Tack för att du berättade detta. Med dokumentärredaktionerna är det många olika personer som skapar ett program nu och ett då, och inte blir lika inkörda på hur det ska vara som de program där samma personer gör samma arbetsmoment regelbundet.

    Jag har bett de kolleger som arbetar med digital utbildning och manualer att se över att vi är tydliga. Återutsändningar poddas inte och ska alltid förses med tydlig information om att det är en repris och vilket datum programmet först sändes.

    Jag ser till att de tar upp ditt senaste exempel med P1:s dokumentärredaktion. Att det finns förklaringar till att detta är svårare för vissa redaktioner än vad det är för andra innebär helt enkelt att vi behöver arbeta hårdare med att hjälpa de redaktionerna att göra rätt!
    Annika Webbmaster
  • Återigen repriser i podd-flödet. Skulle föredra att det inte ligger dubletter där, det blir så rörigt att se skillnad på dokumentärer man lyssnat på och inte.
  • Tack Björn. Vilka dokumentärer gäller detta?
    Annika Webbmaster
  • Senaste dokumentärerna listade i P1 dokumentär - "Hillsong - megakyrkan och succépastorn" samt "Kidnappad av al-Qaida" del 1 & 2
    mvh
  • Jag kontaktar redaktionen och påminner om att återutsändningar inte ska poddas.

    Tack för hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Det är tredje gången P1 dokumentär blir "påminda" om detta bara i den här tråden. Se ditt svar från i februari. De struntar ju uppenbarligen i detta.
  • Hej Pjotr!

    Jag gjorde samma reflexion (även om min slutsats inte är att de struntar i det jag skriver, utan att det inte når fram till rätt kolleger). Och om jag då envist fortsätter att kontakta redaktionen på samma vis med samma information, så är det tydligen bortkastad energi!

    Därför skrev jag denna gång:
    Och att det inte nått fram trots att jag skickar den här typen av mejl lite då och då, betyder ju att mejl funkar dåligt. Vad gör vi istället? Vill ni att jag kommer och håller en dragning där jag förklarar varför en podd som en gång lagts ut inte ska ut igen?

    Vi får se hur det landar. Om en strategi inte fungerar så får vi förstås göra något åt det, och lösningen är inte fler och argare mejl, utan att hitta en bättre strategi!
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Hur kommer det sig att Vetandets Värld alltid lyckas lägga till ett (R) och P3 aldrig gör det? Det har framförts samma önskan i ett par år nu. Det kan inte vara så svårt att lösa!
  • Bra fråga!

    Har du några aktuella exempel på repriser där du hade velat ha en markering, så återkopplar jag till berörd redaktion.

    Åtminstone om det är där skon klämmer ...

    Felet kan även bero på att program spelats in automatiskt, utan redaktionens vetskap. I så fall försöker jag se till att kommunikationen mellan den som bestämt vilka repriser vi sänder och de som administrerar vad som ska spelas in flyter på bättre!

    Hur som helst finns det uppenbarligen förbättringspotential ...
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Den senaste gången var det P3 Musikdokumentär som dök upp i min ”Program du följer” utan reprismärkning.
  • Det här behöver vi undersöka närmare!

    P3 Musikdokumentär har (vad jag vet) inte lagt ut någon repris. Om de har gjort det har det varit av misstag och dubbletten är i så fall raderad. Det har sänts 18 avsnitt, och inget av dessa ligger mer än en gång i våra arkiv (om jag inte har blivit helt förvirrad och missar någon dubblett):
    Alla avsnitt P3 Musikdokumentär

    Kan det ha varit ett annat problem, nämligen att du redan hade hunnit lyssna på programmet, och det därför kändes som en repris trots att det var ett färskt avsnitt? Musikdokumentärerna finns tillgängliga på webben och i appen innan de sänts i FM, men av historiska skäl räknar appen FM-sändningens datum som den tid när ett avsnitt är nytt.

    I så fall är ju även det ett problem, men ett annat problem än att våra repriser inte markeras.
    Annika Webbmaster